השבוע יוצא הסרט "מנדלסון - חזיונות בלתי פוסקים" להפצה מסחרית בסינמטקים . אריך מנדלסון היה אדריכל מוביל בגרמניה שלפני עליית הנאצים לשלטון. במשך פחות מעשור שנים פעל בארץ-ישראל, אך עבודותיו השפיעו רבות על האדריכלות הישראלית.
ראיון עם במאי הסרט, דוקי דרור פורסם אתמול ב"הארץ" ובו הוא מציג את הדרך בה הרכיב את הסרט מקטעים של מכתבים ועובדות אך גם מקטעים בדיוניים שחוברו לצורך השלמת היריעה. "אני לא חושב שיש כזה דבר דוקו טהור", אומר דרור בכתבה. "אנחנו הרי מספרים סיפור. אנחנו מספרים את האמת, אבל דרך הרבה שינויים, או שקרים. עם זאת, הנכונות ההיסטורית של הסרט נבדקה".
מעניינות במיוחד בכתבה הערותיו של דרור לגבי ארכיטקטורה מודרנית:
הידיעה על תל אביב כאתר מורשת של אונסק"ו משכה את תשומת ליבו. "לא הבנתי בארכיטקטורה ובעירוניות, ותמיד תפשתי את תל אביב כמקום מכוער למדי. ואז, אחרי ההכרזה, התחלתי להסתכל, לנסות להבין מה מיוחד בה."
גם בהמשך, הוא מעיר לגבי יצירת הסרט שהמשימה לצלם ארכיטקטורה מודרנית אינה פשוטה. "בהתחלה חשבנו לעשות את כל הצילומים האלה בשחור-לבן, כי ארכיטקטורה מודרנית נראית יפה יותר כך. אבל בסופו של דבר ויתרנו על זה". אחד הפתרונות שמצא דרור לבעיה הזאת, היא הצגת רישומים אדריכליים מול המצלמה.
שורות אלה חוזרות למעשה על אחת הביקורות הנוקבות ביותר כלפי האדריכלות המודרנית - שזוהי אדריכלות לשותפי סוד, לאנשים שלמדו אדריכלות, שהמבנים הטובים ביותר שלה הם פסלים אבסטרקטיים שלא אומרים הרבה לקהל הרחב, ושהתרשימים שייצרה והדיונים אודותיה טובים יותר מהתוצר שעומד ברחוב.
סינמטק תל אביב - הקרנות בימי חמישי 18:00, שישי 14:00 ושבת 19:00
סינמטק ירושלים - הקרנות בשני שבת וחמישי - לפי תוכניה חודשית
סינמטק חיפה - הקרנות בחמישי ושישי - לפי תוכניה חודשית