אחד על אחד עם אשר אביאב

את השבוע אנו פותחים בראיון אחד על אחד עם אשר אביאב

היי אשר, ספר לנו קצת מי אתה ומה עיסוקך כעת?
יש לי סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים בו אני יוצר ופועל קרוב ל 18 שנה, הסטודיו עוסק בתכנון בתים פרטיים יוקרתיים, במבני ציבור ובתכנון ליזמי בוטיק, התכנון אצלנו מקיף ונותן פתרון מלא לכול הנדרש למבנה, אדריכלות המבנה, עיצוב הפנים עד לרמת ההומסטיילינג וכמובן שאי אפשר בלי תכנון הפיתוח והגן. בנוסף ולצד עבודות התכנון אני מלמד עיצוב פנים במסגרות שונות ומכשיר מעצבי פנים, עם השנים כתבתי ספר אי בוק "סודות הבית המרווח וההרמוני" שפותח בשפה השווה לכול נפש את התפיסה העיצובית שלי, ספר שהפך להרצאה מצליחה שנקראת "ממנהטן לירושלים" אותה אני מעביר במסגרות שונות לקהל רחב ובין השאר במשרד החינוך.

ואיך הגעת לעסוק בתחום?
ההכרות הראשונה שלי עם עולם האדריכלות הייתה בערך בכיתה ז' , לאבא שלי הייתה מכולת שכונתית ואחד הלקוחות הקבועים היה בעלים של משרד אדריכלים ששכן ממול לחנות , אדריכל בשם דורון רווה, כנער הייתי עושה שליחויות למשרד, שם פתאום נחשפתי למודלים שהיו פזורים מסביב, הקסם של הצורניות, האור והצל היכו בי שורש עמוק מאוד...ועוד יותר מזה השפיע עלי דמותו של האדריכל דורון רווה, איש נפלא, חושני ואינטלקטואלי בעת ובעונה אחת, הוא ואשתו ענת שגם היא הייתה אישה מיוחדת במינה השפיעו עלי רבות, לצערי אני מדבר עליהם בלשון עבר משום ששניהם נהרגו יחד בתאונת דרכים מחרידה בכביש פרויד בחיפה לפני שנים רבות, עד היום אני חש את ההחמצה האדירה בחוסר היכולת לשתף את דורון ז"ל ביצירה שלי.

קוראינו ישמחו לשמוע על ההכשרה המקצועית שלך
ההכשרה המקצועית האמיתית שלי כמתכנן ומעצב - ואני מאמין שכך זה אצל כול אדריכל - מגיעה הרבה אחרי הלימודים המסודרים והסטאז' והיא נמשכת כול הזמן ללא הרף, אפשר לומר ללא ספק שזה כבר עבר את ההכשרה המקצועית ונהיה סוג כזה של מבט, מבט עמוק על הסביבה שבוחן וחוקר כול חלל וכול קומפוזיציה חומר וטקסטורה ומסיק מסקנות.

מהו תהליך העבודה שלך מול הלקוח?
אני מעורב בכל תהליך הבניה, משלב הסקיצות, דרך הנחת היסודות ועד להום סטיילינג. זה גורם לחיסכון גדול בעלויות הבניה ללקוחות שלי, נותן להם שקט כשהם יודעים שמישהו לוקח אחריות מלאה על הבית שלהם, והאמת שמניסיון של מאות פרויקטים רק גישה כזו מאפשרת נאמנות ליצירה המקורית עד לפרט האחרון. אני מתייחס לבניית הבית כפי שצייר או פסל מתייחס ליצירות שלו. כל בחירה בחומר או בטקסטורה היא כמו משיכת מכחול ביצירה והיא אמורה להתכתב עם כל התמונה. זה בא לידי ביטוי לא רק בתכנון האדריכלי ובעיצוב הפנים, אלא בהפקת הפרויקט כולו, החל מהמפגש הראשון עם הלקוח ועד לכניסה הביתה. במפגש הראשון הלקוח מקבל שאלון אבחון ייחודי, עליו יענה בזמן קצוב, כדי שאקבל תמונה על ההעדפות שלו, החל מצבעים וטקסטורות ועד לעולמו התרבותי ואפילו תת המודע שלו. מכאן והלאה כל הפרויקט הוא על המשרד שלנו - התכנון, אישורי הבניה, העבודות בשטח, עיצוב הפנים ולסיום גם הום סטיילינג. אני עם הלקוח מהיסודות ועד לתמונות שעל הקירות. זה מעניק ללקוחות שלנו שקט נפשי וזו הדרך היחידה להביא לביצוע מדויק של כל מה שתוכנן. כשהעבודה עוברת מקבלן לקבלן הם לעולם לא יישארו נאמנים לתכנון המקורי. אם זה סתם בגלל חוסר אכפתיות לשלמות של היצירה, או מסיבות אובייקטיביות יותר כמו העדר חומרים בזמן נתון, כאלה שרק מי שתכנן ומודע לכוונה המקורית יודע בזמן אמת במה כדאי להחליפם, ואם זה בגלל רצון לחסוך בעלויות, שגם את זה ניתן לעשות מבלי לפגוע ביצירה. .תהליך הבתמונה
ניה הוא דינמי והוא משתנה, כמו שגם הלקוח משתנה תוך כדי, צריך שיהיה מישהו שמחזיק בראש כל הזמן את כל התמונה כולה ויודע איך להגיע לתוצאה הסופית . המשרד שלנו מלווה את כל התהליך, שלב אחר שלב, עם נוכחות בשטח, שלי או של מישהו מטעמי. כך נפקח מקרוב על כל התזמורת הזו, כדי ליצור את ההרמוניה שביקשנו להשיג.

