תערוכת יחיד - נבראת - אדריכלית ומעצבת - האמנית נון ליאונרד

תערוכת יחיד - נבראת - אדריכלית ומעצבת - האמנית נון ליאונרד

נבראת
נון לאונרד


אוצרת: ד"ר הדרה שפלן קצב

Noon
גלריה 12
כיכר קדומים 12, תל אביב יפו
פתיחה חגיגית: 30.11.19 – יום שבת בשעה 12.00.

אוצרת: ד"ר הדרה שפלן קצב


נבראת כל פעם מחדש מן היסודות הישנים

קו וצבע

רזון ושפע

מדע ורוח

והגיץ שנוצר מן המפגש ביניהם.

אב ובת אדריכלים.

משם הכל התחיל, לפני 40 שנה עם מות האב בדיוק בשבת בצהרי היום.

מאז מנהלת האמנית חיי נישואים עם האדריכלות ורומן מתמשך עם האמנות הפלסטית.

התוצאה היא תערוכה חדשה המשלבת קונסטרוקציה של ציור. זה על גבי זה. שכבות של זהות
נערמות זו על זו – אדריכלית, אמנית, אמא, בת. 

התערוכה מורכבת משלוש סדרות עיקריות, כל סידרה מורכבת ממספר בעל משמעות.

הסדרה המובילה את התערוכה - כאוס - מורכבת מ-9 עבודות כמספר חודשי ההיריון. במשך שנים סירב הגוף הנשי של האמנית לגוף האימהי מתוך כאוס פנימי. המדע רחץ את ידיו ממנה אך האמנית סירבה להקשיב לו, שאפה לבנים ולאחר טיפולים רבים ומייגעים ילדה פעם אחר פעם בן (4 במספר).

הסדרה יוצרת דיאלוג בינה ובין ילדיה כאשר בתווך עומד האב. האב האדריכל, שנפטר בהיותה בת 19, ממשיך לחיות בעבודות דרך טכניקת הקונסטרוקציה ודימוי הכנסייה. נון נכנסה לספרייתו של האב וצילמה מספריו כנסיות רבות, עדות מבחינתה לסדר וקדושה. את הכנסיות העבירה תהליך משתנה של פירוק ואת תוצאותיו ציירה בציור מלבני קטן.

מקוריות הסדרה נעוצה במלאכת הרכבתה. כל תמונה הופכת לקונסטרוקציה תלת ממדית של משטח עץ מצויר ועליו קנבס קטן יותר מתוח על מסגרת.  דימוי הכנסייה מצוי בתוך התפרצות געשית של צבעוניות אקספרסיוניסטית, צורניות סוריאליסטית, שדות צבע, קווים ועיגולים – העוטפת אותו.

סגנון זה חוזר בוורסיה שונה גם בסדרה של 4 עבודות קטנות בנים. בסדרה זו היא חוגגת את הקו וחוגגת את הצבע. הסגנון הפרימיטיביסטי מבקש את הראשוניות, את המהותי, את הניתוק ממראה העיניים, מן הדומות למציאות, לטובת קשר בלתי אמצעי עם יופייה של החוויה. הורות, אימהות, יחסים, דילמות, זהות.

אי הנחת וחוסר הוודאות בעולם המודרני הובילו את האדם החילוני לחפש אחר ממד רוחני וקדוש בחייו. 150 שנים של חיפוש אינטנסיבי הניבו תוצאות מגוונות שהמשותף ביניהן הוא מפגש עם חשיבה ותוצרים שנתפסים כלא תבוניים ולא מערביים. כך היה גם הסגנון הפרימיטיביסטי באמנות שהחל את דרכו עם גוגן שחיפש את האמת הבראשיתית של הטבע. כדי למצוא אותה גוגן עזב את משפחתו וילדיו. הוא עבר לטהיטי, חי עם פילגש בת 14. הפשיט אותה וציירה עירומה. 

בניגוד לגוגן נון חוזרת אל הפרימיטיבי כדי לצייר משפחה. משפחתה. אם מעברו של גוגן מפריז לטהיטי סימן את ראשיתו של אחד הסגנונות הבולטים של המודרניזם המוקדם, חזרתה של נון לפרימיטיביזם מסמנת מעבר לצורת חשיבה חדשה של העידן המודרני המאוחר שקולותיה הפמיניסטיים משנים את המחשבה מה חשוב ומה מותר לצייר באמנות. 


שעות פתיחה: א' – ה': 10.00-14.00
ב', ג', ה' – 16.00-20.00
ו' – 11.00-15.00
שבת – 11.00-16.00
נעילת התערוכה: 29.12.19 – יום א' בשעה 14.00