
מכללה למינהל
2008-2009- אדריכל דורון חזן
לופט געשעפט – עיסקי אויר.
- מקור המושג בגיבורו של שלום עליכם ,מנחם מנדל, שעזב את מקום הולדתו קטרליסקה על מנת להתעשר, ו\"בנה\" בכל מקום אליו הגיע \"מגדלים באוויר\".
- מגדלים אלו התנפצו, וההתייחסות לחלוצים שבנו את הארץ הייתה שהם מתעסקים ב\"עסקי אויר\", שאין להם בסיס או יסוד ושהם עתידים להתמוטט - ולהיפקד.
- המגדלים שנבנים בנוף הישראלי בין אם למגורים ובין אם למסחר אינם \"עסקי אויר\" ,למרות שלעיתים אינם נוגעים בקרקע ולא לוקחים חלק במרקם העירוני,ובשיח החברתי לדיור בר השגה.
- הסטודיו עסק והעלה שאלות הנוגעות לבניני מגדלים ושילובם במרקם האורבאני של כפר שלם: שכונה דרום תל-אביבית חיה נושמת ובועטת –נוכחת, שהוקמה על חלק מחורבות כפר סלמה ושעוברת בשנים האחרונות תהליך חידוש ומתיכה מחדש תחת הסיסמה בינוי-פינוי.
- הסטודיו החל את פעילותו מחקירת תב\"ע קיימת אך עוד לא מאושרת ,הסטודנטים קיבלו את סך החומר הנדרש לפעילות כגון:תוכנית כללית חזיתות חתכים ותוכניות טיפוסיות.
- כל סטודנט החליט על שיטת עבודה אישית,בה הוא חוקר את האתר,את משמעות המגדל,ואת הפנים המובהק אותו הוא נדרש לייצר.
- הסטודיו שאף ולדעתי גם הצליח לייצר כר תאורטי-קונספטואלי עשיר באינפורמציה יישומית-מעשית שלא מנותקת מהעשייה העיצובית היומיומית שלנו כמעצבים ואדריכלים.
- העשייה מחקירה אורבנית של תוכנית קיימת אל הבנת משמעות המגדל(אם בכלל... )במרקם הקיים של כפר שלם ,אל ירידה לרמת הפונקציה הנדרשת (באמת) לכפר, הציבה בפני הסטודנטים אתגר לא קטן בהבנת הסביבה,המבנה,וחללי הפנים השונים.
- הסטודיו העלה שאלות ונתן את התשובות (טובות יותר או פחות זה כבר עניין אחר) ומצהיר על כך שפרקטיות וישום בעיצוב איננה מילה גסה, גם בזמן שהבסיס הרעיוני – תאורטי שלה מופרך לחלוטין .
\"אלו שעמלו לבניית מגדל בבל לא ידעו על חלומותיהם של אלו שתכננו.
מחשבתם של מתכנני מגדל בבל לא הייתה עם הפועלים שבנו אותו. שיר ההלל של הבודדים הפך לקללתם של רבים\".
מריה, מתוך הסרט \"מטרופוליס\", 1927, אודות מגדל בבל המודרני שנבנה בעיר