אחד על אחד הכירו את מיטל גפן

השבוע במסגרת אחד על אחד אנו משוחחים עם מיטל גפן מסטודיו 360 

היי מיטל, שמחים לארח אותך! ספרי לנו קצת על עצמך ועל עיסוקך כיום
מיטל גפן-בעלת סטודיו 360,העיסוק העיקרי של הסטודיו הוא לקחת פרויקטים מהסוג שנראה שכבר אין איפה לחדש ושלרוב ההתייחסות והעיצוב שלהם יהיה כזה שכבר ראינו בעבר ולחפש את המקומות והכיוונים החדשים שעוד לא חשבו עליהם,אם בהתעסקות בלקחת חומרים אל הקצה,אם בעיצוב הפרטים בפרויקט(כמו לדוגמא פרויקט שזכה להגיע לגמר אות העיצוב 2014- חלל האופטיקה שעיצבנו),לגעת במקומות שאנשים נמנעים מלהתעסק איתם ושם לתת את הטון של כל פרויקט ופרויקט. "המוטו שלנו הוא שאין פחד מהתמודדות עם אתגר"

מה הביא אותך לעסוק בתחום? 
בכיתה ד' בבית הספר היתה לי מורה לאומנות מקסימה שהיתה הראשונה לשים זרקור על מה שהיא כינתה כישרון. היא האמינה בי וביכולות שלי ועם הזיכרון העצום הזה אני הולכת מאז ועד היום. בתיכון בחרתי ללמוד 5 יח' באומנות ובבגרות פאנל הבוחנים כינו את העבודות שלי "קסומות". כך,שהבחירה מה ללמוד כבוגרת היה כחוט השני לעבר לימודי עיצוב-עם התמחות בעיצוב פנים. למדתי בשנקר בחוג לעיצוב פנים וסביבה דיגיטלית במחזור הראשון ומאז אני לומדת כל הזמן עם כל פרויקט חדש,עם כל לקוח חדש ועם כל חומר חדש שאיתו אני בוחרת לעצב.

נשמח לשמוע קצת על ההכשרה המקצועית שלך
ההכשרה שלי מתחלקת למספר פנים,הפן הראשון הוא תק' הלימודים בשנקר בחוג ל"עיצוב פנים מבנה וסביבה".התקבלתי ללימודים והייתי חלק מהמחזור הראשון כשנפתח החוג בשמו זה. הלימודים כללו בתוכם למידת תהליכי עיצוב וחשיבה על עיצוב יחד עם הבעת הרעיונות במדיה דיגיטלית ושימוש בתוכנות מחשב רבות כדי להביע את התהליך המחשבתי שהוביל לעיצוב הסופי. הפן השני הגיע במקביל לתק' הלימודים כאשר בשנה השלישית ללימודים חברתי אל מפקח בנייה חרוץ יסודי ומקצועי שניהל ופיקח על פרויקטים ציבוריים,מדי יום שני בשבוע ,ביום החופשי מהלימודים, הייתי נוסעת לירושלים לפגוש אותו ולתעד חמישה פרויקטים על כל שלבי הבנייה שלהם, משלב הקלונסאות ועד שלב אף המים והפרטים הסופיים בבניה. הפן השלישי היה בשנה הרביעית ללימודים כאשר חיפשתי עבודה בתחום והתקבלתי לעבודה במשרד "רוט/טבת" בת"א,משרד שהתעסק בעיצוב פנים עם חשיבות מאוד גדולה לפרטים. יעל טבת ורואי רוט מעצבים מוכשרים מאוד הם מעצבים תעשיתיים שרכשו את הידע בלימודיהם בבצלאל-מהם קיבלתי את התשוקה לפרטים. הפן הרביעי היה בסיום תק' הלימודים כאשר חזרתי לחיפה והתקבלתי לעבודה במשרד אדריכלים נחשב בעיר. בתק' זו ניהלתי את תחום עיצוב הפנים במשרד ולמדתי רבות על תכנון ה-lay out של חלל וטיפול בתוכניות יותר ברמת המאקרו.

