עיבוד תמונה דיגיטלי בצילום אדריכלות ועיצוב פנים

פורסם לראשונה באתר Peledstudios.com

הקדמה

עיבוד תמונה דיגיטלי (מה שנקרא פעמים רבות – פוטושופ) הוא המקבילה המודרנית לעבודת חדר החושך בימיה המוקדמים יותר של אמנות הצילום. כמו אז, גם היום זהו תהליך בלתי נפרד מתהליך הצילום. במהלך המאמר זה אסביר מדוע לעולם איננו צופים בצילום שלא עבר עיבוד כלל, ואשים דגש מיוחד על חשיבות עיבוד התמונה כשעוסקים בצילום אדריכלות.

מדוע אין צילום ללא עיבוד תמונה

כל כלי צילום דיגיטלי, בין אם מדובר במצלמה מקצועית או בסמארטפון, משית שורה של פקודות עיבוד תמונה דיגיטלים בעת הצילום. הפרמטרים הבסיסיים בעיבוד הם בהירות התמונה (Brightness), רמת הניגודיות (Contrast), רווית הצבע (Saturation), וחדות הצילום (Sharpness). מאפיין נוסף וראשון בחשיבותו הוא טמפרטורת הצבע (White Balance), עליו אפרט בהמשך.


כאמור, בכל פעם שאנחנו מצלמים תמונה, אמצעי הצילום שלנו מחליט בעצמו על הפרמטרים השונים בהתאם למצב הצילום בו בחרנו (פורטרט, נוף, לילה, צילום אוטומטי, וכו’). עיבוד זה הוא בלתי הפיך, כך שלא ניתן להסיר חידוד מלאכותי שהוסף לתמונה ולהוריד את רמת הצבעוניות ללא לפגוע באיכות הצילום. האפשרות היחידה לקבל מאמצעי הצילום קובץ נקי שלא עבר עיבוד תמונה הוא לצלם בפורמט הנקרא RAW, וכשמו כן הוא, התמונה במצבה הגולמי, ללא “בישול”. לצילום בקבצי RAW יש שני חסרונות מרכזיים.


הראשון – קבצי RAW תופסים מקום רב על זכרון המחשב, בערך פי שלוש מקובץ JPG סטנדרטי.
השני – מכיוון שקבצי RAW נטולים כל עיבוד דיגיטלי, הם חייבים לעבור עיבוד לפני הצגתם.


זה המקום לחזור ולהסביר בקצרה מה משמעות המושג טמפרטורת צבע (White Balance) שהוזכר מקודם. לכל מקור אור יש צבע מסויים, בין אם מדובר בשמש ישירה, צל, פלורסנט, הלוגן, או נורת לד. בעוד שמנגנון הראיה שלנו מצליח לפענח זאת לבד ולהתאים את הצבעים של מה שאנו רואים בצורה מופלאה, המצלמות שלנו לא מסוגלות לעשות זאת בכוחות עצמן, ובטח שלא בצורה מדוייקת. בעת צילום בפורמט RAW המצלמה טרם החליטה מהי טמפרטורת הצבע, כך שכל שינוי שנעשה בפרמטר זה לאחר הצילום לא יפגע באיכות הקובץ ויאפשר לנו להגיע לרמת דיוק מיירבית.


לפנינו שני צילומים, הראשונה עם טמפרטורת צבע לא מדוייקת, התמונה בגוונים כחולים וירוקים. התמונה השניה מוצגת לאחר תיקון טמפרטורת הצבע, כשהאווירה בצילום היא חמה יותר.


טמפרטורת הצבע הוא כלי עוצמתי מאוד, ומאפשר לנו חופש פעולה ביצירת האווירה בה נהיה מעוניינים.

מדוע אני לא מספק צילומים ללא עיבוד

כאמור, עיבוד התמונה הוא חלק בלתי נפרד מהצילום כשמצלמים בפורמט RAW הנקי מבחירות שרירותיות של אמצעי הצילום. למרות זאת לקוחות רבים שואלים אותי האם אני מוכן לספק את קבצי הצילום ללא עיבוד. בחלק הבא של המאמר אעשה כמיטב יכולתי להסביר מדוע עבודתו של צלם אדריכלות לא נגמרת כשהמצלמה נכבית, ושעיבוד התמונה הדיגיטלי חשוב לא פחות מרגע הצילום. בנוסף לכך, לכל צלם אדריכלות שפה אומנותית ייחודית, ומעבר לזויות הצילום ושימוש בתאורה, עיבוד התמונה הדיגיטלי הוא המקום בו סגנונו של הצלם בא לידי ביטוי באופן מובהק.


ולסיום, מספר דוגמאות לפני ואחרי עיבוד, הכולל שילוב של האלמנטים השונים אותם תיארתי במהלך המאמר, בתוספת התבלין הסודי שלי.


לסיכום, ההבדל בין צילום ללא עיבוד ולצילום שלאחר העיבוד הוא הבדל בין שמיים וארץ. בתור צלם העובד עם משרדי אדריכלות ומעצבים מובילים, תהליך העיבוד נעשה ברמה הגבוהה ביותר והוא מהווה המשך ישיר ליום הצילום בלוקיישן. הצילום הסופי יהיה ברמה הגבוהה ביותר על מנת שייספק ללקוחות חומר פרסומי שלאחר מכן מוצג במגזינים מובילים בארץ ובעולם. כאשר לקוחות פונים אלי בבקשה לקבל את קבצי הצילום ללא עיבוד, אני משווה זאת לפניה לנגר אמן בבקשה לקבל את חלקי השולחן, ושהלקוח יצבע אותם בעצמו וירכיב אותם כראות עיניו. עיבוד תמונה דיגיטלי לצילום אדריכלות ועיצוב פנים דורש מיומנות רבה הנרכשת במשך שנים, ולכל צלם תהליך העבודה שלו המשקף את איכות הצילום הסופי.


יואב פלד \\ Peled Studios

עיבוד תמונה דיגיטלי בצילום אדריכלות ועיצוב פנים
  • כתובת:
    תל אביב
  • אתר:
    הצג