ספר לנו על פרויקט אחד ייחודי ומעניין שעשית
זה יהיה ללא ספק פרויקט נחלאות בירושלים , פרויקט עבור 6 משפחות ניו יורקיות שרצו בתים בלב ירושלים עם הטעם המיוחד שלה. פרויקט מורכב ומסובך ששילב בתוכו גם עבודות רישוי מורכבות כמו איחוד וחלוקה, גם אדריכלות של חללים ייחודיים כמו חללים עם קמרון חבית וחללים עם קמרון צלב, כול זה בתוך מירקם צפוף מאוד כשיש צורך לתת לכול משפחה את הייחודיות שלה, ושיש הכרח לשמור על גדלים זהים בקירוב רב לכולם כדי שלא יריבו... והכרח גם לשמר את המרקם הקיים, כך שגם פעולות ההריסה לוו ע"י אדריכל שימור והיו מבוקרות מאוד, בקיצור קטסטרופה תכנונית שאתה לא מוצא את הידיים ואת הרגליים ולא יודע מהיכן להתחיל, כשכול פתרון בכיוון אחד יוצר קשיים בכיוון אחר, אבל המעניין שדווקא הקשיים האלו הולידו פרויקט מרתק, מלא בחללים קסומים, והאבסורד היה שבתוך המרקם הבנוי היתה חלקה אחת לא בנוייה שבה לכאורה יכולנו לעשות מה שרצינו [במגבלות התב"ע כמובן] אבל ללא צורך בשימור או בהתחשבות בקירות כובד קיימים בעובי של 140! ודווקא החלק הזה הפחות בעייתי יצא הכי פחות מעניין...

מהם מקורות ההשראה לעבודות שלך?מקורות ההשראה שלי הישירים והוותיקים שלי הם שניים , האדריכל פרנק לויד רייט, והאדריכל ומבקר האדריכלות ברונו צבי. את העבודות של רייט אני מכיר ומלמד לעומק זה שנים והעבודה אולי הכי חשובה שלו "הבית על האשד" הפכה להיות נושא מרכזי בהרצאה ייחודית שפיתחתי שנקראת "ממנהטן לירושלים" , בעצם אי אפשר לדבר על רייט בלי לדבר על ברונו צבי שמסביר אותו ואת התפיסה הייחודית שלו באדריכלות בספר "שפה מודרנית לאדריכלות", ספר נפלא ואולי היחיד שיצר מתודה ברורה איך לעשות אדריכלות מודרנית, הוא מראה איך רייט מביא לידי ביטוי את הקודים האלו בעבודות שלו. התפיסות של שניהם מהוות עבורי בסיס ממשי ליצירה. היום אני שואב השראה מהעבודות של זהא חדיד ושל דניאל ליבסקינד באדריכלות ושל קארים ראשיד בעיצוב מוצר ובצבע.

