אחד על אחד עם תמר לנדמן אדריכלית נוף

היום באחד על אחד אנו שמחים לארח את תמר לנדמן, מרכזת המגמה לאדריכלות נוף במכללה הטכנולוגית בבאר שבע. שלום תמר, תודה שהקדשת זמן להתראיין למדור אחד על אחד, נשמח להכיר אותך, את פועלך ואת מוסד הלימוד שלכם.

תודה שהזמנתם אותי להתראיין במדור שלכם.
שמי תמר, אדריכלית נוף בוגרת הטכניון, בעלת 20 שנות ניסיון בפיתוח נופי של שכונות מגורים, מבני ציבור, תכנון שטחים ציבוריים פתוחים ושיקום נופי לתשתיות כגון מסילות רכבת וכבישים. בעלת ניסיון בהוראת הנדסאי אדריכלות נוף.
לאחר שנים של עבודה בתחום אדריכלות הנוף, נעניתי לאתגר להקים ולרכז את המסלול להנדסאי נוף במכללה הטכנולוגית בבאר שבע כדי לתת מענה לצורך הקיים בשוק הישראלי לכח אדם מקצועי בתחום.
המכללה הטכנולוגית בבאר שבע היא אחת המכללות הוותיקות בארץ. מאז הקמתה בשנת 1954 הכשירה למעלה מ60,000 עובדים ו98% מהסטודנטים במכללה הם תושבי מטרופולין באר שבע על כן מהווה המכללה עוגן בנוף החינוכי בדרום כולו.

ספרי לנו תמר, איך בעצם הגעת בעצם לריכוז המסלול להנדסאי אדריכלות נוף?
במהלך עבודתי לאורך השנים כאדריכלית נוף הבנתי שיש חוסר מודעות למקצוע ומחסור רב של אנשים עם רמת מקצועיות גבוהה. קנה המידה התכנוני של מתכנן הנוף קיים הן במאקרו; כגון תכנון עירוני, תכנון גנים לאומיים ותכנון תשתיות ועד למיקרו; כגון תכנון של גינות פרטיות, גינות גג וכיכר ציבורית.
למרות שעדיין בפרויקטים רבים מתכנן הנוף אינו מעורב כלל או מעורב בשלבים בהם התועלת שהוא יכול להביא מעטה, מגמה זו הולכת ומשתנה והמודעות לצורך בתכנון נוף גדלה מכיוון שהאיכויות שמתכנן הנוף מוסיף יכולות להכריע האם הפרויקט יצליח או לא.
כל אלה הולידו בי את הרצון להעלות הן את המודעות לתפקיד מתכנן הנוף, לתועלות הרבות אותן הוא יכול להביא: חיבור של אדם למקום מבחינה תרבותית, אסתטית, תפקודית, ועוד. תכנון נכון בסופו של דבר יהיה מתורגם גם לתועלות כלכליות ולהצלחת הפרויקט באופן כולל.

אם כך, מה הוביל אותך לעיסוק בתחום תכנון הנוף?
בתור מי שגדלה בעיר צפופה וסואנת, המראה שנשקף מחלוני היה מורכב מבטון ואספלט. מראה שאני פירשתי בתור משעמם וחסר חיים. הרגעים היפים שזכרתי מהילדות היו רגעים שבהם שהיתי בחוץ- ברחוב, בשכונה, בגן הציבורי וכך הבנתי שחוויות משמעותיות בחיינו הם אלה שנערכים מחוץ לבניינים. אהבתי את הרעיון של יצירת מקומות שיאפשרו מפגש בין אנשים, משחק, הכרות, עשייה, ספורט ועוד, כך מגיל צעיר היה לי ברור שברצוני להשפיע על עיצוב הנוף שמשפיע על עיצוב החוויות של כולנו.

מה לדעתך מיחד את תחום אדריכלות הנוף ואת הלימוד שלו במגמה שלכם?
תחום אדריכלות הנוף מגוון מאוד וכולל תכנון טיילות, פארקים, גנים ציבוריים, גנים לאומים, שיקום מחצבות, תכנון עירוני ושיקום נופי לתשתיות. תכנית הלימודים כוללת הכשרה רב תחומית מקיפה המשלבת פיתוח חשיבה תלת מימדית והבנת המרחב, גרפיקה ועיצוב, הכרה ותכנון באמצעות צמחייה, הכרת חומרי בניה שונים ולימוד כלים לדיגום והמחשת הפרויקט בתוכנות עדכניות.
המגמה תהנה מליווי צמוד של מגמת האדריכלות ועיצוב פנים הוותיקה וכל המרצים אשר ילמדו במגמה הם בעלי ניסיון מקצועי רב על מנת לקרב את הסטודנטים ככל הניתן לעולם התעסוקה הרלוונטי לתחום לימודיהם.

