הכל אודות AutoCAD Blocks

כחלק משיתוף הפעולה הפורה בין אתר SAF ומומחה האוטוקאד דני כורם, החלטנו להתמקד בנושא שרבים מגולשי האתר מתעסקים בו באופן קבוע כחלק מהעבודה היומיומית עם תוכנת אוטוקאד, קבצי העבודה הנפוצים הלא הם בלוקים וסמבולים, דני כתב  מדריך CAD BLOCKS נהיר שבא לעשות סדר במונחי הבסיס, בקטגוריות ובסוגי הקבצים.
אנו מזמינים אתכם להעשיר את הידע ולדון בנושא בפורום אוטוקאד אותו דני מנהל, בסוף ממתינה לכם הפתעה מעשירה שתגיע בקרוב.

הכל אודות AutoCAD Blocks
קיימים 4 סוגים של Blocks ב-2 קטגוריות השונות מהותית זו מזו:  

הקטגוריה הראשונה
קשורה קשר הדוק למציאות.
אלו הם Blocks שנוצרו במידות אמיתיות ב-1:1 וביחידות בהן ייעשה רוב השימוש בהם.
אלו הם פריטים בספרייה של תוכן, ממש בדומה לקטלוג.

בין היתר, תמצאו בקטגוריה זאת את כל הריהוט, האביזרים, הכלים הסניטריים וכד'. 
ניתן לקשור בין רמת הפירוט של ה-Block לבין קנה המידה בה הוא מוצג בדרכים שונות:
הדרך הקלאסית היא באמצעות שכבות שניתן להדליק (on-off) וכך לגרום לפירוט המתאים לתצוגה קרובה יותר.
כשמתרחקים מהמודל יש לכבות את שכבות הפירוט שאם לא כן, נקבל כתם שחור קטן...

הקטגוריה השנייה,
היא של Blocks שהם Symbols והם קשורים קשר חד-חד ערכי עם קנה המידה של השרטוט. 
מדובר ב-סימבולוגיה שלרוב רק מזכירה משהו (מעין Icon) אך היא חייבת להיות קריאה בכל קני המידה בהם יופיע ה-Symbol.
תחשבו על מפה ב-Internet וגם תחשבו ששם הרחוב משנה את גודלו במהלך ההתקרבות וההתרחקות כדי להציג את עצמו כל העת בגודל קריא. 
בין יתר ה-Symbols תמצאו למשל סימונים של מפלסים בתכנית, בחתך/בחזית, סימונים של חתכים בתכנית, הפניות שונות לגיליונות שונים כמו גם תמרורים, שילוט וכד'.

כשמדברים על Block, כאמור יש 4 סוגים עיקריים:
1. Block סטטי
2. Block דינאמי
3. Block הכולל רק מידע אלפא-נומרי (Attributes) ואינו כולל גאומטריה.
4. Block המורכב הן מגאומטריה והן ממידע אלא-נומרי (Attributes).

לרוב ה-Blocks בעולם, גם לחלק מה-Symbols מוטב שיהיה צמוד מידע אלפא-נומרי.
המידע הנ"ל אינו חייב להיות מוצג אך ישמש בשלב די מוקדם בכל פרויקט כמפתח עיקרי לחילוץ נתונים לצרכי ספירה וחישוב.

Block יכול להיות מסוג Annotative (כלומר, רגיש ל-קני המידה בהם הוא מופיע). מאידך, החלק הגיאומטרי יכול להיות סטטי ובגודל אמיתי שאינו משתנה בעוד החלק הכיתובי יכול להציג את עצמו בגובה המוכתב על פי קנה המידה בו הוא נראה.

כשבונים Blocks, כדאי לעשות זאת מתוך קובץ בו היחידות הן היחידות האמיתיות בהן אתה חושב ומתכנן וכך, כשיווצר הוא יהיה ביחידות הרצויות. 
אני לא מתווכח עם אלה שעובדים ב-Unitless אבל האזהרה היא לגבי מתכננים בעובדים ביחידות שונות ובדיסציפלינות שונות.

מה כדאי לדעת על Blocks? 
הנה רשימה חלקית (10 פריטים):
1. שממש כדאי לעבוד ב-Block Editor - רק בסביבה זאת תהיה לכם גישה לדינמיקה שאפשר לצקת אל תוך ה-Block... הדינמיקה לא חייבת להיות מסובכת או מושקעת מדי, יכול להיות למשל שאתם רוצים להוסיף נקודות הכנסה, או יישור לאורך או בניצב לישר נתון...

2. שאת התוכן של ה-Block יוצרים ב-Layer 0 שאם לא כן, הוא לא "יורש" תכונות של השכבה בה יתאכסן ה-Block.  במידת הצורך בסוג קו שאינו רציף או בצבע מסוים, ניתן להגדיר כ-לא ByLayer (צבע ו-Linetype) ובכך נבטיח שלא משנה באיזו שכבה ה-Block יופיע, החלק הצבוע ו/או הקו המיוחד יהיו תמיד זהים.

