בכל פרוייקט נדל"ן, בין אם למגורים, מסחרי, מגדל יוקרה או "סתם" בניין מגורים בן ארבע קומות, יש את החלקים המעניינים יותר עליהם האדריכל נלחם כדי לקבל את הקרדיט ויש את האיזורים המעניינים פחות, אותם מי שמתכנן הם בד"כ האדריכלים המתלמדים במשרד האדריכלים.
חניון כלי הרכב אשר עד לאחרונה השתייך לצערינו לקבוצה השניה מתחיל לקבל את ההכרה בחשיבותו כאיזור שירות קריטי בבניין והן כאתגר אדריכלי ותיכנוני מהדרגה הראשונה בו מקום רב ליצירתיות ומציאת פיתרונות חדשניים. בנוסף לכך, גם נושא הבטיחות בחניון מקבל משנה חשיבות לאור גדילתם של החניונים וריבוי התאונות המתרחשות בשטחם.
החניון, על אף שנתפס כאיזור שירות אפרורי, הנו נדל"ן מניב מהדרגה הראשונה ועשוי לייצר תשואה גבוהה לא פחות מהנכס עצמו. חניה בבניין משרדים ממוצע באיזור גוש דן תעלה כ 90 עד 100 אלף ש"ח + מע"מ ותייצר כ 700 ש"ח + מע"מ בחודש מהשכרה ללא קושי מיוחד. בנוסף לרווחים שהחניות עשויות ליצור לבעלי הנכסים במבנה אשר ישכירו אותן, חניון עשוי גם להציע חניה ללקוחות מזדמנים על בסיס יומי או שעתי ולהפיק לבעליו רווחים נאים. מצב כמו זה אפשרי בפרט אם המבנה משמש גם למטרות מסחריות ולא רק למגורים.
יחד עם ההכרה בחשיבותו של החניון ובהיותו חלק בלתי נפרד מהמבנה וקריטי לאיכות החיים בו, עלה הצורך בשיפור חווית המשתמשים בחניון ובטיחות השימוש בו. עתה מחפשים הקבלנים והמתכננים להציע יותר מאשר רק איזור חשוך עם בטון חשוף ומוכתם בשמן מנועים. איזור מואר, מסומן ומשולט כראוי, נקי וחשוב מהכל – בטיחותי הוא הסטנדרט החדש אליו שואפים ומתכווננים היזמים. חניון מושקע, בטיחותי ומתוכנן בקפידה אינו מצריך השקעה גבוהה באופן יחסי לעלויות הבניה של יתר חלקי הבניין אולם הוא מספק ערך מוסף משמעותי היכול להצדיק תוספת מחיר של הדירות, החנויות או המשרדים במבנה.
איזור החניון מועד לתאונות משני סוגים: תאונות נזק קל מרגיזות כמו פגיעה של הדלת בעמוד החניון או של הפגוש בקיר החניון וכן תאונות יותר רציניות של דריסת הולך רגל בתוך החניון או התנגשות של שני כלי רכב במהירות גבוהה. קיימים אמצעי בטיחות היכולים לסייע במניעת תאונות משני הסוגים וחשוב להכיר אמצעים אלה.
למניעת תאונות עם פגיעה בנפש בתוך החניון מומלץ מאוד להשתמש בפסי האטה אשר יפחיתו את מהירות הנסיעה בקטעים הישרים בחניון ויאפשרו לנהג לעצור במקרה בו הולך רגל מתפרץ לנתיב. קיימים פסי האטה במספר גדלים (גובה ורוחב) המורידים את מהירות הנסיעה הממוצעת יותר או פחות, בהתאם לצורך. ככל שפס ההאטה גבוה יותר וצר יותר כך הוא פחות נעים ליושב ברכב ויאלץ אותו להאט יותר.
