אחד על אחד - איילת שטיין

את השנה האזרחית החדשה אנו פותחים עם היכרות אישית ומקצועית עם איילת שטיין

ספרי לנו קצת מי את ומה עיסוקך כעת?
איילת שטיין בעלת הסטודיו In-Design לתכנון ועיצוב פנים לבתי מגורים ומשרדים. בת 43 מתגוררת עם משפחתי במודיעין, עובדת באזור מודיעין ומרכז הארץ. תחום העיצוב והיצירה משך אותי מגיל צעיר ועסקתי בזה באופנים שונים רוב חיי. מאז 2012 אני עוסקת בתכנון ועיצוב פנים באופן מקצועי והקמתי את הסטודיו שלי במודיעין. ניסיוני המקצועי כולל עשרות פרויקטים של שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, ליווי דירות קבלן, הנגשת הבית לבעלי מוגבלויות, וכן בכתיבת תכנים מקצועיים, ייעוצים והדרכות.

איך הגעת לעסוק בתחום?
תחום העיצוב והאמנות עניין אותי כאמור מאז ומתמיד ולמדתי בכיתת אמנות בבית הספר. בשלב מסוים בחיי הבוגרים מצאתי את עצמי עוסקת בלימודים ובמחקר בתחום הגאוגרפיה ואף עבדתי בתחום מערכות מידע גיאוגרפי (G.I.S) במשרד ממשלתי במשך כ-13 שנים. לקראת אמצע שנות השלושים שלי הגעתי למסקנה שהגיע הזמן לעשות שינוי משמעותי ולאחד את העיסוק המקצועי שלי עם חלום חיי (ראו כתבה "מחשבות מסלול מחדש" מאת מאיה פולק, אליה התראיינתי ב"מגזינה" גליון 16). כפי שצוטטתי בכתבה: "לא רציתי יותר לקום כל בוקר בשש, לנסוע לאותו מקום ולעשות את אותם הדברים שאני לא נהנית לעשות. הרגשתי שאני מבזבזת את החיים שלי". השלב הראשון היה לאזור אומץ להרשם ללימודי עיצוב פנים בטכניון ועוד בשעות הערב לאחר העבודה, מתוך אמונה שהלימודים שם יקנו לי את הכלים והידע הטובים ביותר. לצערי המחזור הקרוב למועד ההרשמה לא נפתח ונאלצתי להמתין בקוצר רוח כחצי שנה עד לפתיחת הלימודים. כשהתחלתי ללמוד הייתי אמא לשני קטנטנים ונעזרתי בבעלי, בהוריי ובחמותי שמילאו פעמיים בשבוע את משבצת אחר הצהריים והערב עם הילדים. הלימודים ארכו שנתיים ובמקביל המשכתי לעבוד במשרה מלאה, כשאת המטלות הרבות הכנתי בשעות הלילה ובסופי השבוע. במהלך שני הסמסטרים האחרונים הייתי בהריון עם בני השלישי ואת פרויקט הסיום הגשתי מספר שבועות לאחר הלידה. לאחר סיום הלימודים התחלתי להכשיר את עצמי לעבודה כעצמאית, בתמיכה של אנשי מקצוע מנוסים. כשעבדתי כבר על ארבעה פרויקטים משלי, קיבלתי החלטה לעזוב את מקום העבודה הבטוח כשכירה ולצאת לדרך עצמאית. גם החלטה זו היתה אחת הטובות שעשיתי.

נשמח לשמוע על ההכשרה המקצועית שלך
ההכשרה המקצועית שלי בתחום כוללת לימודי עיצוב פנים בטכניון במסלול דו שנתי המיועד לאקדמאים. במהלך השנים עברתי ואני עוברת קורסים מקצועיים והכשרות שונות, ביניהם ניהול פרויקטים באוניברסיטה הפתוחה, הכשרה לנגישות לאדריכלים ומעצבים מטעם "המרכז לנגישות ישראל", סדנאות מקצועיות ויישומיות שונות. ההשכלה שלי כוללת תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, עם התמחות בתכנון עירוני. במסגרת לימודי ה-M.A בסוף שנות ה-90 ערכתי מחקר לתזה בנושא "סגנון החיים", מחקר מקיף ראשון שנעשה בנושא זה בישראל והתמקד בעיר חיפה. התראיינתי על כך בערוצי הכבלים, השתתפתי בפאנל של הערוץ האקדמי ופרסמתי מאמרים בכתבי עת מובילים. בעקבות ההצלחה נרשמתי ללימודי דוקטורט, שבהם הספקתי לגבש הצעת מחקר לבחינת מאפיינים כלכליים של העיר תל אביב. את הצעת המחקר האחרונה גנזתי לטובת לימודי עיצוב פנים בטכניון.

