מה הקשר בין חשיבה ירוקה וחינוך ?

מה הקשר בין חשיבה ירוקה וחינוך ?

ביום שישי האחרון, ה 01.04.2011, קראתי כתבה קטנה אבל מאוד חשובה בעיתון המקומי 'כוכב יזרעאל'. למאמר קוראים "למען כדור הארץ: יקנעם בין חמש הערים המובילות בחיסכון בחשמל".

המאמר עסק באירוע השנתי החשוב שעת כדור הארץ, וכיצד כ-20 רשויות עירוניות שונות השתתפו בו.
בנוסף סופר במאמר עם פעילות בית ספרית של ילדי העיר יקנעם, בה הם סייעו בהצלת פקעות של צמחי ארץ ישראל, מאחת הגבעות הסובבות את העיר, וזאת בשל העובדה כי על אותה גבעה עתידה להבנות שכונת מגורים חדשה למשפחות וזוגות צעירים.

אני חייבת לציין כי לאחרונה אני קוראת יותר ויותר על פעילויות בערי הצפון כדוגמת יקנעם, טבעון ורמת ישי, אשר בהן ישנה התעוררות גדלה והולכת לשימור הסביבה, יצירת פעולות יזומות בעלות היבטים ירוקים, הן של התושבים ובעיקר מטעם הרשויות עצמן.

 

אין בכוונתי לכתוב מאמר המפאר את פעילות ראשי הערים, אלא להדגיש את חשיבותו של הקשר בין חשיבה ירוקה וחינוך.

הקשר בין חשיבה ירוקה, אורח חיים וחינוך ילדנו

אתם בטח אומרים לעצמכם, מה היא יכולה כבר לחדש לנו, שלא נאמר קודם ?
אז זהו, שלא.
אני לא אנסה להביא לכם נתונים מדעיים חדשים או מחקרים פסיכולוגיים מקיפים בנושא.
אבל אני יכולה להציג לכם את זיכרונות הילדות ישנים לי.
זיכרוני הראשון הוא של פרסומות החברה להגנת הטבע  - צא לנוף אך אל תקטוף

בתור ילדה שטיילה כמעט כל שבת בשבילי הארץ, וחרשה אותה עם משפחתה, ידעתי מגיל צעיר שישנם פרחים שאסור לקטוף.
זכרוני השני כילדת בית ספר יסודי, הוא יציאות מאורגנות של הכיתה לאיסוף אשפה וזבל משבילי הר הכרמל, אשר למרגלותיו גדלתי.

ככל שהתבגרתימה הקשר בין חשיבה ירוקה וחינוך ?

נוספו לסל זיכרונותיי מבצעי איסוף בקבוקים, וניקיון חופים המלווים בתפאורות של שקיעות מרהיבות ונדידת ציפורים.

מאז שאני זוכרת את עצמי, כך נהוג לומר, הטבע הארץ ישראלי הוא חלק ממני, ולמדתי לאהוב אותו, לכבדו ולשמור עליו.

אני מאמינה כי אכן הכול קשור בחינוך.


כיום אני אדריכלית, מעצם היותי שכזו, אני עוסקת במקצוע התורם באופן משמעותי לזיהום הסביבה. הבתים בהם אנו חיים, שיטת הבניה הקונוונציונלית, וכל התעשייה הקשורה לבניה ותכנון מהווים נתח נכבד ממקורות הפגיעה בכדור הארץ.

כיצד? ישנן הרבה דוגמאות בניהן הם הצורך להרוס הר או גבעה כדי להפיק בלוק בניה, כמות האנרגיה שאני צורכים כדי לייצר את הבלוק וכדי לשנע אותו לאתר, וישנן דוגמאות נוספות רבות.

אז מה הקשר לחינוך ואורח חיים ?

 

כמו שאמרתי, אני אדריכלית. ב ד' אמותיי אני מנסה ליישם עד כמה שניתן אורח חיים בעל חשיבה ירוקה. אני ממחזרת כמעט כל דבר שניתן, משתדלת לא לקנות מעבר לכמות שאני צריכה, ובכלל לקנות חכם ולרוב אף תוצרת הארץ.
אני עוסקת בתכנון סביבתי ירוק, ומקדמת את נושא הבניה הירוקה ובעיקר את תחום הבניה המתקדמת (קלה) בעבודתי.

אורח החיים שבחרתי לעצמי מושפע רבות מהחינוך אותו קבלתי בילדותי, וכמובן מועבר דרכי לסובבים אותי.


לחשוב ירוק זה לא בהכרח לחבק עצים

 

לחשוב ירוק לא מחייב אותך להתחיל ללבוש רק בגדים יד-שנייה או להמעיט בנסיעה ברכב הפרטי.
לחשוב ירוק לא דורש ממך למחזר כל דבר שיש, או לעבור לאוכל אורגני ולעשות קומפוסט בגינה.
בעיניי לחשוב ירוק זה לקחת אחריות על הפעולות שאנו עושים היום ולבחון כיצד הן ישפיעו עלינו ועל עתיד ילדנו.
אני אומרת כי כל אדם באשר הוא, יכול לבחור מה נכון עבורו.
עד כמה הוא מוכן לקחת חלק בניסיון להציל את עצמו, משפחתו, סביבתו וכדור הארץ.

כמו שאמרתי קודם, ולא חדשתי דבר, הכול מתחיל בחינוך.
הדוגמאות הטובות ביותר הן אותן פעילויות חינוכיות נפלאות שיוזמים ראשי העיריות בצפון, ועליהן אני קוראת בעיתונות המקומית.

 

אני מזמינה גם אותך להצטרף אלי לחשוב ירוק.

 

© אפרת מאירי

המאמר באדיבות

תגובות