שליטה בעלויות קירור וחימום במבנים מסחריים

האם ניתן לשלוט על עלויות קירור וחימום במבנים מסחריים?
התקורה הכרוכה בהפעלת מבנים מסחריים עלולה להיות נטל כלכלי לא קטן.
מטבע הדברים קיימת שאיפה גורפת של בעלי המבנים וחברות האחזקה להתייעלות מקסימאלית כדי לייצר שליטה בעלויות.

אחד מהסעיפים המשמעותיים בעלויות הוא סעיף עלות מיזוג החלל, אלא שבאופן פרדוקסאלי הוא סעיף שכמעט לא ניתן לשלוט על גובהו שכן מניעת מיזוג תשפיע באופן מיידי על חווית השהייה במקום.

אילו נתונים משפיעים על עלויות המיזוג?
גם כאשר נוקטים באמצעים כגון שילוב תרמוסטטים במערכת המיזוג לצורך בקרה על הטמפרטורה ולשמירה על טמפרטורה אופטימאלית לנוחות הלקוחות.
או דלתות אוטומטיות אטומות היטב למעבר אוויר שנסגרות לאחר פרק זמן קצר, עדיין מדובר על עלות בלתי נמנעת.

עלות מיזוג חלל מסחרי משתנה בהתאם לפרמטרים רבים. חלקם קשורים למבנה המרכז המסחרי:
גודל השטח, האם הוא פתוח או סגור ומה מספר הפתחים, חלקם קשורים לנתוני תנועת האנשים בחלל וחלקם קשורים בנתוני מערכת המיזוג ומידת יעילותה.
נתון משמעותי נוסף שיש להתייחס אליו בהקשר זה הוא מידת הבידוד במבנה המדובר. המשוואה כאן ברורה ופשוטה:
ככל שהבידוד איכותי ויעיל יותר, כך עלויות המיזוג תהינה נמוכות יותר.

כיצד שיפור יעילות הבידוד משפיע על עלויות הקירור והחימום?
מחקרים ובדיקות שנערכו בתחום זה בדקו את הפער בעלויות הפעלת מערכות המיזוג בבניינים בעלי בידוד אפקטיבי ובהעדרו.
ניתוח צריכת האנרגיה בשני המצבים הצביע על הפער העצום ביניהם הכרוך בעוצמת ובמשך הפעלת המערכות שמשליך ישירות על הדלתא בעלויות הפעלתן בכל אחד מהמצבים.

בטווח המצוי בין בידוד מוחלט לבין העדר בידוד קיימת סקאלה שלמה של מצבים ועלויות הפעלת מערכות המיזוג משתנה בהתאמה ביניהם.
ככל שהבידוד במבנה יהיה יעיל ואפקטיבי יותר, כך תקטנה העלויות הנלוות.

מהם סוגי הבידוד הקיימים?
בידוד של מבנה יכול לשמש למטרות שונות.
קיים בידוד אש המיועד למניעת התפשטות שריפות, בידוד אקוסטי להגנה מרעש חיצוני או למניעת מעבר רעש בין חדרים בתוך מבנה, בידוד מפני זעזועים הנדרש במבני תעשייה בהם מופעלות מכונות כבדות.
בנוסף, קיים בידוד תרמי המיועד לשלוט על מידת היעילות האנרגטית של המבנה במטרה להפחית את העומס התרמי של מערכות הקירור והחימום בו.
בסביבה קרה מטרת הבידוד להפחית ככל האפשר את זרימת החום מהמבנה החוצה ובסביבה חמה יש להגן על הבניין מאנרגיית החום הנובעת מקרינת השמש ומחממת את מעטפת הבניין באופן משמעותי ובמקביל למנוע בריחת קור, המושג בעזרת מערכות הקירור, מחלל המבנה החוצה.

