סוגים של מעצורי חניה ושימושיהם השונים

מה זה מעצור חניה          

מעצור חניה הנו אלמנט פשוט וסטטי, ללא חלקים נעים, המותקן בתוך החניה ותפקידו לעצור את הרכב בחניה ולמנוע ממנו להתקדם הלאה. למוצר שמות נוספים כגון פסי בלימה או אבני בלימה.

מעצור חניה עוזר בשמירת הסדר בתוך החניון; כלי רכב חונים אינם חורגים לתוך חניות נגדיות או חונים פחות מידי עמוק באופן המפריע לתנועה בחניון. המוצר מאפשר חניה אחידה פחות או יותר ומסודרת. יתרון נוסף וחשוב הוא מניעת נזקים לקירות ועמודי החניון. כאשר כלי הרכב נבלמים 20 או 30 ס"מ לפני שהם פוגעים בקיר החניון לא נגרם נזק לקירות ולעמודים בחניון, נמנע הצורך מתיקונים חוזרים ונשנים ואין תביעות נזק מצד נהגי כלי רכב חונים שרכבם נפגע בשל היעדר אביזר בטיחות שיבלום כלי רכב בחניה. בנוסף מסיע המעצור לבעלי חניונים למקסם את שטח החניה שברשותם ולאפשר חניה של מקסימום כלי רכב: מעצור החניה מונע חניות כפולות וחריגה לחניה נגדית תו"כ תפיסת 2 מקומות חניה.

בנוסף, בזכות תכונות העמידות והנראות של חלק ממעצורי החניה, נהוג להשתמש בהם גם לצורך הפרדת נתיבי נסיעה בשטח החניון; בעיקר בעמדות היציאה ובמעברים בין הקומות בחניון.

סוגים של מעצורי חניה

בעבר היה מאוד נפוץ שימוש במעצור חניה מבטון. עדיין ניתן לראות מעצור אפרפר זה בחניונים רבים, בעיקר כאלה שעוד לא היו להם זמן או צורך להחליף את מעצורי החניה המיושנים במעצורים מודרניים יותר. בשנים האחרונות הפסיקו להשתמש במעצור חניה מבטון היות שקיימות חלופות טובות יותר: מעצורי חניה מגומי ומפלסטיק.

החסרונות העיקריים של מעצורי החניה מבטון בהשוואה לדור החדש של מעצורי חניה הם:

·         עלויות שינוע והתקנה - מעצורי חניה מבטון יקרים לשינוע, פיזור באתר והתקנה. המוצר כבד מאוד ומחייב הובלה יקרה במשאית ופיזור בשטח ע"י בובקט. בהתאם, העלויות הכרוכות בכך גבוהות יחסית.

·         עמידות - מעצורי הבטון עשויים ביציקה סוגים של מעצורי חניה ושימושיהם השוניםונשברים בקלות עקב פגיעה של מתכת כגון וו גרירה או מגן גחון של ג'יפ. בד"כ השברים נגרמים קרוב לקצות המעצור אבל לא פעם ניתן לראות מעצור שבור במרכז. במצב זה כל מה שנשאר לעשות זה לנסות להפטר מחתיכת הבטון הכבדה ולהחליפה בחדשה.

·         נראות ואסטתיקה – המעצורים מגיעים בצבע אפור- בטון בלבד ונראותם חלקית. בנוסף, לאחר פרק שימוש לא ארוך הם מתחילים לקבל סימני צמיגים, שמן ולכלוך שמאוד בולטים על רקע האפור-בהיר של הבטון.

התפתחות החומרים למעצורי חניה

לאחר דור המעצורים הראשון שהיה עשוי כאמור מבטון, הבינו בתעשיה שיש ליצור מוצר בעל אותה פונקציונליות אבל שיהיה קל יותר לשינוע, אסטתי יותר ועמיד יותר. חומר הגלם שנבחר היה גומי צמיגים גרוסים. זהו חומר גלם המצוי בשפע ומחירו נמוך – מה שמאפשר להוזיל את המוצר הסופי לצרכן.

