אשה אחת הרבה אור

אמנית התאורה איריס כדורי כבר צברה קילומטרג' למרות גילה הצעיר. גופי התאורה שהיא מעצבת הם ללא ספק יצירות אמנות, אולם בגין הכשרתה כמעצבת תעשייתית, הגופים תוכננו לייצור מודולארי, המאפשר לאדריכל או למעצב הפנים להרכיב את העיצוב המתאים לו.

 

הכל התחיל מרישום ידני של נורת הליבון. משחק של סקיצות ונסיונות "להלביש" את הנורה, ולתת לה חיים, הפכו את הנורה של אדיסון למשפחת המוצרים הראשונה של איריס כדורי. משפחת המוצרים הזו נקראת "לה-פז" וכיום הינה מוצגת ונמכרת בחנויות היוקרה באירופה וארצות הברית. כיצד הצליחה אם כן, בחורה צעירה אחת, ללא נסיון עסקי ממשי, וללא משאבים כלכליים אדירים, לבנות פס ייצור, המייצר כיום כשבע משפחות של תאורה אמנותית, עם עשרות תתי מוצרים העומדים בתקנים בינלאומיים, ולשווק עצמה לכל כך הרבה מקומות בזמן קצר יחסית? "אני חיה את האמנות שלי" אומרת איריס, "בכל מתחיל מנקודה זו".

 

עוד בהיותה סטודנטית לעיצוב המוצר, בסיינט מארטין היוקרתי שבלונדון, ידעה איריס שעליה להתגבר על שלב המודלים, שלב שבו מסתיימים הלימודים לרב הסטודנטים לאמנות ועיצוב. איריס כדורי הינה בת למשפחת תעשיינים, מה שהגביר אצלה את הצורך להפוך את רעיונותיה ממודלים למוצר מוחשי כבר בשלבים הראשונים, בעוד חבריה לספסל הלימודים בונים תיקי עבודות. בשנתיים האחרונות ללימודיה, כל פרוייקט לווה באיתור ספקים רלונטיים וייצור מוחשי של אב טיפוס. "שלב זה לימד אותי המון" מספרת איריס. "העבודה מול ספקים הינה חלק אינטגרלי ביותר בעבודתי גם היום, ובתור אמנית, הדרישות שלי הן גבוהות והציפיות לשלמות מביאות אותי לחיפוש מתמיד של ספקים חדשים. מבחינתי, מי שמוכן לייצר עבורי יחידה אחת, אזמין ממנו גם מאות יחידות בהמשך". המשפחה כמובן עזרה ותמכה. "הם עזרו לי בפיתוח הטכני, ובאיתור ספקים. ממש האמינו בי מהיום הראשון, למרות חוסר הנסיון שלי".

 

ומה היה השלב הבא? "בתום הלימודים הוצע לי לעבוד בתור מעצבת רהיטים בניו יורק, ונסעתי לשנה. עבדתי בעסק קטן ויוקרתי לעיצוב וייצור רהיטים שהקימו שני אחים צעירים מניו ג'רזי ומאד הצליחו. תוך כדי עבודה, בחנתי את ההתנהלות שלהם, כיצד הם משווקים את עצמם, ומה זה דורש מכל אחד מהם, ובחלטתי שאני רוצה גם!". בתום השנה, חזרה איריס לארץ, ומהמרפסת של דירתה השכורה הקימה את איריס דיזיין סטודיו. "לקחתי את המוצרים שכבר עיצבתי, וחיפשתי ספקים שייצרו לי את החלקים. חשבתי על כל משפחה כעל מערכת מודולרית של מוצרים, עם מינימום חלקים ומקסימום מוצרים. כל הרעיון הוא לפנות לאדריכלים ומעצבי פנים, ולאפשר להם לעצב לעצמם את הפתרונות התאימים לחלל שהם מעצבים. לכן, כל משפחה באה במספר ורסיות, והאדריכל או המעצב יכולים לבחור, או אף להציע ורסיה משלהם, מבחינת גודל, צבע וכמות הנורות". אל שתי המשפחות הקיימות נוספו חמש משפחות חדשות, שעוצבו במיוחד עבור תעורכת העיצוב במילאנו, באפריל 2005. "צריך להבין שתהליך העיצוב הינו קצר יחסית, אולם תהליך הפיתוח הינו ארוך, לפעמים לוקח חודשים ארוכים ודורש הרבה סבלנות, ובעיקר המון אהבה למה שאת עושה".