על חשיבות הבידוד התרמי
לבידוד התרמי חשיבות רבה בכל מבנה אך במבני מסחר חשיבותו רבה במיוחד, שכן השפעתו על גובה העלויות השוטפות של אחזקת המבנה היא משמעותית ביותר וכרוכה בפער כספי גבוה.

יעילות אנרגטית גבוהה מספקת חשבונות אנרגיה נמוכים יותר אך משפיעה גם על פרמטרים חשובים נוספים כגון פליטת ה- CO2 והפחתת טביעת הרגל הפחמנית.
ככל שהמודעות הציבורית לקיימות ובניה ירוקה גבוהה יותר, כך עולה הצורך בבידוד תרמי איכותי יותר.

כמובן שנושא חשוב לא פחות שיש לשים עליו את הדעת הוא סיווג ועמידות בשריפה של הבידוד התרמי.
במבני מסחר כמו גם במבנים אחרים, שימוש בחומרים דליקים לבידוד חיצוני, מסוכן.
בידוד דליק עלול לגרום להתפשטות מהירה של אש לגובה המבנה על פני החיפוי החיצוני ולגרום לנזקים משניים קשים מאוד.
לכן, יש לבחור בבידוד תרמי בעל תגובה גבוה בשריפה, שיהווה את המענה הבטיחותי הטוב ביותר גם למבנה.

סוגי מוצרים לבידוד תרמי
חברת אורבונד הישראלית שהינה חלק מקבוצת KNAUF הבינלאומית מציעה מספר מוצרי בידוד יעילים וחדשניים המיועדים ליצירת בידוד תרמי.

להלן סקירה של כמה מהם:

* בידוד מינרלי – בידוד מינרלי מצמר אדמה הוא ללא ספק מוצר מהפכני וחדשני. הוא מיוצר בטכנולוגיית ה ECOSE- הייחודית המוגנת בפטנט.
חומר בידוד זה גמיש וקל להתקנה ויישום לקבלן המבצע הודות למבנה סיבים גמיש במיוחד, כך שהוא מאפשר כיסוי רציף באזורים קשים לגישה, בפינות ובקצוות.
הוא בעל זיכרון מכני, עמידות גבוהה לאש, אינו מכיל חומרים מסוכנים (כגון פורמלדהיד או VOC), אינו גורם לגירוד ויתרון חשוב נוסף שלו הוא שהוא מספק בנוסף לבידוד תרמי מעולה גם בידוד אקוסטי מושלם.

הבידוד המינרלי משתלב בגגות, במחיצות גבס, בתקרות גבס, בקירות חיצוניים ובחיפויי פנים של קירות חיצוניים.

אורבונד מציעה לשוק את מערכת המינרל פלוס – מערכת לבידוד תרמי של חזיתות בעלת תגובה בשריפה הגבוהה ביותר 1A המערכת בטוחה בפן הבריאותי, הבטיחותי, מתאימה לתפקד בגשם בזכות ציפוי סיליקוני דוחה מים ועמידה בפני חשיפה גבוהה לשמש (UV).
יחד המערכת מבטיחה עמידות טובה לאורך שנים רבות בחזיתות המבנה.
בנוסף לכך, שיטת החזיתות המאווררות מונעת היווצרות גשר תרמי הדוחה הצטברות של לחות ובדרך זו מונעת את תופעת העיבוי (קונדנסציה).

* תקרות גבס – מגוון גדול של תקרות גבס איכותיות ומעוצבות מאפשרות למתכננים לשלב באופן מיטבי עיצוב מוקפד ומודרני עם איכות בלתי מתפשרת.
החברה מציעה מבחר גדול של תקרות אקוסטיות מגבס חלקן פריקות ומורכבות מאריחים וחלקן עשויות מלוחות ואינן פריקות.
כל אחת מהן מיוצרת בטכנולוגיה מוקפדת ומאפשרת בידוד ובכל אחת מהן דגש על תכונות מסוימות כך שניתן בכל פרויקט לבחור את התקרה הנכונה ביותר לצרכיו מבלי להתפשר.