מהו תהליך העבודה שלך מול הלקוח?
קונספט-הדמיה-תוכניות-פרטים כל תהליך מתחיל ביצירת קונספט עיצובי כללי, אותה סקיצה רעיונית שמעבירה את העקרונות העיצוביים של המקום, את הקונספט אנו מתרגמים להדמיות מפורטות עד רמת הפרטים בתכנון. רק לאחר פיתוח הקונספט לאלמנטים עיצוביים ואישורו ע"י הלקוח עוברים לשלב הבא בו אנו מתרגמים אותו לתוכניות לבעלי מקצוע בשטח : חשמל, אינסטלציה, גופי תאורה, מערכות ישיבה ועוד אשר יחד משרתים את קונספט העל. השלב הבא הוא שלב הפרטים-שבו אנו עולים ברזולוציה ומתכננים את פרטי הנגרות, פרטי השיש, פרטי הגבס, פרטי הקוריאן, פרטי הפרספקס, פרטי האלומיניום. הפרטים תלויים בחומרים בהם בחרנו להתעסק בפרויקט. תהליך העבודה כולל- הדמיות בתלת מימד, תוכניות,יציאה לשטח לשם בחירת חומרים, ליווי לחנויות,פגישות עם בעלי המקצוע השונים ופיקוח עליון.

