עיר קטנה ומכוניות בה... רבות

קשה להחמיץ את מבני המעונות החדשים לסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, אשר צמחו בן לילה כמעט, בדמותם של שמונה מבני ענק המשקיפים על הכביש המהיר. בעיר אשר בה המבנים צומחים בעיקר לגובה, והכבישים לרוחב, עדיין אין וגם לא תהיה יכולת להדביק את הפער (שבין כמות המכוניות ההולכת וגדלה, לתשתיות המשמשות אותן). הפער נובע מהעובדה הפשוטה שתל אביב פשוט לא תוכננה לרכבים ארבע-גלגליים. כי לא היו בזמנו כאלה.

__img__

כותבת נעמה ריבה ב-XNET: "כמעט כל מאמר אקדמי ובלוג על תחבורה בת קיימא מציג כתמונה פותחת רחוב סואן ומפויח שצולם אי-שם בשנות ה-70. התמונה מזכירה שהיו צריכים לעבור ארבעה עשורים של שימוש חסר תקנה במעונות הסטודנטיםי, משנות ה-30 ועד לשיא בשנות ה-70, כדי להבין את השפעותיו ההרסניות של הרכב הפרטי על איכות חיינו. המסקנות האלה נוחתות בישראל באיחור, אבל הן מתחילות לחלחל".
 
הפרויקט החדש, הוא אולי סנונית ראשונה ושונה מסוגה, במאבק על המרחב להולכי הרגל ורוכבי האופניים בעיר. זאת בהיותו "דוגמה נדירה למבנה מגורים שהוא ירוק באמת: הוא קרוב לעיר ולא מוסיף אפילו חניה אחת, ולכן ייאלצו דייריו ומבקריו להשתמש בתחבורה ציבורית, באופניים או ברגליהם כדי להגיע אליו".

המאבק הקורם עור וגידים בקרב תושבי רמת אביב, מתוך הבהלה מ"מאות הסטודנטים אשר עומדים להסתובב בשכונה ולתפוס מקומות חניה פנויים", הוא עקר מיסודו. השאלה האמיתית שצריכה להישאל כאן היא מתי (ועל ידי מי) תורם הכפפה באמת, לטובת הדרה וצמצום של התנועה הארבע-גלגלית מהעיר על ידי סנקציות/תגמולים מחד, ופיתוח מושכל ומדויק של תחבורה ציבורית רגלית ודו-גלגלית מאידך.

מומלץ לקרוא גם את תגובתו של רענן שקד, הוא כבר לא בעד דיור בר-השגה (:

המאמר באדיבות

תגובות