בין מגדל דוד למגדל בבל - תערוכה

בין מגדל דוד למגדל בבל - תערוכה

תערוכה לכבוד יובל תשעים של הצייר  ברוך אלרון (1934-2006)

במוזיאון קסטל במעלה אדומים

 

אוצר המוזיאון והתערוכה – דר' אלק ד' אפשטיין


מוזיאון הצייר משה קסטל גאה לארח תערוכה רטרוספקטיבית של אחד הציירים המרתקים ביותר שעבדו בארץ מלאת כשרונות שלנו אי פעם. 

למעלה משלושים יצירות שמן וטמפרה שצוירו במהלך תקופה של שלושה עשורים מחזירים לתודעת הציבור אמן ענק, גם בקנה מידה בין-לאומי.


ברוך אלרון (במקור – ברבו תיאודורסקו) נולד בבוקרשט בשנת 1934 למשפחה יהודית ספרדית ועלה לישראל בשנת 1963. 

בהיותו אחד הציירים הישראלים המקוריים והחשובים ביותר, הוא זכה לתהילה בין-לאומית עוד בימי חייו, ועל אף שהלך לעולמו לפני למעלה מ- 17 שנה, יצירותיו לא אבדו מחשיבותן, להיפך.

 יצירותיו מקבלות ביטוי מחדש ומתעוררות לחיים ברלוונטיות שלהם: הקרעים, השסעים והשברים החברתיים, מציאות של מלחמות, פעולות טרור, קורבנות וכאב – כל הנושאים הללו מלווים אותנו גם עכשיו, ויצירותיו העמוקות של אלרון נותנות להם ביטוי אמנותי ייחודי ומרגש. 

צייר נפלא, שניהל ביצירותיו דיאלוג פורה עם ענקי הסוריאליזם והריאליזם הפנטסטי, ביניהם סלבדור דאלי, רנה מגריט וארנסט פוקס, חוזר כעת בתערוכה מרהיבה במוזיאון צייר משה קסטל במעלה אדומים, המציגה גוונים ושלבים שונים בדרכו האמנותית.

חריצותו יוצאת דופן הצדיקה את עצמה; כבר בשנת 1966 התקיימה תערוכת היחיד הראשונה שלו בתל אביב, ואחריה – תערוכות רבות אחרות, גם בחו"ל, ביניהן מספר תערוכות בארה"ב, קנדה וגרמניה. בהקדמה לקטלוג לתערוכתו בגרמניה נאמר: "הוא בונה גשר בין עולמות המזרח והמערב. 

ברוך אלרון משתמש באוצר מילים מעולם המיסטיקה והסמלים היהודיים והנוצריים, אותם הוא מפגיש וביניהם מגשר. את שפת הביטוי שלו פיתח, במידה רבה, בהשראת הרנסנס האיטלקי. 

האמן מצליח לבנות עולם משלו, שחודר אל הצופה ולא מספק לו פתח מילוט. יצירותיו של אלרון עמוקות ומורכבות, הן דורשות מחשבה, אך הן אנושיות, מלאות תקווה ואופטימיות".


ברוך אלרון עבר דרך ארוכה באמנות. הוא התחיל בתור חסיד של ריאליזם פילוסופי והתפתח לסוריאליסט (הוא עצמו העדיף להזדהות כמשתייך לזרם של "ריאליזם פנטסטי"), אבל תמיד נשאר אמן פיגורטיבי. 

בין האמנים שהשפיעו עליו במיוחד – ענקי הצייר מימי הביניים, הירונימוס בוש (1450–1516) וג'וזפה ארצ'ימבולדו (1527–1593). 

כמו כן, הושפע מגדולי הציירים הסוריאליסטיים של המאה העשרים: רנה מגריט (1898–1967), פול דלבו (1897–1994) וסלבדור דאלי (1904–1989), ואחדות מיצירותיו, כמו, למשל, "מגדל דוד", שצוירה בשנת 2001, המוצגת בתערוכה, ו"זמן שאול", שצוירה ב-2002 ונמצאת היום באוסף פרטי, ממחישות זאת היטב. 

