תיאום שינויים ועיצוב פנים לדירת קבלן - איך זה עובד?

חלק נכבד מלקוחותיי בשנים האחרונות היו רוכשים של דירות קבלן - בדרך כלל על הנייר או בשלבי בנייה מוקדמים מאד של בניין המגורים. 
רכישה כזו הפכה לפופולרית בשנים האחרונות בעיקר עקב המחירים האטרקטיביים של דירות שנמצאות בשלבים אלו - והקבלנים השונים מתאימים את עצמם לדרישות השוק ומאפשרים לרוכשים לערוך שינויים תכנוניים ועיצוביים בשלבים הסמוכים לרכישה - מה שמאפשר, עם תכנון חכם ועיצוב יצירתי, להפוך גם דירת קבלן סטנדרטית לבית חלומות אמיתי. 
אם אתם נמצאים בדרך לרכישה של דירה כזו - אבל יודעים שלא תסתפקו במפרט ובתכנון הבסיסי שמציע לכם הקבלן - וודאי תרצו כבר טרם הרכישה להתייעץ עם מעצב או אדריכל. איש מקצוע נכון יוכל/תוכל, בהתאם לנתונים שתתנו לו אודות הצרכים, הטעם והרצונות שלכם - לתת לכם חוות דעת לגבי הדירה הפוטנציאלית ולעזור לכם למצוא אחת שתתאים בדיוק לכם. 
אם כבר קניתם דירת קבלן שאתם מרוצים ממנה בגדול - אבל רואים פוטנציאל או מקום לשיפורים תכנוניים, או שיש לכם כוונה לשדרג אותה משמעותית ולהפוך אותה לדירת החלומות שלכם תצטרכו להעזר בשירותי מעצב/אדריכל כבר משלב הרכישה. 
כבר משלב זה, על הקבלן לתת לכם לו"ז מדוייק למסירת השינויים, הבחירות והעברת ההזמנות שתעשו מהספקים השונים. יש הרבה עבודה, לא מעט פרטים, אפשרויות ומרכיבים רבים עליהם יש לתת את הדעת. לכן לא פלא שרבים מוצאים את עצמם מבולבלים, לא עומדים בזמנים שהגדיר הקבלן ולבסוף מתפשרים על אפשרויות שאינן אופטימאליות בכל האמור בתכנון וחומרים - ושוכחים, לצערם, מהחלום שהיה להם כשקנו את הדירה (המטבח המפואר, הקמין, חדר רחצה דמוי ספא ועוד חלומות שנגנזים כשלא יודעים איך לנהל את התהליך נכון). 
אז איך מעצב/אדריכל מנוסה בתחום יכול להביא אתכם לחלום של הבית - ולעשות את כל התהליך פשוט יותר עבורכם?
התפקיד של מעצב/אדריכל בתהליך כזה מולכם צריך להיות כפול: מצד אחד, המעצב/אדריכל מתכנן, מעצב ועושה אתכם/עבורכם בחירות עיצוביות של חומרים, מטבח, כלים סניטריים וכיוב'. מצד שני, המעצב/אדריכל צריך גם לקחת אחריות ניהולית על הפרוייקט והלו"ז: לפקח על התקציב, לדעת מתי כל בחירה צריכה להעשות, לבנות לו"ז עבודה נכון מולכם, לשמור על קשר עם ספקים ומתאמי שינויים ולתזמן הכל כדי שתוכלו להגיש הכל בזמן תוך פיקוח שהשינויים אכן הוגשו, התקבלו ושהם תואמים את התקציב שלכם. וכמובן, לוודא שאתם לא מרחפים באוויר ומה שאתם מתכננים יחד - אכן ישים במגבלות הקבלן, ואלו קיימות תמיד וצריך להכיר אותן. 
בשלב הראשון, אני תמיד נוהגת לעשות פגישת היכרות מעמיקה עם הלקוחות. עדיף בביתם הקיים. המטרה היא להכיר לעומק את בני המשפחה שייתגוררו בבית, את הצרכים המיוחדים של כולם, את הרצונות, הטעם, הסגנון ולבסוף - את התקציב שאתם מגדירים לשדרוג דירתכם. כמובן בפגישה זו, מסתכלים על התכנית שקיבלתם מהקבלן, מדברים על מחשבות שהיו לכם לגביה ואתם מקבלים טיפים ואפשרויות כדי להגשים את מה שאתם שואפים אליו. 
