עידוד הדחף לרכישה באמצעות בלבול אינו המצאה של איקאה אבל אין ספק שהם מומחים בו. כתבה מרתקת של גל מור ב"חורים ברשת" מציגה הרצאת וידאו ובה מסביר
אלכס פן, פרופ’ למיחשוב ארכיטקטורה באוניברסיטת קולג’ לונדון, את ההגיון מאחורי השיגעון.
חנויות איקאה מתוכננות בקפידה באופן שגורם לכך ש-60% מהרכישות של קונים בחנות לא היו מתוכננות מראש. הבלבול המכוון הזה מתסכל, אך הוא גם נועד במכוון לפתוח את ארנקי הקונים, מסביר פרופ’ פן. אלה הן מלכודות קונים מתוכננות בקפידה שלאורכן זרועות הסחות במטרה לבלבל את המבקרים ולגרום להם לשכוח את הכוונות המקוריות שלהם. באמצעות צמצום שדה הראייה של המבקרים וניצול הנטייה האנושית להסתכל קדימה מכוונים ב”איקאה” את המבקרים להתבונן על המדפים והמרחב העמוסים במוצרים וללכת בכיוון אחד, במסלול שנקבע להם מראש. אז עכשיו אם תגלו את עצמכם שוב בחנייה עם דבר אחד שרציתם לקנות ושלושה שהם פשוט "איזה יופי! אני חייב כזה אפילו שלא תכננתי!" תדעו לפחות שיש כוונה אדריכלית מאחוריכם.