היכל התרבות והסובייט העליון

ראיון מרתק עם האדריכלים קולקר - קולקר - אפשטיין מתפרסם היום בגלובס. קולקר - קולקר - אפשטיין הם המשרד האחראי על שיפוץ היכל התרבות בתל אביב ומשכו לעצמם לא מעט אש בתקופה האחרונה מאדריכלי שימור ומבקרים. בכתבה עונה עופר קולקר למבקרים וגם מתייחס לתחרויות בארץ, לקבוצות הרכישה ולתרבות הדיור ה"חזירית".

 

על התכנון המקורי של היכל התרבות אומר קולקר "היכל התרבות של דב כרמי וזאב רכטר (...) הושפע מהסגנון הסובייטי. התפיסה הייתה שהאמנים צריכים להיות מרוחקים מהקהל. התכנון מתאים לכינוס מרכז המפלגה וגם לצפייה בקולנוע - אבהיכל התרבות והסובייט העליוןל בקונצרטים זה צריך להיות אחרת. הקהל רוצה להיות קרוב לנגנים. המודל הסובייטי של האולמות לא צלח, ואני צריך להיכנס לבונקר כשאני אומר את זה".

 

למבקרים הוא עונה "לגבי היכל התרבות אי אפשר היה להתווכח עם העובדות: הוא צריך לעמוד בתקנים חדשים (...) אלו דברים שאי אפשר להתנגד להם. על דברים כמו אקוסטיקה, שהיא דבר סובייקטיבי ונתון לדיון, לטעם ולדעה - הרימו את הקמפיין נגדנו. אלא שגם טענה זו לא עמדה לבסוף במבחן הביקורת המקצועית."

 

מעניין לקרוא את דעתו על קבוצות הרכישה בהן התנסה דווקא כלקוח ("המצאה שטנית") וגם על האפשרות לצופף את העיר תל אביב. על תרבות הדיור כיום הוא אומר "בשנות ה-30, כשלה-קורבוייזה ואנשיו חקרו את יחידות הדיור בשביל התיאוריות והתכנון של דיור ציבורי, חקרו וחישבו את המינימום: מה מינימום השטח שצריך כדי לחיות. אנחנו חוקרים עכשיו את המקסימום - צורכים מטרים מרובעים כמו חזירים".

תגובות