כתבות שונות עוסקות השבוע בגלגוליהן של תחנות. תחנות רכבת, תחנות אוטובוס, תחנות שיהרסו ותחנות שישוקמו. מלבד עשן דיזל וריח של כישלון, שתי שאלות עולות לדיון: האחת, האם באמת תחנות תחבורה צריכות להיות ממוקמות במרכז העיר? והשניה, איך צריך לשקם את המקומות שהוזנחו? האם שימור הוא הדרך?
הכתבה המעניינת היא כתבתו של נועם דביר בגלובס. הכתבה מקוננת על שתי תחנות אוטובוס מרכזיות שהולכות להמחק בזמן הקרוב - התחנה באילת וזו שבטבריה. נועם מספר על ההסטוריה של כל אחת מהתחנות. שתיהן יועדו לגדולות, בשתיהן חשבו שהן והערים מסביבן יהפכו למוקדים גדולים בהרבה... ושתיהן התדרדרו להזנחה ומיועדות לההרס.
תחנות תחבורה במרכז העיר או בצידה?
בסיומה של הכתבה מציג נועם את התחנה בחיפה כמקרה מבחן: "אפשר לראות מה קרה למשל בחיפה, שהחליטה להעביר את התחנה המרכזית מבניין ברוטליסטי מרשים לטרמינל חיצוני ומנותק מכל הקשר עירוני, ולהפוך אותה לתחנה אנטי-מרכזית. תנועה של עשרות אלפי נוסעים מתנקזת כיום לקניון ממוזג שאינו תורם לא לחוויה העירונית ולא לכלכלה העירונית."
לדעתי נועם טועה. כל התחנות המרכזיות מוקמו במרכזי הערים - באר שבע, חדרה, תל אביב, טבריה, עפולה... כולן היו בדיוק על פי התפיסה של עירוב שימושים ומהירות הגעה וכולן נכשלו. אני חושב שהתפיסה לגבי תחנות כאלה היא ארכאית. אנשים היום לא רוצים לגור לידן, הנוסעים המגיעים רק רוצים לצאת ליעדם כמה שיותר מהר. במילים פשוטות - הן מטרד לעיר ולא נכס. צורך הכרחי ולא מנוע צמיחה.
לשמר או למחוק?
בסיום הכתבה כותב נועם "חרף איכותן האדריכלית, אף אחת מהתחנות המרכזיות אינה מוכרזת לשימור או נתפשת כבניין בעל ערך. זה ביטוי נוסף לייצוג הקלוש של האדריכלות המודרניסטית בקרב ועדות השימור. לטוב ולרע, התחנות המרכזיות הן חלק בלתי נפרד מהד-נ-א של הערים הישראליות."
במקרה הזה אני אענה בתשובה האינסטנקטיבית שלי - לפוצץ. עם כל הכבוד לאדריכלות הפילים הלבנים האלה ולמורשת, הם קוץ גדול מדי מכדי להשאיר אותם. מגמת השימור של אתרים כאלה כבר מזמן חרגה מכל היגיון.
כתבה של מיכאל יעקובסון ב Xnet מגלה לנו שבהשראת תל אביב, ירושלים רוצה לשמר עכשיו את מתחם תחנת הרכבת הישן. יעקובסון כותב "מתחם 'התחנה' בתל אביב זכה מאז פתיחתו לביקורת מהולה בזלזול מצד אדריכלים רבים. לטענתם, השימור הפך את המקום למעין "דיסנילנד" מקומי ומצועצע. לעומת הביקורת המקצועית, זכה המתחם להצלחה חסרת תקדים לאזור שהיה עד אותה עת שומם ונחשל." (התמונה מתוך הכתבה - צילום: אפי אליאן, CC)
אני מצטרף לביקורת - זה שימור מצועצע. אגב, בניסוח "הצלחה חסרת תקדים" נראה שיש קצת הגזמה - אני מפנה את הכותב לכתבה שהתפרסמה באגף אחר באותו אתר עצמו ואומרת שמתחם המעצבים בתחנה הוא כישלון.
כך או אחרת, שימור מצועצע או פילים לבנים, לדעתי עיר צריכה להתחדש ולהתקדם והקפאת אזור גדול כל כך במרכז היא מתכון לכישלון.