למי מגמת הנדסאי אדריכלות נוף אצלכם מתאימה, מי קהל היעד?
תחום אדריכלות הנוף מתאים לאנשים המעוניינים ליצור סביבות מיטיבות הן עבור האדם והן עבור סביבתו. מצד אחד בעלי מעוף ודמיון ומצד שני בעלי מוטיבציה לתת מענה לצרכי האדם והטבע החל מסביבות עירוניות צפופות ועד למרחבים הפתוחים. אנשים האוהבים לחקור, להתנסות, לגלות וליצור.
קהל היעד שלנו מורכב הן מאנשים שרואים עצמם משתלבים במשרדי תכנון נוף והן מאנשי שטח המעוניינים בביצוע ובפיקוח המעוניינים להעמיק את הידע הכלים העומדים לרשותם.

היכן העתיד של הבוגרים שלכם? איך תיראה הקריירה שלהם?

הבוגרים יוכלו לעסוק כמתכננים, יועצים, מפקחים, מנהלי פרויקטים ורכזי נוי, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. ישנם כאלה המתנסים במספר תחומים כגון עבודה במשרד כמתכננים ואחריה עבודה בשטח כמבצעים ולאחר תקופת "התבשלות" בוחרים את הדרך המתאימה להם, כשכירים או כעצמאים. ישנם תלמידים שכבר בזמן הלימודים עובדים בתחום ומכיוון שבזמן הלימודים הם רוכשים כלים ידע ומיומנויות, הם יכולים להציע שירותים נוספים, מוצרים ורעיונות חדשים שעוזרים לעסק לגדול ולהתפתח.

מהם מקורות ההשראה שלך?
מקורות ההשראה שלי הם מתכננים המשכילים להשתלב עם רוח המקום כאילו היה נראה כך מאז ומתמיד. לדוגמא, המתכנן פרופ' רון לוינג'ר מאוניברסיטת אורגון, שאחראי על תכנית האב הנופית לטכניון בחיפה. הטכניון אמנם נמצא על הכרמל אך טרם תחילת העבודות היה שטח מופר לחלוטין וקרח מצמחייה. כיום המתחם כולו משתלב היטב בסביבה ונדמה שתמיד היה קיים בצורתו הנוכחית כחלק בלתי נפרד מרכס הרי הכרמל.

שתפי אותנו בעצת זהב לסטודנטים לאדריכלות נוף
הפתרון התכנוני תמיד נמצא בשטח. אם בהקשר הטופוגרפי, הגיאולוגי, ההיסטורי או התרבותי. זאת אמנות גדולה להבין את צרכי המקום והמשתמשים, למצוא איכויות ולחשוב איך למנף אותם לטובת יצירת חוויות ייחודיות המחברות בין אדם למקום.

איזה טיפים יש לך להנדסאי אדריכלות נוף מתחילים לאחר סיום ההכשרה אצלכם?

רק לאחר סיום המסלול מתחיל הלימוד האמתי - מאחר והמקצוע הוא כל כך רב תחומי רוב הסיכויים שנתחיל עם כיוון מסוים ולאו דווקא נמשיך איתו לשאר חיינו המקצועיים. לדוגמא, נתחיל בעבודה כמתכננים במשרד ונמשיך בעבודת שטח, או שיקרה ההיפך. בכל שלב עלינו לבחון איזו דרך מתאימה לנו להתפתחות האישית והמקצועית שלנו.

מאז התחלת את דרכך, איזה שינויים עבר תחום אדריכלות הנוף ומה העתיד צופן לו לדעתך?

המגמה היום היא מעבר לערים צפופות הולכות וגדלות ולכן הצורך בהתאמת הבניה לטבע ולסביבה הוא צו השעה. מטרת תכנון הנופי הוא שמירה על איזון ושילוב נכון בין שטחים בנויים ושטחים ירוקים ובכך לתרום להעלאת איכות החיים של המשתמשים. מספיק לדמיין עיר שאין בה הצללה, צמחייה, גנים ציבוריים ושבילי אופנים כדי להבין עד כמה תפקידו של מתכנן הנוף חשוב לאיכות החיים.

לסיכום, אנחנו אוהבים להשאיר את קוראינו עם טעם טוב, ספר לנו אנקדוטה מעוררת השראה.
מתכנן נוף יוצר את הפרויקט שלו בדמיון ואט אט רואה אותו קורם עור וגידים עד שהוא בא לידי ביטוי במציאות.
אין פלא גדול מלברוא מציאות שמטרתה לחבר את האנשים לטבע, לסביבה האנושית ולאני הפנימי. זוהי השליחות של מתכנן הנוף.

תמר, תודה רבה לך על שלקחת את הזמן ואפשרת לנו להכיר אותך, את המכללה הטכנולוגית בבאר שבע ולהציץ לעולמה של מתכננת נוף.

אחד על אחד עם תמר לנדמן אדריכלית נוף

תגובות