מיתוג עירוני במקום תכנון

בכתבה בגלי צהל ובמקומון קריית מלאכי הוצג המהלך של ראש העיר מוטי מלכה למיתוג מחדש של קריית מלאכי. אופנת המיתוג העירוני התפשטה לאחרונה כאילו שזה פתרון קסם. אילת, קרית מלאכי ומקומות אחרים פונים לטפל בתדמית שלהם דרך משרדי פרסום ולא דרך תכנון עירוני וזה פשוט מעצבן אותי.

 

קריית מלאכי מנסה לשפר את תדמיתה העצמית בעיני התושבים עצמם דרך הנסיון להפוך אותה ל"עיר האוכל והטעמים". אל המסקנה המבריקה הזו הגיע משרד הפרסום לאחר סקר שמצא שמה שאנשים יודעים על קריית מלאכי הוא "אחוזי פשיעה גבוהים, בעיות תעסוקה, מחסור בתרבות ובידוק ומחסור בשטחים ירוקים". בכדי לשנות את התדמית ינהל את המערכה משרד הפרסום במערכת יחסי ציבור ותוך הנחייה למהפך חזותי של רחובות בעיר, קיום יריד אוכל שנתי ופסטיבלים שונים.

 

מרגיז אותי שהשלטון המקומי מוותר על האחריות שלו לטובת משרד פרסום. איך ראש העיר יכול להיות כל כך חסר חוט שדרה שהוא חושב שמשרד יחסי ציבור תל אביבי מכיר את העיר יותר טוב ממנו?

מרגיז אותי שמהלכים שקובעים עדיפויות פיתוח מנוהלים על ידי אנשים שכל קשר ביניהם לבין יכולת לתכנון עירוני לא קיים.

מרגיז אותי שראשי ערים מפנים משאבים שהם מקבלים כהיטלים וארנונה לטובת מהלכים של מיתוג במקום לדאוג לבעיות עצמן (אחוזי פשיעה גבוהים, בעיות תעסוקה...)

מיתוג עירוני במקום תכנוןong>מרגיז אותי שהמהלך שעשתה עריית חולון בהצלחה גדולה כל כך נתפס כמהלך מיתוגי. כאילו כל ההשקעה במוזיאונים ובעיר עצמה הם רק גימיק, כאילו אין חשיבות לכך שהעיר צמודה לתחת של תל אביב. אתם כל כך בטוחים שהמהלך הזה היה מצליח אם היה נעשה בחדרה למשל?

ובעיקר מרגיז אותי שאנשים חושבים על מיתוג דרך יחודיות. מה לעזאזל הקשר? תחשבו על רעננה למשל, מה מיוחד ברעננה? מה מיוחד ברמת השרון? בשכונת דניה בחיפה או בעומר בבאר שבע? כלום! אין שום דבר מיוחד! אלה פשוט מקומות שטוב לגור בהם כי "אחוזי הפשיעה נמוכים, החינוך טוב, השכנים נאים בעיני".

 

אני מקווה שראשי ערים יבינו מהר שמה שמוכרים להם קוסמים מתל אביב הוא אחיזת עיניים. בזבוז הכספים האידיוטי הזה חייב להפסק.

המאמר באדיבות

תגובות