בעזרת נשים - ערב עיון

יום חמישי, 18 בספטמבר 2014, 20:30

הגלריה בבית האדריכל, המגדלור 15, יפו.

 

אוצרים: אדר' רבקה גוטמן, אדר' ערן טמיר-טאוויל

פתיחה: 18.9.14 בשעה 20:30  נעילה: 30.10.14

 

מה שמעניין באדריכלות של בתי כנסת הוא שאין להם לא מורשת אדריכלית ולא קודקס מחייב של טיפולוגיות מבניות. הפולחן והטקסים המתקיימים בבתי כנסת מחויבים לכיוון ירושלים אך חופשיים לכל פרשנות מרחבית.

מה שמעניין בעזרת הנשים הוא תקפותו הנוכחת של חלל, אולי מפוברק, בתוך החלל הממשי של בית-הכנסת

  

היסטורית, יש עדויות לקיומם של בתי כנסת כבר במאה הראשונה לספירה, במקביל לקיומו של בית המקדש השני, ההרודיאני, בירושלים. מוסדות מכוננים אלו היו בעלי אופי מונומנטאלי, מוקד ארגוני-חברתי-תרבותי בחיי הקהילה. תפילות ופולחן דתי התקיימו בבתי כנסת רק בהמשך.

גם לנוכחותן של נשים בבתי כנסת בתקופת בית שני ועד למאה ה-6, הן כמוסדות קהילתיים משמעותיים, הן כמוסדות אינטלקטואליים-אקדמיים והן כמוסדות בהם התעצבה התרבות הליטורגית והטקסית של עבודת האל, יש עדויות. וזאת, בניגוד לאופיים הגברי בלבד של כל מוסדות הציבור בתקופה זו, ללא הבדל של מעמד חברתי או מרחב גיאוגרפי.

 

עם זאת, בארכיאולוגיה ובאפיגרפיה של תקופה מעצבת זו אין זכר או סימן להפרדה פיזית בין נשים לגברים בבתי הכנסת. הקורפוס התנאי והאמוראי, הספרות הפוסט-תלמודית ומקורות חז"ל נמנעים מכל אזכור למחיצה, גלריה, או הפרדה פיזית של נשים בתוך בית הכנסת. "שתיקה רועמת" כלשונו של החוקר גלעד לרר מהאוניברסיטה העברית, שנמשכה עד לימי הביניים המאוחרים, בשלהי המאה ה-13.

 

מאז, יש עזרת נשים בבתי כנסת.

עזרת נשים,  טיפולוגיה המצויה במבני דת ביהדות בלבד, היא המקום בבית הכנסת המיועד לנשים, בנפרד מהמקום המיועד לגברים: חלל מובחן ותחום במפלס נפרד או מאחורי קיר, מחיצה או וילון, להפרדה ברורה בין נשים לבין גברים.

 

יש אסכולות המייחסות את מקורה של עזרת הנשים לבית המקדש השני, בו נתחמה חצר "עזרת נשים". חצר תחומה זו נועדה לנשים ולגברים שהשתתפו בחגיגות שמחת בית השואבה והגבילה את הנשים בלבד להגיע מעבר לה ולהיכנס פנימה לתוך ההיכל.

 

עדויות ראשונות לקיומה של עזרת נשים בבית כנסת נמצאו בבית הכנסת העתיק בעיר וורמס בגרמניה, שנבנה בראשית המאה ה-11 ושבמאה ה-12 נוספה לו עזרת נשים. יתכן כי עד למאה ה-19 אף פעלו באירופה בתי כנסת לנשים בלבד: מגבלות בהשכלת נשים צמצמו את ידיעת לשון הטקסטים, עברית; חזנית ניהלה את התפילות, לעתים בעברית ולרוב ביידיש. ידוע גם על בתי כנסת בצרפת, בהם עזרת הנשים הייתה בקיטון מתחת לאולם בית הכנסת, ממנו ראו ושמעו את קריאת התורה דרך פתחים  בין תקרת הקיטון לרצפת האולם.

 

בסיורי המחקר שערכה ברעם במשך כשנה וחצי לקראת התערוכה, בישראל ובאירופה, היא זיהתה שלל מופעים שונים, משונים ומרתקים של עזרות נשים. בתי כנסת עם עזרות נשים בעליית הגג, עם תקרה נמוכה וחלל קפקאי. אחרים, עם פשפש זעיר בקיר שמאחוריו נשים, פרגוד ארגמן, וילאות שיראין ותלתלי תחרה. בור חצוב מתחת לרצפת בית כנסת. עזרת נשים רב-תכליתית עבור מחסן שירות לאחסון סולמות ודליים. עזרת נשים שהיא פרונאוס, מבואה להיכל, בחצר של דל"ת על דל"ת אמות ושלושה וחצי כסאות. מתקפלים. ואחרים, עם פטיו ירוק מוצל עבור נשים, מקדש מעט לאטריום הארכאי. עזרות נשים אחרות מתקבלות בחלל רחב ידיים, מואר באור יקרות, מהודר ונמלץ לתפארת.

 

שני בתי הכנסת הצבאיים בבית הספר לקצינים, בה"ד 1, המודרניסט והפוסט-מודרניסט, מסכמים את המסע בחריפות.


__img__

 

אדווה נעמה ברעם (41), אדריכלית בוגרת המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל. מתמחה כיום בצילום אדריכלי. תערוכתהDestroyed  תיפתח בספטמבר בבית האמנים בתל-אביב.

   

בעזרת נשים

מסע צילומי מחקרי בעקבות עזרת הנשים בבתי כנסת

 

צילומים: אדווה נעמה ברעם  

אוצרים: אדר' רבקה גוטמן, אדר' ערן טמיר טאוויל

 

פתיחה וערב עיון: יום ה' 18.09.14 בשעה 20:30

נעילה: 30.10.14

 

הגלריה בבית האדריכל, המגדלור 15, יפו.

שעות פתיחה: א', ב', ג', ה' 10:00-17:00, ד' 10:00- 19:00.

טל' לתיאומים: 03-5188234.

התערוכה בחסות: משרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב יפו, עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.

בעזרת נשים

תגובות