עם זאת, החוויה הישראלית לגווניה היתה חשובה מאוד לאלרון, וגם נופים מוגדרים וקונקרטים בערים ובדרכים שונות בארץ-ישראל בולטים ברבות מיצירותיו. 

אסכולת הריאליזם הפנטסטי, כמו גם האסכולה הסוריאליסטית לא הומצאו בארץ, אבל ברוך אלרון, לצדם של ציירים חשובים אחרים כמו אנטול גורביץ', זאב קון ושמואל בק, הצטיין בסגנוני ציור אלה כדי לבטא את תחושותיו, הרגשותיו וחוויותיו כיהודי וישראלי.


ברוך אלרון היה צייר-פילוסוף. 

אחת הדוגמאות הבולטות לחזונו הפילוסופי העמוק היא סדרה בת חמישה עשר ציורים שכותרתה "תנ"ך בראי הצייר של המאה העשרים", המתייחסת למגוון נושאים, ביניהם מעמד הר סיני, תיבת נח, מגדל בבל, עקדת יצחק, כיבוש יריחו, יונה הנביא וכו'. 

עבודות הללו הינם גדולות מימדים (140x120 ס"מ כל אחת), והן מעולם לא הוצגו במרחב המוזיאלי (התערוכה היחידה התקיימה בגלרייה ברנרד בתל-אביב, וגם זה עוד בשנת 2005, לפני כמעט עשרים שנה). 

אנו גאים ונרגשים להציג שבע יצירות מסדרה פנומנלית זו בתערוכה שלנו.


אלרון ראה את הציור לא כתחביב או כעבודה, אלא כשליחות אזרחית, ויצירתו "דיוקן עצמי במסכת גז" משנת 1991, שמוצגת בתערוכה, ממחישה זאת היטב. 

זו הייתה שנה דרמטית שבמהלכה ישראל ספגה יותר מארבעים טילים עיראקים. 

היה אז חשש לכך שהטילים הללו יכללו ראשי נפץ כימיים או ביולוגיים, וכל פעם שהופעלה מערכת אזעקת התקיפה האווירית, הופיע באולפן הטלוויזיה דובר צה"ל שקרא לאזרחים לשים מיד מסכות גז ולרדת למקלטים. 

ביום 23 בפברואר 1991 התפרסמה תמונתו של הכנר אייזק שטרן, שניגן יחד עם התזמורת הסמפונית ירושלים, כאשר לפתע נשמעה האזעקה המעידה על מתקפת הטילים.

התזמורת הפסיקה לנגן ועזבה את הבמה, רוב המאזינים עטו את מסכות הגז שהיו איתם, ואילו אייזק שטרן נשאר על הבמה והחל לבצע את הצ'אקון המפורסם של יוהאן סבסטיאן באך לכינור סולו. 

כך גם ברוך אלרון, שגם באותם ימים לא נטש את ייעודו האמנותי והמשיך לעבוד וליצור עבורנו תמונות יוצאות דופן, אשר מעוררות השראה ומחשבה מעמיקה ופותחות צוהר לעולמות חדשים ולהרפתקאות נפלאות.


מנכ"ל המוזיאון – מר חגי ששון

שעות ביקור בתערוכה:

ראשון, שני, שלישי וחמישי בין השעות 9:30–17:00 וביום רביעי בין השעות 12:00–20:30.


להזמנת סיורים נא ליצור קשר בטל' 5357000 (02)

התערוכה תינעל ביום רביעי, 3 באפריל 2024.

 

צילומי היצירות של ברוך אלרון שמוצגות היום בתערוכה במוזיאון קסטל במעלה אדומים:

1. ברוך אלרון – מגדל דוד, 2001

2. ברוך אלרון – משה מול הסנה הבוער, 1997

3. ברוך אלרון – קורבן מלחמה, 1982

4. ברוך אלרון – "הרגו לי את השלום", 2001

5. ברוך אלרון – מגדל בבל, 1997