תכנון מרחב לימודי M21

תכנון מרחב לימודי M21
בשנים האחרונות משרד החינוך בישראל מקדם פרויקט נפלא בשם מרחב לימודי M21, כלומר, התאמה למאה העשרים ואחת.

המרחב הלימודי המתקדם הנ"ל נועד לאפשר דרכי לימודי שונות כשם שתלמידי ישראל (ולא רק) שונים זה מזה בדרך קליטת ועיבוד המידע באופן כללי ובבית הספר גם כן.

קחו רגע וחישבו על עצמכם – איך אתם למדתם/לומדים? איך נוח לכם לקרוא ספר?

מהחוויה האישית שלי: אני נהגתי "לעבור דירה" לבית סבתי בכדי ללמוד בשקט למבחנים ולעומת זאת, הבת הגדולה שלי לומדת עם מוזיקה רועשת עם אוזניות המסננות לחלוטין את השקט בבית.
יש ילדים שמעדיפים ללמוד בשוכבם על הבטן וכאלה שלומדים בעמידה. כן, בעמידה!!

מול ריבוי צורות קבלת המידע ישנן צורות מסירת הידע – שלל הדרכים המגוונות שהמורה יכולה להעביר את המידע ולוא דווקא באמצעות לוח או מקרן.
השינויים הנ"ל יוצרים צורך בשינוי תיכנוני של הכיתה ממה שקיים כיום.


התמונות המצורפות הינם של פרויקט שעשיתי בשתי כיתות ג' בבית ספר יסודי בעמק יזרעאל, בצפון.

לקחתי שתי כיתות, שברתי קיר משותף (תוך הקפדה על בטיחות מירבית בפתיחה של פתח כ"כ גדול יחד עם קונסטרוקטור של המועצה האיזורית עמק יזרעאל) ותכננתי דלתות אקוסטיות במפתח של כ-5 מטרים מפורמייקה מיוחדת שהיא גם... לוח מחיק (יש רק שתיים כאלה).
פתיחת שתי הכיתות יצרה מרחב גדול ומשותף ללמידה, שכן בעבר הכיתות היו צריכות לצאת למבואה בכדי לעבוד יחד בשיתוף פעולה.


שולחנות הלימוד הסטנדרטיים הצטמצמו ואליהם נוספו שולחנות עמידה, ספסלי למידה ייחודיים וספסלי רביצה נמוכים זאת בכדי לאפשר מגוון צורות למידה למגוון התלמידים.
גם השולחנות הסטנדרטיים (אני קוראת להם כך כי הם עומדים בתקנים של גובה וגודל) שינו צורתם למשושים קטומים בצבעים לא שגרתיים, שמאפשרים סוגים שונים של "העמדות": עבודה אישית, עבודה זוגית, עבודה בקבוצה (מקבוצה של שלושה תלמידים ועד שישה תלמידים כאשר 6 שולחנות יוצרים "פרח", ניתן לראות בתמונות) ואין סוף להעמדות השונות.

החומרים והצבעים לשולחנות נבחרים לפי הקונספט הנבחר או פלטת צבעים וחומרים שנקבעה מראש. ותודה שהגיע סופם של השולחנות האפורים עם הקנט השחור שזכורים לי מילדותי ומשמשים עדיין בבתי ספר.

מקום נוסף ללמידה או אף להנאה הן הנישות המרופדות המקסימות שקיבלו צבע סגול יפייפה ומקום של כבוד בכיתה. בחרתי למקם אותן בקיר הנגרות העיקרי של הכיתות שהוא גם איחסון למורה, גם איחסון לתלמידים, גם מידוף תצוגה/לוח מידע מתחלף וגם.. נישה מקסימה לשבת בה.

הכיתה משופעת בכריות צבעוניות עליהן ניתן לשבת - על הישבן, על הברכיים - להישען בעזרתם על הקיר או לשכב עליהם. אינספור שימושים ואביזר נעים לעין, שמיש ויעיל עד מאוד.

שולחן מקסים נוסף הוא "חצי הגורן". הוא אמנם לקוח מנוף ילדותנו בגן, אך בבית ספר השימוש שלו נהדר כאשר מול המורה יכולים לשבת בהקנייה שישה תלמידים בבת אחת, בזמן שהכיתה עובדת בצורה חופשית.


לסיכום, תכנון למרחב לימודי מצריך פתיחות מחשבתית, חדשנות, ראייה לימודית מגוונת ותעוזה לנסות דברים חדשים.

מציגי הפרויקט

תגובות