מלכת העיר, אופניים ושדרות רחבות

ראיון מסקרן עם האדריכל דני קייזר התפרסם היום בגלובס. קייזר היה מהנדס העיר תל אביב ומנקודת מבטו ברור שהאשמה במרבית הבעיות בעיר היא המכונית. "אני מעדיף שלמכוניות יהיה לא נוח לנסוע בעיר. כשלמכוניות נוח לנסוע ברחוב, זה סימן שחציית הכבישים פחות בטוחה. כשלמכונית יש איפה לחנות, זה סימן שלמי שהולך על המדרכה יהיה פחות נוח. המכונית אינה מלכת העיר, מלך העיר הוא הולך הרגל - והתכנון צריך להתכוון אליו".

 

קייזר מספר על ראשי הערים המעוניינים לבנות שדרות רחבות עם איי תנועה. על משרד התחבורה שמנחה אותם להקמת כבישים מהירים יחסית בתוך העיר, כבישים שאינם מאפשרים חצייה של הולכי רגל ומביאים לתוצאה שאנו רואים "כשילד שצריך ללכת לבית ספר מהשכונות החדשות באשדוד - עליו לעבור כבישים שנוסעות בהן מכוניות במהירות אוטוסטרדות - פחד אלוהים".

עירוניות זה מצויין, אבל לא אצלי

בחלק משעשע (ועצוב) בראיון מספר על קייזר על פגישתו עם יזם ששמו אינו מפורט. "ככל שהתמשכה שיחתנו ירד אט-אט הערב, אורות הרחוב נדלקו בזה אחר זה, וההתרחשות באזור התחלפה מדגש מסחרי לדגש בילוי, היזם הביע את התלהבותו מהאווירה ואני אמרתי לו: אתה רואה? אותו דבר נעשה אצלך". היזם נרתע מיד, עירוניות וחוויה ברחוב זה דבר נחמד, אבל אם זה אומר בית קפה וירקן בחלק התחתון של הפרוייקט,ירד ערך הדירות.

 

עכשיו ברור גם למה כל המגדלים שצומחו בתל אביב בשנים האחרונות לא מספקים לרחוב שום תמורה. זכוכית אטומה ובטון במפלס הולך הרגל המלכת העיר, אופניים ושדרות רחבותם השקעה טובה מסתבר.

 

תגובות