 

איריס לא הסתפקה בעיצוב המוצרים בלבד: היא עיצבה את הלוגו, האתר, הקטלוג, האריזות למוצרים, ניירות המכתבים, המעטפות וכל פרט אחר בעסק שלה, יהיה זה פרט גרפי, טכני או עסקי. "היה חשוב לי מהרגע הראשון להיות מעורבת בכל. לעיתיםאשה אחת הרבה אור, אם הייתי צריכה להעזר בידע של מעצב אחר, דוגמאת האתר, עבדנו ביחד, אולם בסופו של דבר, הקו העיצובי היה תמיד שלי. רציתי שכל מה שייצא מהחברה שלי, ישקף את האמנות והאמונה שלי".

 

לאחר שהכינה לה ארסנל של עיצובים יצאה איריס לדרך השיווק, דרך שהתבררה לה כקשה, פתלתלה, ובעיקר יקרה. "אני אמנית, ולכן, למרות שלמדתי גם תואר במנהל עסקים, החשיבה שלי היא יותר רגשית, מהבטן, ופחות קרה ועסקית. עשיתי הרבה טעויות, ואני עדיין עושה. מה שהיה לי קשה במיוחד, זה להבין שטעויות הן חלק מהמשחק. כאמן אתה מצפה לשלמות, לא פחות. בעולם העסקי, יש הרבה גוונים של אפור, לא רק שחור ולבן". היו גם הרבה דברים טובים שקרו לה מבחינה שיווקית. המוצרים המיוחדים, ובעיקר אפייה המיוחד ונחישותה של איריס קרצו להרבה עיתונאים באירופה ובארצות הברית. איריס הינה אישה בעולם שכולו גברים. סיבוב קצר ברחוב וולפסון וכן בצפון רחוב הירקון בתל אביב, ממחיש זאת באופן חד משמעי. "רב עסקי התאורה והרהיטים בעולם הינם עסקים משפחתיים, בין אם אלו יצרנים, יבואנים או סוחרים. גם הגדולים ביותר, בסין, הינם בסופו של דבר עסק של משפחה אחת, המנוהל על ידי אב המשפחה ובניו". בדיקה בסטטיסטיקות הקיימות מאששת את דבריה של איריס. ישנו מידע מועט מאד על עסקי התאורה בעולם ובארץ בפרט, רובו מבוסס על הערכות, כיוון שרב העסקים הם משפחתיים ולא ציבוריים. מעטות הנשים העוסקות בעיצוב תאורה ורהיטים, והן בדרך כלל נעזרות בבעל או בשותף עיסקי אחר על מנת לייצר או לפתח קשרים.

 

ואכן זהו ייחודה של איריס כדורי, היא בעלת עסק עצמאי, אותו היא מנהלת לבד, "עם עזרה מהמשפחה, אולם בסופו של דבר זהו עסק שלי, איתו אני רצה בעצמי. זה גם החלום שלי, מצידי שיהיה עסק קטן, אבל זה חייב להיות עסק שהופך את החלומות שלי לאמנות שאנשים מוכני לשלם עבורה".

 

בשלוש השנים האחרונות נסעה איריס לתערוכות עיצוב ברחבי הגלובוס, בינהן ה – ICFF בניו יורק, יורולוצ'ה במילאנו, ו – 100% עיצוב בלונדון. עבודותיה המיוחדות סוקרו במגזינים נחשבים, ובין לקוחותיה ניתן למצוא את לוריאל פאריז, הוניגמן ועוד.

 

כיום איריס דיזיין סטודיו הינה חברה בע"מ. פס הייצור ואולם התצוגה ממוקמים באיזור התעשייה בלוד, משם נשלחות יצירותיה של איריס אל מעבר לים. שם גם היא שוקדת על רעיונות חדשים ועל הפיתוח העסקי שלה.

ומה הלאה? "כיום אני עובדת על סדרת אמנות חדשה, המשקפת את החזרה לטבע ולשורשים ולאהבה שלי לצבעים". סדרה זו תהיה בסגנון "One-Off", כלמר כל יחידה תהיה אמנות בפני עצמה ותיוצר פעם אחת בלבד.

נראה שיש למה לצפות מהגברת הצעירה, שלא עוצרת לרגע.

המאמר באדיבות

תגובות