מה עושים כשהשוק קשה?

עכשיו זה רשמי, מניתוח כלכלי שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עולה ש"שוק הנדל"ן תקוע ומספר העסקאות קטן מחודש לחודש". פחות קונים, פחות בונים, פחות צריכים אדריכלים. אז מה לעשות במצב כזה ואין מתמודדים עם מחזורים מצטמצמים? אולי כדאי להסתכל למשרדי התכנון הגדולים בארצות הברית שחוו דבר דומה לפני 4 שנים.

למרות טענות של קבלנים ויזמים ששוק הנדל"ן מתאושש, נראה שבשטח יש קיפאון אם לא האטה. קבוצת גיאוקרטוגרפיה, שלה אין אינטרס לזייף תוצאות בכדי למכור משהו, מדווחת שכל מי שיכול לקנות או למכור ממתין כעת. הקונים מקווים לעוד ירידות במחירים, המוכרים עדיין לא רוצים להתפשר על המחיר הנמוך שמציעים להם והתוצאה היא שישנן פחות ופחות עסקאות.

פחות עסקאות - פחות דרישה לאדריכלים

במשבר הדיור בארצות הברית ב 2008 התמודדו משרדי האדריכלים הגדולים על כל עבודה רק כדי לשרוד. ממצב בו הם מסננים עבודות הם עברו למצב בו הם רודפים אחרי לקוחות, חותכים אחוזי שכר טרחה ומבצעים עבודות קטנות. במקביל כמובן שצומצם כ 30% מכח האדם במשרדים ואחוז האבטלה בקרב האדריכלים עלה לכמעט 14%.
הניסיון של המשרדים האלה מראה שכדי לשרוד הם המציאו את עצמם מחדש, פנו לנישות מה עושים כשהשוק קשה?שלא היו בהם קודם ואף ביצעו בדיקות היתכנות בחינם כאמצעי שיווקי.

ובארץ - יותר ויותר פונים לשיווק

אנו בארץ עדיין לא הגענו למצב חמור כמו שהיה בארצות הברית אבל אם יימשך הלך הרוח הנוכחי משרדים רבים עלולים למצוא את עצמם במצב קשה. השוק בארץ מצומצם מאד ושולי הרווח גם כך קטנים מכדי לצמצם בהם עוד ולכן נראה שיכולת ההישרדות תהיה תלויה בעיקר ביכולת השיווק. בשנה האחרונה אנו רואים יותר ויותר משרדי אדריכלים הנעזרים בשירותם של יחצ"נים. יחסי ציבור אמנם אינם הגורם העיקרי להגעת לקוח למשרד אבל אם הוא כבר מגיע, זה בהחלט מסייע לו לבחור במשרד המדובר על פני המתחרים.

ובבניין ציון ננוחם.

תגובות