מהו הקו התכנוני המנחה אותך בעבודותיך?
אני רוצה ליצור חוויית מגורים מרתקת, שיהיה בה ייחוד אישי ואמירה עיצובית מפתיעה, אתה שואל - עד כמה לגור כבר יכול להיות מרתק? אומר לך, אני רוצה לעשות בית שיהיה לא רק נוח ונעים, אני רוצה בית שיאתגר את אלה שגרים בו. שירים להם להנחתה למי שהם ולמה שהם. שלא יפסיק לייצר עניין. שיהיה עבורם ה-מקום. שהכול בו - מהטקסטורות, דרך הצבעים ועד הצורות והחומרים - ישקף את מי שגר בו. לכן לפני הכול אני מביא בחשבון מיהו ומהו האדם שיגור בית, זה אומר לא לראות רק מה הצרכים שלו, כמו מטבח, חדר רחצה ושירותים, חדרי שינה וחדר מגורים. זה מובן מאליו ואלה רק פונקציות. אני רואה גם מה הרצונות שלו, שזה כבר הרבה יותר רגשי ועמוק. דרך העיצוב האדריכלי אני רוצה להביא לידי ביטוי את המהות של האדם, את הלב שלו, את עולמו התרבותי והרוחני. "ייחוד אישי" פירושו לעצב בית שיחשוף בפני האדם את עצמו ומשם תבוא חוויית המגורים המרתקת. זו אומנות בעיני. זו גם הסיבה שאין לי שתי עבודות דומות, כי אין שני אנשים דומים. לכן גם האמירה העיצובית תמיד תפתיע. את כול זה אפשר לעשות רק למי שמוכן להעיז, אם בן אדם נשאר בעולם הרגיל שלו, ולא פתוח לאפשרויות חדשות קשה מאוד ליצור עבורו משהו באמת מרתק.

עצת זהב לסטודנטים בתחוםלא להיחפז בהקמת הפרקטיקה הפרטית שלהם, לקחת את הזמן ולהתבשל היטב במשרדים הגדולים, וכשהם מחליטים לעשות את הצעד לא לזוז מילימטר ללא יועץ עסקי בכיר מהתחום שעבר את כול הדרך, מרחוק זה נראה קוסם אבל אף בית ספר לארכיטקטורה או עיצוב לא מלמד איך להצליח כעסק, הכישרון העיצובי הוא רק חלק קטן מאוד מזה...

מה לדעתך מאפיין את האדריכלות בארץ?
האדריכלות הישראלית מאוד מעניינת, יש כאן יוצרים רציניים שאינם נופלים ברמתם מאף בעל שם, עם זאת בתחום הבנייה הפרטית בה אני מתמחה רואים יותר מדי פרויקטים שחוזרים על עצמם בווריאציות כאלה ואחרות, אדריכלים כול הזמן מתעסקים במבנים קובייתיים כאלה ואחרים מתוך הנחה שגוייה שזה אחד מהמאפיינים של ארכיטקטורה מודרנית, גם בתחום עיצוב הפנים רואים נטייה למינימליזם חומרי וצורני שוב מתוך הנחה שזה מאפיין מודרניזם, יש בזה משהו כמובן, אבל חסר לי מאוד העושר החומרי של הפנים , אפשר לבטא עושר חומרי רב גוני ורב טקסטורות בלי ליפול לקלסיקות ולעומס רגשי מעיק.

מה יהיה הטרנד הבא?לדעתי אנחנו הולכים לשתי מגמות שעל פניו נראות סותרות. האישיות הגלובלית בעידן האינטרנט מחפשת דווקא חום אישי וזה יכניס את העץ לתוך הבית אבל לא את הפרקט אלון בלבד... אלא את הסוגים היותר מעניינים כמו טיק, אגוז אמריקאי ואירוקו הפחות מוכר, וממש לא רק לפרקט אלא כחומר מרכזי בבית, על התקרה, בקירות ועוד, מצד שני ההתחדשות הטכנולוגית המואצת תיקח לחומרים תעשייתיים ייחודיים וגם את המסורתיים היא תעבד ברמות שלא הכרנו למשל את הזכוכית בתצורות ייחודיות שיבליטו את מימד השקיפות בחללים.

מהן השאיפות המקצועיות שלך לעתיד?
ליצור בתים במקומות ייחודיים, מקום כזה שהבית צומח מתוכו והופך להיות חלק ממנו, הפנטזיה של בית בלב יער, בראש צוק, על שפת הים, מקומות אקזוטיים , רק המחשבה על כך כבר מעוררת התרגשות עצומה. לתכנן בתים לאנשים כאלה שחולמים על דברים גדולים ומופלאים, אנשים שלא מסתפקים רק בנעים ונוח...אלא מבינים שהחיים הם דרמה אדירה והם שחקנים ראשיים בדרמה הזו, להם אני משתוקק לתכנן.
אשר אביאב - אביאב אדריכלים

תגובות