הרכבת שמחלקת את חיפה

רכבת ישראל עומדת לחשמל את הרכבת ולייצר מציאות של חומה של עמודים ורשת מתח חשמלית. במיוחד בעיר חיפה יצור קו זה ניתוק מוחלט בין קו החוף לבין העיר שמשמעותו לעיר היא הרס בלתי הפיך. לבעיה הנוצרת שלושה פתרונות וכפי הנראה - נבחרה החלופה הגרועה.

האם יש בכלל בעיה בחשמול הרכבת בחיפה?

מתכנני הרכבת מציגים הדמיות מחמיאות בהן העמודים אסתטיים ומרוחקים והקו כולו נבלע ואינו חוסם את הנוף אבל המציאות תהיה כנראה שונה.  בזמנו דנה בנושא הועדה הארצית לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) וקבעה: "תכנית החשמול מקבעת את המציאות הקיימת ויוצרת מכשול פיסי וויזואלי משמעותי. אין מקום להמשיך ולחזק את הפגיעה של הרכבת בקשר בין העיר חיפה והחוף והועדה מציעה לשוב ולדון בחלופה שתעסוק בשיקועה של מסילת הרכבת ובחיזוק הקשר של חיפה וחוף הים. הוועדה מבקשת לקדם, בתיאום עם העירייה, חלופה תכנונית לקטע זה, הכוללת שיקוע המסילה בחיפה בהקדם האפשרי."

כל מתכנן עירוני יודע שיש בעיה עם קו הרכבת בחיפה והוא מהווה את אחד החסמים הגדולים לפיתוח העיר אל הים. עם או בלי חשמול, בחיפה - הרכבת היא הבעיה.

מה הפתרונות האפשריים?

ישנן שלוש חלופות באופן עקרוני:
1. השארת הקו הקיים וחשמולו.
2. שיקוע הקו הקיים אל מתחת לפני הקרקע במיקומו הנוכחי.
3. העברת הקו למנהרה מתחת לכרמל.

למה לא לחשמל ולהשאיר מעל לקרקע?

פרויקט חשמול הרכבת הוא הזדמנות פז שמגיעה פעם בחמישים שנה. אם הטעות ההיסטורית בניתוקה של העיר מהים לא תתוקן בהזדמנות הנוכחית, העיר התחתית בחיפה לא תתאושש עוד זמן רב.

מה הבעיה בשיקוע הרכבת?

מבצע שיקוע הרכבת בעיר חיפה עתיד להיתקל בבעיות רבות כל כך שהסבירות לקיומו נמוכה. מבצע כזה ידרוש עבודות על הקו תוך כדי המשך הפעולה של הרכבת (איך בדיוק?) הורדת המסילה למפלס נמוך מפני הים יחייב השקעה אדירה ומאמץ הנדסי לא מבוטל ואם כל זה לא מספיק - עסקים רבים יפגעו או נכון יותר - יוכלו להגיש בג"ץ ולהקפיא את העבודות.

אז הרכבת שמחלקת את חיפהלמה אנחנו מדברים על שיקוע הרכבת אם זה לא ריאלי?
פשוט - זה מסך עשן שבו מבטיחים לתושבים משהו שלא יתקיים. ההסכם הנוכחי בין הרכבת לעירייה ולחברה להגנת הטבע קובע שישוקעו רק 1.5 קילומטר בפארק הכט (מתוך 7 קילומטר בעייתיים). לגבי השאר? "נשתדל...אההה, נראה תוך כדי תהליך... אולי... אם יהיה תקציב."
עלות השיקוע החלקי היא חצי מילארד שקל. עלות שיקוע מלא תהיה... הרבה הרבה יותר.

ומה הפתרון העדיף? מנהרה.

העברת מנהרה מאזור טירת הכרמל אל צומת הצ'ק פוסט הוא הפתרון הנכון לבעיה האמיתית. פתרון כזה קל יותר לביצוע מאשר שיקוע. הוא מוציא את הרכבת מהעיר ומשחרר אותה להגיע סוף סוף אל החוף. קו המנהרה אינו מתחת לפני הים, הוא אינו נתון לתביעות ועצירת עבודות, הוא מאפשר עבודה והכנה מבלי לעצור את פעולת הרכבת.
פתרון המנהרה רק יקל על הנוסעים מהצפון ומהקו העתידי של רכבת העמק. במקום לעבור במהירות נמוכה ובתחנות בלב העיר הם יוכלו לחצות את הכרמל במהירות. לחיפה יש כבר ניסיון במנהרות והוא מוצלח למדי.
ולמה לא? כי זה יקר. העלות המוערכת היא 3 מילארד שקלים. זאת לעומת עלות של חצי מילארד לשיקוע חלקי.

מה קורה עכשיו?

בדצמבר 2011 בועדת משנה של המועצה הארצית סוכל שיקוע הרכבת לאורך התוואי על חודו של קול אחד: ראש מינהל התכנון גב‘ בינת שוורץ השתמשה בזכות הצבעה כפולה (שוורץ שימשה חצי שנה לפני כן היועצת של הרכבת).בינואר 2012 החברה להגנת הטבע ועיריית חיפה פעלו לבדם וללא עדכון הגופים האחרים במאבק והגיעו להחלטות משלהם לגבי שיקוע חלקי והבטחה מעורפלת. הציבור המעורב לא עודכן במה שקורה, ציפה לקרוא את מסקנות הדו“ח המקצועי שמעולם לא בוצע. גם הצעת הירוקים בעירייה למינהור לא זכתה להתיחסות.

אנו ממליצים לעקוב אחרי הנושא ולהיות פעילים נגד ההחלטה דרך קבוצת הפייסבוק הזו.

תגובות