משכן אומנויות הבמה באשקלון, לדוגמה.

שוב ושוב עולות טענות על שחיקת מעמד האדריכל הישראלי ומסירת הדובדבן שבקצפת למשרדים מחו"ל והנה אנחנו מתבשרים על עוד פרויקט בשרשרת - משכן אומנויות הבמה באשקלון. אז איך זה קורה? ולמה עמותת האדריכלים מהמהמת לעצמה ומגלגלת עיניים בתמימות?

כתבה ב Ynet אשקלון מציגה את הפרויקט החדש שדוחף ראש העירייה בני וקנין. משכן לאמנויות הבמה שיכלול חדרי סטודיו ושני אולמות קונצרטים, בעלות של 60 מליון שקל. לתכנון הפרויקט נבחרה האדריכלית הצרפתיה מנואל גוטראן, שתיכננה, בין היתר, את חנות הדגל של סיטרואן בשאנז אליזה שבפאריז ואת המרכז לאמנות דיגיטלית "גטה ליריק".

משכן האמנויות באשקלון מצטרף לשורה של פרויקטים ציבוריים ופרטיים שמתוכננים בימים אלה בישראל על ידי אדריכלים זרים. גם תחרות הספרייה הלאומית מזמנת ישירות לשלב הגמר ארבעה אדריכלים מחו"ל והדבר עורר כזכור מחאה בקרב קהל אדריכלים רחב למדי שהחליט לא להשתתף בתחרות.


אז איך קורה שפרויקטים חשובים שיכולים לקדם את האדריכלות בארץ נמסרים, ללא כל תחרות לאדריכלים מחו"ל? מה גורם לעמותת האדריכלים לשבת בשקט ולא לצאת נגד החלטות כאלה?
אולי אחת התשובות היא השותף הישראלי לפרוייקט? משכן אומניות הבמה באשקלון מתוכנן אמנם על ידי האדריכלית  מנואל גוטראן אבל מי שייצג אותה בארץ היא האדריכלית בתיה סבירסקי מלול (משרד באה אדריכלים) מחולון, יו"ר סניף תל אביב של עמותת האדריכלים.

איזו הפתעה? גורמים בעמותת האדריכלים יושבים קרוב לצלחת ונהנים מהחלטות כאלה... מה האינטרס שלהם עכשיו לנדנד את הסירה ולשנות כיוון? קוצר ראייה גורם למשרדי אדריכלים להסכים ולשמשמשכן אומניות הבמה באשקלון, לדוגמה.
כשרטטים ומפקחים בשביל אדריכלים זרים. אל תיטעו, התכנון, היוקרה והקרדיט ילכו ובצדק לאדריכל הזר.

תגובות