אחד מסוגי התאונות המעצבנות ביותר בחניון הוא התנגשות עם חרטום הרכב בקיר נגדי בעת כניסה לחניה. הנזק קטן בד"כ מכדי להפעיל את הביטוח אולם הוא מצטבר ומזיק הן לכלי הרכב והן לקיר החניון הדורש תיקונים חוזקים ונשנים. וריאציה אחרת ומעצבנת לא פחות היא שיפשוף של החלק התחתון של קדמת הרכב במדרכה בעת חניה עמוקה מידי. כדי לפתור מקרים כאלו אשר הנם נחלתם של מרבית הנהגים, נוהגים להתקין אביזר הנקרא מעצור חניה לרכב. המעצור עשוי בד"כ מפלסטיק קשיח ולו מחזירי אור בולטים. המעצור מקובע על רצפת החניה באופן כזה שהוא מאפשר את בלימת כלי הרכב בצורה עדינה ולא מזיקה בעת העמדת הרכב במקום המסומן בחניון, לפני שהרכב פוגע בקיר או משפשף את המדרכה שממול. מעצורי החניה הפכו נפוצים וניתן לראות אותם הן בחניונים חדשים והן בחניונים העוברים שיפוץ. שימוש נוסף במוצר זה הוא כדי להבדיל בין הנתיבים. דוגמה טובה היא בכניסה לעמדות התשלום ביציאה מהחניון. בחניונים גדולים בהם מספר עמדות תשלום / ביקורת נהוג להתקין שומרי חניה בין המסלולים בכדי למנוע מעבר של כלי רכב מנתיב לנתיב, זיגזוג מיותר ותאונות. ייתרון נוסף של מוצר זה הוא שהוא מאפשר חניה אחידה ומסודרת של כלי רכב. כל כלי הרכב נכנסים לחניה עד שהם פוגשים את המעצור וכך נמנע מצב בו כלי רכב חונים בולטים לתוך נתיב הנסיעה.
מחסום חניה השומר על חניה פרטית בחניון אמנם אינו תורם לבטיחות בחניון אולם מהווה "פינוק" וסמל סטאטוס הניתן להבחנה בנקל. קיימים כיום מספר סוגים של מחסומי חניה, ידניים ואוטומטיים. ניתן להציב על חלקם שלט המציין את מספר הרכב או את החברה לה שמור המקום. מוצר זה מונע את האפשרות של רכב זר לחנות באותה חניה שמורה בעת שלא נעשה בה שימוש. בניגוד למצופה קיימים בשוק מוצרים הפועלים בלחיצת שלט אולם אינם דורשים חיבור לחשמל, מה שהופך את התקנתם לזולה ופשוטה באופן מפתיע. חברות ניהול רבות מציעות מוצר זה בעלות חודשית קבועה.
לשילוט החניון גם כן נודעת חשיבות רבה, הן בנושא הבטיחות והן לנושא נוחות השימוש בחניון. שלטי הכוונה פולטי אור (ליציאה, לעמדות התשלום, לקומה -2 וכו') הנם חיוניים בכל חניון וניתן להתקינם הן על קירות החניון והן על עמודי סימון ייעודיים וגמישים אותם ניתן להציב במרכז הנתיב לטובת הפרדת נתיבים ונראות משופרת. בנוסף לתמרורי הכוונה ואזהרה ניתן להשתמש בשילוט זה לטובת פירסום עסקים, בעיקר כשהחניון משמש מרכז מסחרי.
לסיכום נאמר כי בניגוד לעבר, בשנים האחרונות מתחילה מגמה של הכרה בחשיבות החניון במבנים חדשים באיזורי הביקוש במנותק מייעוד המבנה. היזמים החלו להפנים את ערכו המוסף העצום של החניון הן כאיזור שירות למשתמשי הבניין והן כנדל"ן מניב והחלה מגמה של העלאת סטנדרט החניון במקביל לעליית סטנדרט הבניה. במאמר זה סקרנו מספר אמצעים לשיפור החניו, שימושיותו והבטיחות בו.
המאמר נכתב ע"י עמרי ארבל, בעלים ומנכל של ארבל שטראוס המייבאת ומשווקת ציוד בטיחות לחניונים.