פתיתי הגומי הודבקו בעזרת דבק פוליאוריתני ונוצקו בתבנית ליצירת מעצור חניה מגומי ממוחזר. קיימים יצרנים רבים בכל רחבי העולם המייצרים מעצורי חניה מגומי. החל בסין והודו, דרך מדינות מזרח אירופה וכלה בקנדה. המשותף לכל המוצרים, מלבד חומרי הגלם הוא מידות של כ 1.8 מטר – הרוחב הנדרש על מנת לעצור את שני גלגלי הרכב בעת ובעונה אחת.

מוצר זה עמיד יותר ממעצורי הבטון, קל יותר לשינוע ובעל נראות טובה יותר שכן הוא מגיע בצבעים שחור וצהוב בולטים מאוד. השיפור היה ניכר בהשוואה למוצר מבטון, אם כי עדיין קיימות מספר מגרעות:

·         משקל גבוה – מעצור גומי באורך 1.8 מטרים שוקל כ 14 ק"ג. עדיין לא "משקל נוצה" ועדיין מייקר את הוצאות המשלוח כאשר מדובר בכמויות גדולות.

·         עמידות – לאורך זמן, גם מוצר זה, במיוחד בחניונים ציבוריים ותחת עומס רב, נפקע, נמעך ונעקר, מה שגורר עלויות החלפה ותחזוקה גבוהות.

מעצורי חניה דור שלישי – מפלסטיק

כדי לתת מענה טוב יותר לחסרונות של מעצורי הגומי הממוחזר, פותחו מעצורי חניה מפלסטיק קשיח יותר Polypropylene carbonate  או בקיצור PPC. מעצורים אלה הנם העמידים ביותר הקיימים בשוק והם מתאימים לחניונים ציבוריים ואיזורים בהם עומס המכוניות גבוה. מעצור הפלסטיק קל משקל ולכן זול להובילו ולפזרו במקום ההתקנה. מוצר זה עמיד בעומסים גבוהים, כולל של כלי רכב כבדים כגון טנדרים גדולים ואפילו משאיות.  בנוסף מוצרים אלה מגלים עמידות רבה לאורך זמן בפגעי מזג האויר, קרינת UV, שמנים וכימיכלים שונים.

סוגים נוספים של מעצורי חניה

קיימים שני סוגים נוספים של מעצורים: מעצורי חניה מברזל העושים שימוש בצינור בקוטר 4 צול עם שתי תושבות עיגון וכן מעצורי גלגל.

מעצורי החניה מברזל לא זוכים להצלחה בישראל, היות שהם מתחרים במעצורי הפלסטיק והגומי העדיפים עליהם למרבית השימושים.

מעצורי הגלגל הם אופציה חדשה יחסית שעדיין לא צברו איתה ניסיון רב בארץ נכון למועד כתיבת סקירה זו. מדובר ביחידות שרוחבן כ 50 ס"מ ושנועדו לעצירת גלגל אחד של הרכב. בכל חניה יש להתקין 2 יחידות לבלימה מלאה וסימטרית של הרכב. חסרונן הגדול הוא שבמקרה שהחניה בפועל אינה מתבצעת בהתאם לסימונים על הרצפה, המוצר הופך להיות לא אפקטיבי.

ניתן למצוא מידע נוסף ומקיף אודות מעצורי חניה באתר חברת א.ו.ש http://www.equipit.co.il/%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%93-%D7%9C%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%A2%D7%A6%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%94 המתמחה באביזרי בטיחות לחניונים.

המאמר באדיבות

  • א.ו.ש אביזרי בטיחות
  • קליק לחיוג: 077-4452574
  • טלפון:
    077-4452574הצג
  • כתובת:
    מושב גן השומרון
  • אתר:
    הצג

תגובות