מהו תהליך העבודה שלך מול הלקוח?
עבודתי כוללת תכנון וליווי פרויקטים בעיצוב פנים, מהתכנון הראשוני ועד סיום הביצוע. כמו כן אני נותנת ייעוצים ללקוחות פרטיים ועסקיים, הדרכות וכתיבת תכנים בנושא עיצוב פנים. בשלב הראשון בעבודה על פרויקט אני עורכת פגישת הכרות עם הלקוח, שבה אנו מגדירים את הצרכים, התקציב ומהות העבודה. השלב הבא הוא תכנון רעיוני של הפרויקט. אני מגדירה את הרעיונות התכנוניים שלי ומציגה ללקוח סקיצות וחלופות. בהתאם לשיח שנערך בנינו, אנו מקבלים החלטות לגבי תכנית העבודה. בשלב השלישי אני מלווה את הלקוח בבחירת חומרים, כמו ריצופים, חיפויים, כלים סניטריים, מטבח, תאורה וכל מה שדרוש כדי לבצע את עבודות השיפוץ. במקביל אני מכינה סט תכניות עבודה מפורטות וכתב כמויואחד על אחד - איילת שטיין
ת. התכניות כוללות: מצב קיים, תכנית עבודה כללית והעמדת ריהוט, הריסה ובניה, נקודות חשמל ותאורה, אינסטלציה, תקרות, עבודות גבס, פריטי נגרות וכיוצ"ב. כתב הכמויות כולל רשימה מפורטת וממוינת של נושאים לביצוע, עם פירוט יחידות המידה, והוא משמש הן לתמחור העבודה והן כרשימת משימות שניתן לעקוב אחר ביצועה. בשלב שבו מתבצע השיפוץ אני מבצעת "פיקוח עליון" על העבודות ומלווה את הלקוחות והקבלן בכל התהליך, כולל מענה לבעיות, מתן פתרונות וסגירת הקצוות. במהלך הפרויקט אנו בוחרים רהיטים ואביזרים ובסיום העבודות אני מגיעה לפגישת סיכום שבה מעמידים את האביזרים ומסיימים את הפיכת המבנה לבית.

ספרי לנו על פרויקט אחד מיוחד ומעניין שעשית
קשה לי להצביע על פרויקט אחד בלבד, מאחר שכל פרויקט הוא שונה ומיוחד בפני עצמו. הפרויקט שאני מחוברת אליו במיוחד הוא ליווי משפחה מקסימה עם שלושה ילדים, בתכנון, עיצוב ושיפוץ דירתם הישנה בפתח תקווה. הם היו פתוחים לרעיונות, כך שהדירה עברה שינוי מבני משמעותי ששיפר להם את החיים בבית. השינויים המבניים בדירה כללו תכנון מחדש של יחידת ההורים, שבה בוטל חדר הארונות לטובת ריווח חדר השינה והגדלת חדר הרחצה. ארון קיר גדול תוכנן להכיל בתוכו את כל הדרוש וגם את מסך הטלוויזיה. המסדרון הרחב צומצמם לטובת הגדלת אחד מחדרי הילדים, כך שניתן להוסיף לו ארון. מרפסת השירות אוחדה עם המטבח, והמטבח תוכנן בעיצוב עדכני המותאם לצרכים, והתווסף לו דלפק ישיבה החובק קיר פינתי. כמו כן, הוגדרה בחלל הציבורי פינת אוכל שלא היתה קיימת לפני כן. האמבטיה המתפוררת בחדר הרחצה של הילדים הוחלפה במקלחון ונוסף לה פתח מעבר לפינת הכביסה. את הדלת לקחנו מחדר הארונות שבוטל, כך שחסכון בעלויות ומיחזור היוו חלק חשוב בשיקולי התכנון. קיר אלכסוני יוּשר ופתחים שונים הוזזו לטובת מעברים נוחים יותר. על גבי תכנון הפנים המעודכן הולבשו חומרים וחיפויים, רהיטים קיימים וחדשים שמוקמו בקפידה, אביזרים, גופי תאורה וטקסטיל. בסיום העבודות קיבלה המשפחה דירה מרווחת ומנוצלת כהלכה, בעיצוב לפי טעמם שבו הם ואני מתגאים ואליו הם נהנים להזמין אורחים.

מהם מקורות ההשראה שלך?
מקור ההשראה העיקרי שלי הוא החיים שלי וכל מה שקורה סביבי. אני אוהבת להסתובב בערים בעולם, לצלם, לבקר בתערוכות, ליצור עבודות יד בחומרים שונים, לקרוא ספרות מקצועית וספרי קריאה. בעיקר אני אוהבת לפגוש אנשים חדשים וללמוד מהם דברים שלא הכרתי קודם לכן. אחד הדברים המשמעותיים בחיי, הוא בעיה אורטופדית בגב שממנה אני סובלת שנים רבות. עברתי ניתוחים ויש לי קיבוע בעמוד השדרה. בעקבות הקשיים האלה התחברתי לנושא הנגישות, למדתי אותו ואני משלבת אותו בעבודה שלי. אני לוקחת את ההבנה והניסיון האישיים שלי, לעיצוב עבור לקוחות שיש להם מוגבלויות ועבור לקוחות מבוגרים שמעוניינים שביתם המעוצב מחדש ילווה אותם בשנות הזהב שלהם.