בשלב השני, עוסקים תיאום שינויים ועיצוב פנים לדירת קבלן - איך זה עובד?בתכנון רעיוני של הבית: אני מציעה שינויים בחלוקת החדרים ברמה האפשרית והדרושה, עושה אופציות להעמדת ריהוט, בוחנת שינויים אפשריים בחדרי רחצה, מתכננת את המטבח, התאורה והגבס ודברים נוספים שיש לכם עניין להוסיף ולשנות. כמו כן, אנחנו בוחנים חומרים וסגנונות בתלת מימד. השלב הזה הינו קריטי כי הוא למעשה שלב הבנייה של החזון של הבית.
קחו בחשבון שטרנדים ואפנות עיצוביות עשויות להשתנות בזמן שהבית ייבנה, ולכן כדאי ללכת על בסיס סולידי וקלאסי ככל האפשר הקולע לטעמכם - ולחכות עם הטרנדים לשלב הסטיילינג - הקרוב יותר לכניסה לבית ושיש בו הרבה יותר גמישות (הרבה יותר קל לקנות ספה אחרת מאשר להזיז קיר או לפרק חיפוי גרנדיוזי). אם יש לכם חלום עיצובי דוגמת קמין למשל, חייבים לשלבו בתכנון בשלב זה. אבל אם חשקה נפשכם בריצוף דמקה בכל הבית - אמליץ לכם לחשוב שוב על הפרקטיות (והשפיות שלכם..) בחיי היומיום. 
בשלב השלישי, אני משלבת ביצוע שינויים נדרשים על גבי תכניות העבודה של הקבלן - בסטנדרטים שהוא מאפשר וע"פ הוראותיו המפורשות. אתם כמובן מאשרים את השינויים השונים. אם יש צורך, אני מתייעצת עם אנשי מקצוע ויועצים רלוונטיים על מנת לוודא שהכל ישים ולקוחותיי לא ייתקלו בעיכובים וסירובים מהקבלן.
במקביל, הולכים לראות ולבחור חומרים לבית, כלים סניטריים, מתכננים ובוחרים מטבח. כל אלו, כמובן, במסגרת התקציב שלכם ובהתאם ללו"ז אחריו אני אחראית לעקוב. בשלב זה, אני מוודאת ושומרת על לקוחותיי שאכן זוכו על כל מה שאפשר להזדכות עליו מהקבלן, שקיבלו מספיק הצעות טובות שאפשר לבחור בינהן ובחרו בדיוק את מה שדרוש כדי להפוך את הדירה שקנו לבית שיש להם בראש. 
בשלב הרביעי, השינויים והבחירות מועברים למתאמי השינויים של הקבלן ואני והלקוחות מקבלים הצעת מחיר לשינויים שאנחנו מבקשים. במידה ויש צורך בשינויים נוספים - אני אחראית עליהם, והם נערכים בהתאם עד הפרט הקטן ביותר.  
כעת, עלינו לחכות לשלבי הביצוע ובמסגרתו לשלב החמישי - פיקוח על יישום השינויים. כאן, חשובה מאד עין מקצועית: הזמנתם שינויים, הם הועברו בצורה מקצועית לקבלן ושילמתם על השדרוגים. אבל פעמים רבות צריך להגיע לשטח ולבדוק שהם יושמו כפי שהובטח לכם - כי גם כשלא משנים כמעט דבר, הקבלן לפעמים שוכח שקע כאן, מתג פה ולכן גם במקרים "פשוטים" צריך להיות עם היד על הדופק בעזרת מעצב/אדריכל שמגיע לשטח ובודק שהכל בוצע בהתאם לתכניות שלו.
השלב האחרון והשישי, מגיע לאחר השלמת בניית הבניין ומספר חודשים לפני קבלת המפתח, אשר קחו בחשבון שלפעמים עשויה להתעכב בדירות קבלן - ולכן חשוב גם כאן שהמעצב/אדריכל ימשיך להיות עם היד על הדופק. זהו שלב הסטיילינג - הלבשת הבית הכוללת את בחירת הריהוט, הצבעים והתאורה והזמנת עבודות הנגרות.
כאן התפקיד שאני לוקחת על עצמי הוא לצקת על הבסיס התכנוני והחומרי שייצרנו בשלבים הראשונים - את הטאצ' העיצובי הנכון שיהפוך את הדירה לבית: בוחרים ריהוט, טקסטיל, תאורות, אביזרים. מזמינים עבודות נגרות מיוחדות מנגר/חברת נגרות. משלבים את החפצים והאמנות שתביאו אתכם לתוך כל החיים החדשים הללו. בקיצור, שלב כיפי ומרגש בו יוצקים חיים וטאצ'ים אחרונים בדירה שלכם.