ספרי לנו על פרויקט אחד מיוחד ומעניין שעשית
אספר על הפרויקט הראשון שעיצבתי עם ההחלטה להפוך לעצמאית. פרויקט האופטיקה הוא מבחינתי פרויקט הדגל משום שהוא כלל בתוכו את עיצוב החלל על כל הצרכים שעלו מטעם הלקוח ומשום שהבחירה בפרויקט היתה לעצב גם את המעמד עליו יונחו המשקפיים. אלמנט התצוגה הפך להיות השחקן המרכזי גם בחשיבה על הפרטים-פירטי חיתוך של לוח האלומיניום, פרטי החיבור היבשים של החלקים האחד לשני, גופי תאורה נסתרים שהיו לקופסאות אור בגב האלמנט ועוד. החנות מדיקל אופטיק שופצה בעת כניסת הבעלים לחלל החנות לפני כ-17 שנים. מאז לא נעשתה שום התאמה לצרכים המשתנים ולחנות התווספו אלמנטים רבים שונים האחד מהשני ללא קו עיצובי אחד מנחה וללא היררכיה בחלל – והחנות הפכה לכאוס גדול. הרעיון העיצובי המרכזי שהנחה היה הרצון להפוך את חנות המשקפיים המקומית (הלוקלית) לחנות בוטיק המאופיינת בחלל חדשני נקי ומזמין. התכנון שהתחיל "מתוכנית על" הכוללת את כל הפונקציות שהוגדרו ע"י הבעלים בתוך הפרוגרמה, המשיך לתכנון ועיצוב פרטי הנגרות ועלה ברזולוציה עד רמת תכנון הפרט של אלמנט התצוגה למשקפיים. בחרנו להשתמש במניאחד על אחד הכירו את מיטל גפן
פת צבעים מינימלית ולהתמקד בשני צבעים עיקריים בחלל – לבן/שמנת בשילוב עם ירקרק, במטרה שישמשו רקע לנושא העיקרי בחנות והוא "המשקפיים". פרטי הנגרות שעוצבו ונתפרו במיוחד לחנות כוללים קיר כח שבגב חלל המכירה הבנוי מאם-די-אף אשר כל חלקיו חורצו במכונת לייזר עפ"י שרטוט מחשב ובו מידות מדויקות כמו גם קופסאות האם-די-אף שנחתכו בלייזר הולבשו והותאמו למיקומם המדויק. דלפק המכירה ו-2 ארוניות האחסון (המכילות 1050 מסגרות משקפיים ב-70 מגשים) הממוקמות לכל אורך החנות גם הן נחתכו במכונת לייזר עפ"י שרטוט מחשב מדויק והחריצים חולשים מדלת לדלת לכל אורך ארוניות האחסון וממשיכים לכל החזיתות של אותו פרט נגרות. פרטי הנגרות מאופיינים בדיוק מקסימלי, במשחק בין שני צבעים ובהרבה משחקים של אור וצל שמתבטא בהבלטתם ובחירותם של האלמנטים. יחסים שבין אור וצל: מקומות המפגש שבין המחורץ לבולט בין השקוע למוגבה הם אלה שיוצרים את היחסים המעניינים בתוך האלמנטים בחנות ובפרטי הנגרות בפרט. פרטי הנגרות עוצבו באופן שישמור על מראה נקי וידגיש את הקווים הגאומטריים המאורכים של החנות. עם זאת באמצעות הבלטה וחירוץ נוצרים משחקים של אור וצל כאשר האחד הוא נגזרת של האחר ויחד מדגישים את הקו העיצובי בחלל. תכשיטנות בעיצוב פנים: עיבוד לוח מתכת מלא לכדי אלמנט דקיק המשמש כסוג של תכשיט עדין בחלל הוא אחד האלמנטים המיוחדים בעיצוב החלל של חנות זו. הרעיון היה לייצר אלמנט אוורירי אך עם זאת חזק שישמש כמעין תחרה חצי שקופה ובאמצעות שימוש בטכניקה של חזרה מס' רב של פעמים יווצר אלמנט התצוגה שישמש כרקע ועליו יונחו המשקפיים. התכנון התחיל ממודל קרטון רעיוני פשוט, דרך ייצור וחיתוך בלייזר של מס' אבי טיפוס ממתכת והפך לאלמנט תצוגה מודולרי ייחודי אשר מתחבר בחיבורים יבשים בינו לבין עצמו, מיוצר במס' מידות ומחובר ללוחות פרספקס בגוון חלבי (המעביר אור) בחיבורים יבשים גם כן. בנישות שהוכנו מראש מיקמנו קופסאות עץ ובתוכן תאורת לד הקפית במטרה להאיר את המשקפיים מאחור, את קופסאות העץ סגרנו עם לוחות הפרספקס שעליהם הרכבנו את אלמנט התצוגה הייחודי שעיצבנו וייצרנו במיוחד עבור חנות בוטיק זו. תכנון וביצוע בעזרת מחשב: השימוש בטכנולוגיות מחשוב ככלי לתכנון ועיצוב מוצרים הוא שאפשר את הדיוק המקסימלי בחלל החנות. רעיון----- הדמיה ממוחשבת----- תכנון באמצעות תוכנת קאד------ ייצור ממוחשב באמצעות מכונה לחיתוך בלייזר----- כיפוף וצביעה ע"י מכונה. כל פרטי הנגרות שעוצבו ונתפרו במיוחד לחנות כוללים קיר כח שבגב חלל המכירה הבנוי מאם-די-אף אשר כל חלקיו חורצו במכונת לייזר עפ"י שרטוט מחשב ובו מידות מדויקות כמו גם קופסאות האם-די-אף שנחתכו בלייזר הולבשו והותאמו למיקומם המדויק. חלל קטן-מקסימום אלמנטים: מיקסום שטח החנות והגשמת הפוטנציאל במלואו תוך שמירה על חלל אוורירי, מזמין ומעוצב. שטח החנות הוא כ-25 מ"ר הכולל חלל מכירה כ-17 מ"ר וחלל בדיקה כ-8 מ"ר ובו כל המכשור המתקדם ביותר למולטי-פוקל. הייחודיות של החנות מעבר לנראה לעין היא אלמנט התצוגה למשקפיים, המאפשר הצגה חזותית של כ-272 מסגרות משקפיים וע"י כך מיקסום שטח התצוגה. בנוסף ישנן 2 ארוניות האחסון לאורך החנות המכילות 1050 מסגרות משקפיים ב-70 מגשים. סה"כ 1322 מסגרות משקפיים בכ-17 מ"ר בשנת 2014 זכה הסטודיו להגיע לגמר תחרות "אות העיצוב" ולגמר בתחרות "INNO" של המגזין בית ונוי עם הפרויקט "LOOK CLOSER AND YOU'LL SEE THE DETAILS"(חנות האופטיקה-מדיקל אופטיק)