מהו הקו העיצוביתכנוני המנחה אותך?
הקו העיצובי שלי הוא פונקציונלי ונקי. חשוב לי לתכנן חלל שישרת היטב את סגנון החיים של הדיירים ויהיה להם נוח למגורים ולתחזוקה יומיומית. הדברים מתבטאים בתכנון קפדני של כל חלל בהתאם לייעוד שלו, כמו המטבח, חדרי הרחצה, חלל המגורים וחדרי השינה. אני שמה דגש על נגישות, תכנון פתרונות אחסון, ריהוט נוח ותאורה. חשוב לי שכל אלמנט ישתלב בחלל מבחינת מידות, חומרים וגוונים ושהעיצוב ישקף את אופי הדיירים.

עצת זהב לסטודנטים בתחום
לנצל את החופש העיצובי והתעוזה שאפשר לבטא בהכנת המטלות בזמן הלימודים. פיתוח המחשבה היצירתית הזו יסייע בעתיד במציאת פתרונות בפרויקטים.

מה מאפיין את האדריכלות עיצוב הפנים בישראל לדעתך?
אחרי שתכננתי כל כך הרבה מטבחים לבנים ורהיטים בחיפוי אלון מבוקע, לצד קיר מחופה לבנים ועץ לא מעובד, הגעתי למסקנה שהקהל בישראל אוהב חומרים ועיצוב שנראים לו מוכרים מפעם. המאפיין הזה עובר כחוט השני לאורך השנים. בעבר ראינו את זה בגגות רעפים, בהמשך בסגנון הרטרו וכיום בחומרים כמו אריחים מעוטרים במראה מיושן, בעיצוב טפטים וטקסטיל לבית ובאביזרים עם קריצה לעבר.

מה לדעתך יהיה הטרנד הבא?
אני חושבת שהדבר הבא יהיה המשך שכלול טכניקות הייצור המתקדמות שיפיקו חומרים חדשניים ואיכותיים שיידמו חומרים מסורתיים. כמו בעבר, אבל עם כל היתרונות הטכנולוגיים המתקדמים. מכשירי החשמל והמחשוב יוסתרו, כך שהם פחות יבלטו לעין בעיצוב החלל. אנחנו כבר רואים את זה עם מקררים אינטגרליים ומטבחים שבהם כל הפונקציות חבויות מאחורי חזית אחידה. נראה לי שהמסכים הגדולים ילכו וייעלמו, אנו נשב סביב האח המסורתית (אך החדשנית), נעבוד ונצפה בכל התכנים בהולוגרמות.

מהם השאיפות המקצועיות שלך לעתיד?
באופן כללי אני שואפת להמשיך להתקדם ולהתפתח, ללמוד דברים חדשים כל הזמן ולעסוק בפרויקטים מעניינים ומאתגרים. באופן ספציפי יותר, הייתי רוצה לשפר את תהליכי העבודה בעיצוב פנים בבניה קבלנית. ראשית, יש פערים בין התכנון והאדריכלי ובין היישום של מרכיבי הפנים בדירות. שנית, בכל פעם שאני מלווה לקוחות שרכשו דירה מקבלן, אני חווה את הקשיים בממשק שבין מחלקת שינויי דיירים והדיירים עצמם. הקשיים האלה באים לידי ביטוי בלחץ שבו נתונים הרוכשים בהיותם בתהליך ובמענה החלקי שהם מקבלים. בשטח יש טעויות, פירוקים, עיכובים ומריטת עצבים. יש לי כמה רעיונות והייתי שמחה לשיתוף פעולה עם יזם שישמח להרים את הכפפה.


לסיכום, עיצוב פנים הוא כל מה שהופך מבנה לבית, לאזור עבודה או בילוי. כדי לבצע את המהפך, יש ליצוק לתוך החלל הפנימי את כל המרכיבים הדרושים, לעבדם ולהפכם ליחידה הרמונית אחת. יש צורך בהבנת הצרכים, הרצונות והיכולות של הדיירים. יש צורך בתכנון מפורט ותקני עבור בעלי המקצוע. יש לבצע בחירות והתאמות נכונות. צריך לצבוע ולהאיר, לעשות להטוט או שניים במטה הקסם ובעיקר, לבנות תהליך שסופו בית המעוצב באופן אישי לדייריו.

איילת שטיין - תכנון ועיצוב פנים

תגובות