האם נמלי התעופה ייהפכו למרכזי הערים במאה ה-21?
כתבה של נועם דביר ב"הארץ" מציגה ספר וראיון עם גרג לינדסי וג'ון קאסרדה. השניים חיברו ספר הטוען כי בעשורים הקרובים ייהפך נמל התעופה למרכז והעיר תיבנה מסביבו. "אירוטרופוליס" התפרסם אמנם רק לפני כשלושה חודשים אבל כבר הצליח להצית דיון סוער בקרב כלכלנים, סוציולוגים ומתכנני ערים. "השוק הבינלאומי דורש היום קשר הדוק בין עובדים, ספקים, מנהלים וסחורות", מסביר לינדסי בכתבה, "למה להרחיק את הנמל התעופה מהעיר כשהוא מהווה את המרכיב החשוב ביותר בכלכלה ובתעסוקה שלה?"
המחברים מציגים בספר את דובאי וחברת התעופה שלה כדוגמה לעיר שהתפתחה מסביב לנמל התעופה, את שדה התעופה של סינגפור וסחיפהול באמסטרדם.
הכתבה מעניינת אבל לטעמי התיאוריה עצמה לא שווה את הנייר. נמלים היו מאז ומתמיד עוגן כלכלי סביבו יכולה להתפתח עיר. חיפה ויפו אצלנו, אלכסנדריה, בוסטון, ניו-יורק, סידני ועוד ועוד. אבל הסיבה לדעתי היא תנועת הסחורות ולא תנועת האנשים. גם בכלכלה המודרנית אני לא רואה את העיר הגדולה שתקום מסביב לפעילות בבן גוריון. הדוגמאות החזקות ביותר שהוצגו - סינגפור ודובאי הן חריגות שמעידות על הכלל. הראשונה נמל ימי והשנייה ממומנת בתקציבי ענק והפסדים.
אבל כרגיל, אם אתה מוצא כותרת טובה וסיפור מושך, אפשר למכור לאנשים יופי של ספרים.