3. שה-Block יכלול גיאומטריה ללא מידות ו/או כיתוב. כיתוב שהוא חלק מה-Block, רצוי שיוגדר כ-Attribute.
הרעיון הוא ש-ערכים של attributes ניתן תמיד לאתר ואפילו לבקש שהם יסתובבו כך שהם תמיד קריאים גם אם ה-Block מסובב ב-180°- ו/או נוכל לאתר ערכים של Attributes ולהחליפם באחרים ללא כל מאמץ.

4. למרות שבכדי להגדיר Block חדש יש צורך בשם, בנקודת הכנסה ובבחירה של אובייקט אחד לכל הפחות, ל-Block יכולות להיות מספר נקודות הכנסה וניתן "לדפדף" ביניהן עד למציאת נקודת ההכנסה הרצויה.

5. אם Block נוצר "שלא כדרך הטבע" - כלומר, בבחירה, גרירה בכפתור הימני של העכבר, שחרור הלחיצה, ובאמצעות האופציה Paste-as-Block, מחד, יהיה לנו Block אך מאידך, השם לא יהיה קריא או נהיר וגם נקודת ההכנסה כנראה לא תהיה מדויקת.  מעטים המשתמשים שירוצו לשנות שם ו/או לערוך את ה-Block כדי לסדר את נקודת ההכנסה.

6. Block יכול להיות דו או תלת מֵמדי.  אם בוחרים באופציה הדו-מֵמדית, רצוי מאוד להקפיד על כך שכל האובייקטים מהם מורכב ה-Block יהיו (בגובה הנכון או) בגובה 0.

7. הרבה יותר כדאי לערוך Block קיים מאשר לפוצץ אותו ולהגדיר אותו מחדש.  הפיצוץ יגרום ל-Block "לשכוח" את נקודת ההכנסה - ובמקרים יותר קשוחים, הזזת הנקודה המקורית יכולה לגרום ללא מעט אי סדר בשרטוט בו יש ל-Block מופעים רבים.

8. במידה ובהליך העריכה של ה-Block, אתם מבצעים שינויים בהגדרות של ה-Attributes - דעו לכם שהדבר מחייב לבצע סנכרון כדי להשפיע על Blocks עםAttributes שהיו קיימים בשרטוט טרם בוצע השינוי.

9. Block לא ישמש לצרכי מניפולציות גיאומטריות (הזזה של בחירה רבת אובייקטים, ביצוע תמונת ראי וכד') - לא להתבלבל: בשביל זה יש Group או שיטת נוספות כגון Isolate Objects (לא קשור לשכבות!!!!)

10. במידה ואנחנו מכניסים אל השרטוט שלנו Block הקובץ אחר (או קובץ), ההכנסה לעולם תתבצע מתוך הזיכרון של הקובץ הנוכחי - אם יש צורך כדאי לשנות שם ל-Block (באמצעות הפקודה Rename) הקיים בשרטוט ואז לבצע Insert חיצוני כדי שיגיע ה-Block עם המופע והנראות שיש לו במקור.

**סעיף בונוס - בממשק ה-Block Editor ה-UCS-Icon קשור ל-Block ואין לו שום קשר ל-UCS הכללי, כדאי למקם אותו במקומו  בפקודה UCSIcon לפי התמונה ואז, ה-Icon יראה את נקודת ההכנסה של ה-Block

בספריה כאן באתר SAF, תוכלו למצוא אלפי בלוקים בהם תוכלו לעשות שימוש - ראו כאן

בקרוב נעלה בשיתוף פעולה של אתר SAF עם מומחה האוטוקאד דני כורם וובינר חינמי בנושא הכל אודות AutoCAD Block, עדכונים יפורסמו באתר.

Webinar Agenda
בוובינר נדבר בין היתר על הנושאים הבאים:

טעויות נפוצות עם Blocks.
מהם התנאים הנכונים ליצירת Block?
מה ההבדל בין Block ל-Symbol?
היכן נשמר ה-Block וכיצד להתגבר על תצוגה ונראות שאינן רצויות?
מדוע כדאי לשדרג את הספריה ומהי ההשקעה הכרוכה דבר? כיצד להפוך Blockסטטי
ל-Dynamic Block?
מדוע כדאי שלכל Block יהיה גם לפחות Attribute אחד?
מדוע ממש לא כדאי לפוצץ Blocks וכיצד קובעים שה-Block יהיה בלתי נפיץ? מה אם בכל זאת רוצים לפוצץ Block שנוצר באופציה Disable Exploding?
מתי מומלץ לאפשר פיצוץ של Block?
מה בין Blocks לחילוץ נתונים דינמי?
על הקשר בין Annotative Features ל-Block ול-Symbol
מה בין Blocks ל-Tools ול-Tool Palettes?
שאלות ותשובות
הצגת ה-Masterclass בנושא AutoCAD Blocks

לחצו לשמירת מקום בוובינר

נכתב ע"י דני כורם
משמש בימים אלה כ-CAD Manager במגה פרויקט 
מאז 2014, עוסק בהדרכה מקוונת Online 
יותר משנתיים מנהל את פורום AutoCAD ב-SAF 
כותב את מדור טורCAD באתר SAF עם טיפים, שיטות עבודה ועדכוני אוטוקאד 
לחצו לפרטי יצירת קשר של דני

הכל אודות AutoCAD Blocks

תגובות