מהם מקורות ההשראה שלך?
מקורות ההשראה שלי הם דווקא המקומות הפחות יפים,הפחות מושכים את העין ואותם להפוך לאלמנטים מיוחדים."סוג של סיפור סינדרלה" אבל לחללים/לאוביקטים/לחומרים. כל פרויקט בסטודיו מתחיל ממחקר בנושא המאפיין את הפרויקט,בחלל האופטיקה בדקנו את הנראות של פרויקטים נוספים שעוצבו בעבר,בדקנו מה היה הנושא המרכזי שבחרו להעצים באותם הפרויקטים ושמנו לב שבאף אחד מהפרויקטים לא נתנו במה או התייחסות לאלמנט שעליו מונחות מסגרות המשקפיים,בכל המקרים השתמשו בסטנדים מוכנים שניתן לרכוש לפי כמות ומידה. בפרויקט אחר שעיצבנו בבי"ס עופרים בחיפה,בי"ס ייחודי לילדים עם אוטיזם ערכנו מחקר בתחילת תהליך העיצוב,מצאנו הרבה מאוד מלל המסביר את הצורך בצבעים הרמוניים(עם זאת לא הופיע בשום מקום מהי פלטת הצבעים בה רצוי להשתמש).כמו כן מצאנו הרבה מאוד מלל על הצורך בהעשרת השפה ועל העובדה שאלמנטים גרפיים מאוד יכולים לעזור. לקחנו את כל המלל שאספנו והפכנו אותו לשפה עיצובית. קיבלנו לידנו חלל ששימש בעבר כמטבח והפכנו אותו לחדר לטיפול בריפוי ועיסוק. את החדר חילקנו לשני חללים באמצעות מחיצה פתוחה אשר מאפשרת טיפול במוטוריקה עדינה מצד אחד ובמוטוריקה גסה מצידה השני. המחקר שביצענו בנושא הוביל לרעיון העיצובי והוא לייצר חלל שיכלול בתוכו פלטת צבעים הרמוניים-תכלת,צהוב ושילוב של השניים הירוק. יצרנו הגדרה של אזורים בניהם גם אזורי בריחה(מקום למנוחה) וחלל שיכלול מרקמים וטקסטורות שונות. בנוסף בחרנו לייצר חלל שיאפשר פיתוח שפה באמצעות חזרה חזותית על פעולות במס' אופנים: שפה - לוורבל פעולות למילים - אוצר מילים כתוב ע"ג הקיר שלידו מתבצעת הפעולה - גרפיקה להמחשה(ציור/מדבקה המדמה את הפעולה שיש לעשות) - צורות.

מהו הקו העיצובי המנחה אותך?
הקו העיצובי שמנחה אותי הוא למצוא בכל פרויקט את מוקד הכח בחלל, לתת ייחודיות לכל פרויקט ופרויקט. אנחנו משתדלים להעצים אלמנטים שבחרנו ולעצב אותם לפרטי פרטים ולידם לייצר סוג של שקט שיתן להם את המקום הראוי. בסטודיו אנו מעצבים כל פרויקט מתחילתו ועד סופו תרתי משמע-גם מבחינת הליווי מתחילת שלב התכנון ועד לסיום שלב הביצוע וגם מבחינת הקף העבודה משלב התכנון הכללי ועד לשלב הפרטים. דבר נוסף שמנחה אותנו הוא המקצועיות בתכנון והמקצועיות מול הלקוח ובעלי המקצוע -המקצועיות שמתחילה בדיוק בהגעה לפגישה שנקבעה,דיוק ועמידה בלוחות זמנים שנקבעו , מקצועיות ודיוק בתכנון הכללי ודיוק בתכנון הפרטים.

עצת זהב לסטודנטים בתחום
עצתי לסטודנט בתחום הוא להקשיב,להקשיב לתחושת הבטן שלו וללכת איתה עד הסוף עם זאת להקשיב לצורכי הלקוח וחשוב לא פחות להקשיב לבעלי המקצוע איתם הוא עובד. מכל אחד בשרשרת המפגשים הללו אפשר ללמוד ולהתקדם.

