חזיתות של גרפיטי ותכנון פרמטרי

שילוב של טכנולוגיות ודרכי עבודה העשויות להיות "הדבר החם הבא" מלוות את העשייה של סטודיו o2a. מלבד תכנון אדריכלי, עוסקים השותפים בו גם ביצירת גרפיטי דיגיטלי על חזיתות מבנים קיימים ושימוש בכלים פרמטריים. אז מה זה בכלל ולמה זה טוב? האדריכל עומר בר, שיחד עם שותפו האדריכל עמית מנדלקרן מנהל את סטודיו o2a מסביר.


הרעיון של הגרפיטי הדיגיטלי נולד מצד אחד מתוך הרצון להשתמש בעיר כפלטפורמה להבעה של רעיונות, תכנים שונים ואמירות על-גבי הבניינים הקיימים והחזיתות ומצד שני מתוך העניין הספציפי שלנו בצורות הבעה שונות של מדיה דיגיטלית, ורצון לבחון אפשרויות שונות לקשרים בין אותן מדיות לבין המרחב הבנוי.


נקודת המוצא שלנו לכל אחד מהפרויקטים השונים הללו היא שהתוכן המוקרן על-גבי המבנה חייב להגיב למאפיינים הפיזיים של החזית ולהשתלב יחד עם האלמנטים השונים המרכיבים אותה. באמצעות צילום וסריקה של החזיתות המיועדות להקרנה ושימוש בתוכנות פוטוגרמטריות ותוכנות הקרנה המסוגלות להתאים את התוכן לצורניות המבנה אנחנו מייצרים התאמה מלאה בין פורמט ההקרנה לבין החזית המשמשת כמצע.


גרפיטי דיגיטלי מס' 2 למשל, הוקרן לכבוד מסיבת רחוב של בית הקפה 'בתה וגריגה' ברח' לבונטין (פה בתמונה). חזית הבנין עליה בוצעה ההקרנה כללה מרפסות, חלונות ויחידות מיזוג אויר ששולבו בתוכן של ההקרנה. הרעיון מאחורי ההקרנה מתאר מבט הפוך מבפנים החוצה של הבנין ועושה שימוש בחלונות על-מנת להציג סצנות אורבניות מתחלפות. לצורך התכנון התבססנו על מחקרי תעופה ותצורות המבניות השונות של זרזירים. באמצעות שימוש בתוכנות פרמטריות של מערכות חלקיקים יצרנו אנימציות דינמיות המשתנות על גבי החזית. הפרמטרים בהם עשינו שימוש לצורך יצירת דפוסים צורניים אלה מבוססים על סימולציות של כוחות פיזיקליים כגון עוצמת וכיוון רוח, כוח משיכה, חיכוך, עירבול וכד'. שינוי של פרמטרים אלה יצר מבנים שונים ומגוונים.

למה לאדריכלים כמוכם להתעסק בזה?

למה? כי אנחנו רואים בהקרנות האלה המשך טבעי לחלוטין להתעסקות שלנו כאדריכלים בעיר ובמרחב הציבורי. מבחינתנו זאת הזדמנות אדירה להתערב בסביבה הבנויה באופן שלא בא לידי ביטוי רק דרך תהליך ארוך וקונבנציונאלי של תכנון ובניה, אלא מאפשר לנו לנכס כל מבנה עירוני קיים ולהסב אותו למשך לילה אחד לאירוע חזותי שמעניק לאותו מבנה פרשנות חדשה. דווקא המצבים הכי 'אפורים' ופרוזאיים כביכול – חזיתות חסרי ייחוד, יחידות מיזוג אויר, וכו' - הם הכי מעניינים בעינינו מכיוון שהם מאפשרים לנו להנפיש את היומיומי והמוכר כל-כך בסביבה העירונית שלנו בסיטואציה לגמרי לא צפויה שמייצרת קריאה אחרת של החזית.

לעבודות האלה השפעה על העבודה האדריכלית? על הדרך שאתם מתכננים חזיתות למשל?

