סוגים של עמודי חסימה ומניעת חניה

עמודי חסימה ומחסום תמיד היו נפוצים בנוף האורבני אך הפכו משוכללים ואסתטיים יותר בשנים האחרונות. כעיקרון, עמודי חסימה משמשים למניעת כניסה של כלי רכב לאיזורים שאינם מיועדים לכלי רכב. איזורים כאלה יכולים להיות בתוך החניון, בשטחים ציבוריים כגון פארקים, רחבות במוסדות ציבור ובניני ציבור, רחובות הנסגרים לתנועת כלי רכב, מרכזים מסחריים ואפילו אתרי בניה. עמודי חסימה משמשים גם למניעת חניה של כלי רכב, למשל, מניעת חניה בשולי דרך גישה לחניון באופן שמקשה על השימוש בדרך.

כאמור, עמודי חסימה הם אמצעי יעיל למניעת כניסה של כלי רכב. בעבר היה נהוג לעשות שימוש נרחב בפטריות בטון למניעת חניה, אולם בשנים האחרונות פוחת השימוש בפיתרון זה הן בשל עלויות השינוע וההתקנה, הן בגלל שמוצר זה נמוך ואינו בולט ולפיכך נהגים מתנגשים בו וגורמים נזק רכבם.

חשוב להדגיש, כבר בפתח הדברים כי מרבית עמודי החסימה והמחסום אינם מיועדים באמת לבלום כלי רכב הנעים לקראתם במהירות גבוהה. במקרה של התנגשות רכב במהירות גבוהה ובפרט רכב כבד, ייעקר העמוד ממקומו. ישנם מספר דגמים של עמודים המיועדים לבלום רכב, אך עמודים אלה מצריכים התקנה מורכבת ועלותם הבסיסית גבוהה אף היא.

מטרתו של עמוד החסימה הנה להרתיע את הנהג מלחנות/להכנס לאיזור התחום.  רכב שיתנגש בעמוד חסימה, יינזק במידה כזו או אחרת ועל כן, הנהג ימנע מ"לבדוק" את העמוד. כמובן עמידים גמישים אינם נכללים תחת השם עמודי חסימה שכן הם אינם עונים באמת על הקריטוריון של חסימה. ניתן למנות סוגים של עמודי חסימה ומניעת חניהתחת הקטגוריה של עמודי חסימה עמודים מברזל (נשלפים ולא נשלפים) וכן עמודי פלסטיק וקומפוזיט המעוגנים לקרקע ע"י ברגים.

 עמודי חסימה קבועים ונשלפים

ניתן לחלק באופן גס את עמודי החסימה לעמודים קבועים – נייחים ולעמודים נשלפים אותם ניתן להסיר באופן זמני כדי לאפשר כניסה של כלי רכב לצורכים שונים.

עמודי מחסום קבועים מעוגנים לקרקע או באמצעות ברגים או באמצעות ביטון. עמודי מחסום נשלפים, לעומת זאת, מחייבים עיגון באמצעות חפירה ויציקת בטון.

עמוד חסימה המותקן בקרקע באמצעות יציקת בטון קשה יותר לעקירה בד"כ מאשר עמוד המעוגן למשטח באמצעות ברגים. יחד עם זאת, התקנת עמודים ביציקת בטון הנה מורכבת ויקרה יותר מאשר התקנתם באמצעות פלטה עם ברגים.

כאשר המדובר במשטח בטון, אין אפשרות לחצוב בבטון כדי לבטן עמוד. בנוסף, עיגון עמוד חסימה בבטון באמצעות ברגים הוא יחסית חזק ועל כן ההמלצה היא, במקרה של משטח בטון, ללכת על האופציה של התקנה ע"י ברגים.

כאשר המדובר במשטח אספלט או אבן משתלבת, ובאפשרותינו לבחור בין התקנה ביציקת בטון ובין התקנה עם ברגים, נעדיף התקנה ביציקת בטון.

חלוקה נוספת – עמודי חסימה מפלסטיק קשיח ועמוד ברזל

חלוקה נוספת וחשובה היא סוג החומר ממנו עשוי העמוד. ישנם עמודי מחסום מסורתיים העשויים מברזל. עמודים אלה, מביאים עמם יתרונות וחסרונות מובנים ומוכרים כגון, החלדה לאחר מספר שנים, בפרט אם העמוד נשרט והגילוון נפגע, קשיחות ועמידות של העמוד עצמו והנזק הנגרם למשטח בעת פגיעה בעמוד (נרחיב בנושא בהמשך). מאידך קיימים עמודי הפלסטיק למיניהם אשר עמידותם לדריסה נמוכה יותר אך הם מגיעים בשלל צורות וצבעים אסתטיים ואינם גורמים נזקים משמעותיים לרכב ולמשטח במקרה של דריסה.

דריסת עמוד חסימה – מה הנזק?

במקרה שדורסים את עמוד החסימה, ייגרם נזק לעמוד וכן נזק לרכב. ככל שהעמוד קשיח יותר, כך הנזק לרכב יהיה רב יותר. בנוסף ייגרם נזק לעמוד עצמו. עמודים פלסטיים המעוגנים באמצעות ברגים, יעקרו ממקומם. עמודי ברזל יישארו ישרים אך בסיס הבטון שלהם ייעקר מהקרקע תוך כדי גרימת נזק משמעותי ויקר למשטח.

לא פעם נשאלת השאלה – מה עדיף, עמוד חסימה קשיח מברזל או עמוד חסימה מעט רך וחלש יותר מפלסטיק. התשובה אינה חד משמעית ותלויה במאפייני המקום והנהגים המשתמשים וחשוב לשקול את הדברים היטב ולבחור בחוכמה כדי לקבל את התמורה המקסימאלית להשקעה.

מידע נוסף בנושא, תוכלו למצוא בדף העוסק בעמודי חסימה ומחסום באתר א.ו.ש אביזרי בטיחות.

המאמר באדיבות

  • א.ו.ש אביזרי בטיחות
  • קליק לחיוג: 077-4452574
  • טלפון:
    077-4452574הצג
  • כתובת:
    מושב גן השומרון
  • אתר:
    הצג

תגובות