עוד קצת על מיתוג עירוני

באר שבע הצטרפה באחור מה לטרנד של ראשי ערים וכעת גם היא עברה תהליך של מיתוג מחדש. כמו כרמיאל, תל אביב, חולון או שדירות, ראשי ערים שוכרים משרדי פרסום שיעבירו את המסר לציבור. איזה מסר בדיוק? למה כל עיר חושבת שהיא יכולה וצריכה להיות מיוחדת? מה רע להיות "סתם עיר שמשרתת התושבים"?

מי שרוצה לראות את המיתוג החדש לעיר מוזמן לאתר של משרד הפרסום נוימן עיצוב ומיתוג, ממנו גם לקוחה התמונה כאן. בא7 שבע - בירת ההזדמנויות של ישראל קובע הסלוגן ואני תוהה אם משרד הפרסום או העיריה עצמה מאמינים בזה.
עד כמה שזה ישמע מוזר אני מאמין גדול במיתוג לעיר, אני פשוט לא מאמין בביצוע דרך משרד פרסום. תדמית העיר חשובה רק כדרך שבה התושבים תופסים את עצמם ואת סביבתם. אם התושבים חושבים על העיר שלהם שהיא "משפחה אחת חמה וגדולה" הם יתנהגו בהתאם. אם הם מאמינים ש"לא מסתובבים פה בחוץ בלילה" הנבואה תגשים את עצמה. את הערכים האלה לא ניתן להשיג בעזרת מיתוג של משרד פרסום. הם דורשים עבודה בשטח,עוד קצת על מיתוג עירוני התעסקות בניקיון, ביוב, תשתיות, חינוך - הדברים הקטנים, המשעממים, האפורים, המייגעים וחסרי הייחוד שהם עיקר עבודתו של ראש עיר. זה מאבק קשה ומעייף במעלה ההר בשיא החום. ברור שהרבה יותר כיף ללכת ובמקום כל זה לשבת במזגן ולדון במיתוג צבעוני עם ניחוח של תל אביב. זה רק לא מחזיק מים.

המיתוג העירוני האמיתי צריך להפסיק לחפש את הייחוד. אין באמת שום דבר מיוחד בכפר סבא או נתניה, הערים האלה לא שונות מהותית מראשון לציון, רחובות, יבנה או אשדוד. העיקר בעיר הוא לא הייחוד שלה אלא האיכות שלה - אם היא נותנת חינוך טוב, אפשרויות בילוי ותעסוקה, ביטחון אישי, למי אכפת בכלל אם אין בה שום דבר ייחודי ברמה הארצית? אם היא לא נותנת תעסוקה, למי אכפת כמה היא מיוחדת ובמה?

המאמר באדיבות

תגובות