האמת היא שלא חשבנו על החזיתות שאנחנו מתכננים כפוטנצאליות להקרנה אבל עכשיו זה נראה לי אתגר ממש מעניין לנסות לעשות משהו כזה... לא נראה לי שזה יהיה פשוט מכיוון שיש יתרון מסוים בריחוק שנוצר כתוצאה מהעובדה שהחזית שמשמשת להקרנה היא לא תוצר שלנו. ההתייחסות אל החזית היא נייטרלית ועושה שימוש בעיקר במאפיינים הפורמאליים שלה, ואלה לוקחים חלק בתהליך הגיבוש של התוכן וההתאמה בין הנושא המוקרן למצע עליו מתרחש.  

אדריכלות זה כל כך "יצירתי" וקוד זה כל כך "שכלתני ומרובע"... איך זה מתחבר?

אני ממש לא מסכים איתך שקוד זה דבר "שכלתני ומרובע" לעומת תכנון אדריכלי. אם תסתכל על כל תהליך תכנון של מבנה אז הואחזיתות של גרפיטי דיגיטלי גם כן תוצר של "קודים" - חוקים, תקנות, הוראות, זכויות בניה, מגבלות תקציב, מגבלות פיזיקליות, חברתיות, כו'. על פניו זה לחלוטין עולם יבש ואפרורי, אבל היצירתיות האמיתית באה לידי ביטוי ביכולת של המתכנן לעבוד במסגרת המגבלות האלה ולנתב אותם לטובת הרעיון שעומד בבסיס הפרויקט ושבא לידי ביטוי ביצירה הסופית. באופן דומה התפקיד של הקוד הוא לייצר את המסגרת ״הנוקשה״ שבתוכה ייתכנו מצבים שונים וואריאציות רבות. היופי בשימוש בכלים פרמטרים הוא שמצד אחד בתור יוצר אתה קובע כללים מאד ברורים ומוחלטים אבל מצד שני אתה כן מאפשר להתרחשויות לא צפויות להתקיים במסגרת הכללים שיצרת. זה מצב בו-זמני של שליטה וחוסר-שליטה שמעניק רובד דינמי לתהליך היצירה באופן כללי, ובפרט כשמדובר על אנימציות דוגמת הגרפיטי. לדוגמה, בפריוקט ברח' לבונטין במודל של התעופת ציפורים, שינוי בערכים של פרמטר אחד כגון עוצמת הרוח או העירבול יצר מודלים מרחביים שונים לגמרי.

האם אתם משתמשים בכלים פרמטריים גם בתכנון אדריכלי? יש בתכנונים האדריכליים שלכם אלמנטים לא קבועים, זורמים, משתנים?

אנחנו משתדלים להשתמש בכלי תכנון פרמטריים בעבודה שלנו אבל לא תמיד זה מתאפשר לנו. בפרויקט מגורים שתכננו בירושלים שמיועד לאוכלוסיה חרדית לקחנו את 'מרפסת הסוכה' וההגדרות ההלכתיות שלה בתור פרמטרים, ויצרנו ווראיציות שונות של החזית על-סמך אותן הגדרות. פרמטרים אקלימיים הם גורם חשוב נוסף בעבודה שלנו ואנחנו משתמשים בכלים אלה יחד עם סימולציות אקלימיות כדי לקבל החלטות תפקודיות ועיצוביות שונות – כמו לדוגמה בקטע של חזית שלפי סימולציה אקלימית שביצענו למדנו שהיא מקבלת פחות שמש לאורך השנה, השתמשנו בקוד שמרכז יותר פתחים בקטע מסוים זה. מהבחינה הזאת, למרות שאין באדריכלות שלנו אלמנטים דינמיים שמשתנים, אנחנו מרגישים שהקונטקסט הדינמי שבו אנחנו פועלים כן מקבל ביטוי בתכנון –מבחינה אקלימית אבל גם מבחינה תרבותית – כמו לדוגמה בתוספת לבנין משרדים שבו היה חשוב לנו לאפשר את הקריאה השכבתית והטרנספורמציה שעברה על הבנין הקיים בכל אחד מהגלגולים שלו לאורך השנים. היינו שמחים אם אפשר היה לשלב במבנים שלנו אלמנטים דינמיים ומשתנים – זה משהו שאנחנו משחקים איתו הרבה במשרד – אבל כרגע בשביל זה צריך קליינט שיהיה מוכן להשקיע הרבה מאד כסף...


מומלץ בחום להכנס לאתר של o2a ולצפות בעבודות.

תגובות