* לוחות גבס – לחברת אורבונד מבחר של חיפויים, מחיצות פנים ולוחות גבס ולכל אחד מהם תכונות מאפיינות להתאמה מקסימאלית לצרכי החלל.
הם מציעים בידוד מעולה ועבודה נקייה, קלה ונוחה המובילים באופן ישיר לחיסכון בעלויות ביצוע ראשוני ובעלויות תפעול שוטפות.

דרכים נוספות להוזלת עלויות מיזוג והקטנת טביעת הרגל הפחמנית

* מערכת לייצור חשמל ושימוש חוזר בחום המנוע לאספקת מפעל קירור.
מערכת כזו עושה שימוש בחום המוחזר מהגנראטורים החשמליים המקוררים בגז טבעי ומכילה ציוד המאפשר את קירור החלל.
פתרון זה אינו מתאים לכל פרויקט וכרוך בעלויות גבוהות אותן יש לבחון בכל מקרה לגופו.
* תכנון המבנה תוך שימת לב לאינטראקציה בין החללים הסגורים (כגון חנויות) והחללים המרכזיים ותכנון נכון של פתחי החנויות ליצירת מצב אופטימאלי למיזוג כאשר החנויות ממוזגות בנפרד מהחללים המשותפים במבנה או בקניון.
הנושא נבדק ונחקר ופותחו מודלים שונים המושפעים ממגוון גורמים כגון האקלים באזור, חומרי הבניה ועוד.
מידת יעילות המודלים הללו מעוררת חילוקי דעות בקרב אנשי מקצוע בתחום.

* התאמה אופטימאלית של מערכת המיזוג במבנה למכלול פרמטרים, תוך הסתכלות על הקטנת טביעת הרגל הפחמנית במקביל לבחינת מידת יעילות הקירור.
על המערכת לעבוד באופן מדויק ולשמור על טמפרטורה אופטימאלית.
קירור יתר מהווה בעיה באותה מידה שמאמץ גדול של המערכות לקרר הוא בעייתי, שלא להזכיר מצב בו המערכת אינה משתלטת ולא מצליחה לקרר את החלל לטמפרטורה הרצויה.

קיימות מערכות מיזוג בעלות בינה מלאכותית המווסתות את הטמפרטורה בהתחשב בפרמטרים המשתנים ומאפשרות לשמור על בקרת אקלים יציבה תוך חסכון במשאבים ותוך הקטנת פליטת פחמן.

למה חשוב לייעל את בקרת הטמפרטורה במרכזים מסחריים וקניונים?
קניונים ומרכזים מסחריים כבר מזמן אינם משמשים רק לקניות.
הם מהווים מרכזי בילוי ואנשים מגיעים אליהם במטרה לשהות בהם לאורך זמן לקניות, אכילה ובילוי.
התחרות על תשומת לב הצרכן גבוהה והגורמים המשפיעים על העדפותיו נובעים במידה רבה מנוחות השהיה בקניון.
המגמה בעולם הקמעונאות המקדשת מיתוג גרמה למרכזי קניות לאבד את הבידול המסחרי בעקבות מותגי עוגן המצויים ברוב הקניונים.
בידול הקניון נוצר בעיקר בעקבות מיקומו ומושפע מאד מחוויית השהיה בקניון.
עמידה בתחרות העצומה על ידי מציאת האיזון בין עלויות תפעול שוטפות ואספקת חוויה מושלמת ללקוח היא המפתח להצלחה מסחרית.

בתמונה:מערכות מיזוג בעלות בינה מלאכותית מווסתות את הטמפרטורה בהתחשב בפרמטרים המשתנים לחסכון במשאבים ותוך הקטנת פליטת פחמן.
קרדיט: Freepik

נכתב בשיתוף חברת אורבונד

כיצד ניתן לשלוט בעלויות קירור וחימום במבנה מסחרי

תגובות