תזכרו שדירת קבלן זה לא ספרינט - זה מרתון. אז איך בוחרים מעצב/אדריכל נכון עבורכם לפרק זמן ארוך כ"כ?

הדרך להפוך דירת קבלן על הנייר לבית היא לא קצרה ואינה פשוטה - ואתם וודאי רוצים מאד להרגיש שיש מישהו שכמעט ומחזיק לכם את היד בכל התהליך הארוך והלפעמים מתיש הזה, או לפחות עוזר לכם לוודא במקצועיות שאתם לא סוטים מהחלום ומהחזון שהגדרתם עבורכם ומלווה אתכם בבטחון בכל בחירה חשובה ומול כל איש מקצוע המעורב בתהליך: ממתאמי השינויים, דרך הספקים השונים ועד לעובדים בשטח.
לכן המלצה ראשונה היא לבחור אדריכל/מעצב רק אחרי פגישה ושיחה טובה. לכן כשאתם מראיינים אדריכלים/מעצבים - פנו לכם זמן לפגוש את אלו שנשמעים לכם או מוצאים חן בעינכם אישית. כך, תוכלו לוודא שיש כימיה, לראות האם המעצב/אדירכל שמולכם אכן "בראש שלכם" ועד כמה הרעיונות שהוא מציע קולעים לטעמכם ומוצאים חן בעינכם (ויהיו כאלו שייסרבו לתת לכם רעיונות בפגישת היכרות או אפילו יידרשו עליה תשלום).
לאחר מכן, אני ממליצה מאד לבקש מהמעצב/אדריכל המלצות מלקוחות קודמים ולשוחח איתם! שאלו אותם על התהליך שלהם, על החוויה, על התוצאה, על דברים שמטרידים אתכם, על התנהלות המעצב/אדריכל בתחומים שונים ובשלבים שונים. אם למעצב/אדריכל אכן יש לקוחות מרוצים - הם יישמחו לפרט לכם עד מחר על זה, אז אל תתביישו.
הצעת המחיר של האדריכל/מעצב הוא פרמטר חשוב, בעיקר כשיש תקציב מוגבל - אבל אם אתם באמת רוצים להגיע לתוצאה האופטימאלית ולא להשאיר את החלום על גבי הנייר - אל תבחרו רק לפי אדריכל/מעצב לפי המחיר הזול ביותר. וודאו מה בדיוק מכילה כל הצעה שתקבלו, ותרגישו חופשי לשאול את המציע שאלות ולברר הבהרות לגבי מה כלול ומה לא. 
זהו חוזה לשנה-שלוש ולכן כדאי שהוא יהיה מפורט, ברור ואטרקטיבי עבורכם. תזכרו שלפעמים עדיף לקחת הצעה קצת יותר יקרה אבל אטרקטיבית ומקיפה יותר שככה"נ גם תחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ותבטיח לכם את הבית שאתם רוצים - מאשר לחסוך רק כמה אלפי שקלים על תכנון ועיצוב בתחילת התהליך בלי בטחון שעשיתם את הבחירה הכי טובה ביותר לשנה-שלוש הבאות.
 בהצלחה!

צריכים עוד מידע? יש לכם שאלות נוספות על התהליך של עיצוב דירת קבלן?אשמח לענות לכם:טניה אברמזון | אדריכלית ומעצבת[email protected]www.myreimage.co.il

המאמר באדיבות

  • טניה אברמזון
  • קליק לחיוג: 0524716709
  • טלפון:
    0524716709הצג
  • כתובת:
    גבעתיים
  • אתר:
    הצג

תגובות