מה מאפיין את האדריכלות עיצוב הפנים בישראל לדעתך?
מאפיין האדריכלות ועיצוב הפנים היום דומה מאוד לעולם בו אנו חיים ובו מחפשים תמיד להיות הנועז,החזק, "היותר". ואני דווקא מאמינה באלגנטיות שקטה, לא צריך לצעוק בכדי לתת אמירה עיצובית לחלל, אפשר להעביר יוקרתיות, אלגנטיות וייחודיות בבחירה נכונה של פריטים במקומות הנכונים. אני אוהבת לדבר עיצוב ולא לצעוק, זה סוג של תכשיטנות, לגעת בפרטים העדינים ביותר במכלול השרשרת. זה מה שמניע אותי לחשוב כל הזמן, להמציא, ליצור ולחדש וזהו גם חותם המקוריות שנשאר בכל פרויקט.

מה לדעתך יהיה הטרנד הבא?
אי אפשר להתעלם עוד מהסביבה ולנצל את המשאבים עד תום. אני מאמינה בקיימות/במיחזור/בסינרגיה עם הסביבה. הטרנד הבא לדעתי יהיה שימוש גובר באלמנטים ממוחזרים ובמיחזור חומרים קיימים כפי שעשינו בתערוכת החומרים והטכנולוגיות 2014 של דומוס, בה נבחרנו להציג חלל בתערוכה. יצרנו חלל שכלל אלמנטי מידוף פתוחים, הדומים ושולחן כאשר את כולם יצרנו מאלמנטים ממוחזרים. השולחן היה עשוי בול עץ שאיתרנו ,אליו חיברנו זכוכית עגולה ששכבה כבר זמן מה ושקיבלנו כתרומה מזגג איתו אנו עובדים. את המידוף יצרנו מארגזי פלסטיק שחורים שאספנו מאחת המכולות באזור, כמו גם את ההדומים אשר אותם יצרנו מארגזי תנובה ישנים שצבענו וריפדנו בשאריות בדים.

מהם השאיפות המקצועיות שלך לעתיד?
השאיפות המקצועיות שלי ושל הסטודיו כאחד הן להתנסות בפרויקטים שעוד לא עשינו בעבר. עיצבנו הרבה מאוד חללים פרטיים,עיצבנו אולמות תצוגה של מכוניות-חברת טויוטה, עיצבנו מרפאות מומחים לרפואת השיניים,עיצבנו חללי חנויות,עיצבנו חללים ציבוריים בבתי ספר,עיצבנו חללים בתערוכות שונות ברחבי הארץ ,עיצבנו לובי של בנייני מגורים ועיצבנו בתי מלון. כל פרויקט/תחום חדש שעוד לא נגענו בו, אנו מאמינים שיש לנו את היכולת לקחת אותו למחוזות חדשים ולהביא את אותו התחום מעבר לגבול שהוא כרגע נמצא בו.



Unique design בכל עיצוב שאנו יוצרים בסטודיו אנו דואגים שתהיה נגיעה ייחודית. אני מאמינה שבעולם הגלובאלי שלנו, אנחנו צריכים לשאוף ליצור פינה שהיא רק שלנו, ייחודית לנו, מתאימה לאופי ולאישיות שאנו מקרינים- זוהי חשיבה וצורך מאד בסיסי שלנו כבני אדם. מהמקום המקצועי שלי אני רואה בתפקידי, עוד דרך לתת לאנשים מרחב אישי ייחודי שמבטא אותם באמצעות העיצוב. מעבר לזה, חשוב לי שהעיצוב יעבוד, שלא ייווצר בסוף חלל מנוכר אלא להפיח בו רוח חיים כך שהאלמנטים יעבדו האחד בשביל השני ויצרו אוירה שנעים לשהות בה. בסטודיו אנו מתייחסים לעבודה בהרבה מאד עומק ורצינות ולא פחות בהתרגשות וברגישות, אנו מחפשים בכל פרויקט את הניצוץ שיהפוך כל עיצוב ל Unique . את התפיסה שלנו לעיצוב פנים בחרתי לכנות 360 מעלות מתוך הבנה שפרויקט עיצובי מוצלח הוא מסע פנורמי אשר חובק בחובו את הלקוח ואת החלל דרך כל האלמנטים העיצוביים שבדרך.
מיטל גפן - סטודיו 360

תגובות