עיצוב תאורה לבית, כלים ועקרונות להתחדשות

עיצוב תאורה לבית, כלים ועקרונות להתחדשות ביתכם

זהר בן לביא b. arch  באדריכולת, מעצב פנים ואדריכל, ומנחה לעיצוב פנים באוניברסיטה הפתוחה

 

לעיצוב תאורה יש משמעות דרמתית לאופן שבו אנו חווים חלל. לתאורה יש הכח להכניס דרמה לחלל בנאלי, להדגיש אוביקטים מסויימים בעלי ערך אסטטי, ליצר תחושה של הגדלת חלל, לתת קצב ואווירה.  לאלה הרוצים ליצר "מתיחת פנים" עיצובית ולא רוצים להכנס להוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי, הרי ששינויי תאורה עם כמה תיקונים קוסמטיים יוכיחו את עצמם כיעילים ביותר, יפיחו חיים חדשים וירעננו את הבית.

 

לבונים ולמשפצים חשוב לדעת שיש לתת את הדעת על תכנון התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון עוד לפני שתכניות העבודה יוצאות לקבלן המבצע.

מעצבי התאורה בימינו משלבים לרוב בצורה הרמונית בין שני גישות -המסורתית והמודרנית.

 

גישה המסורתית החלל/החדר נתפס כמעין מיכל עם פתחים לאוורור ואור, ודרכי גישה (חלונות, דלתות, וכד') אך הוא שלעצמו אינו בעל חשיבות עליונה. האלמנטים שיוצרים את המראה וההרגשה של עיצוב הבית הם הרהיטים התמונות ועוד שלל אקססוריס, ובהתאם, גם גופי התאורה הם פרטי ריהוט דקורטיביים. לפיכך תפקיד התאורה הוא להאיר את האובייקטים הללו ובנוסף ליצר תאורה פונקציונאלית להארת הפעילויות של דיירי הבית.

 

הגישה המודרנית מצד שני "מקדשת" את החלל ושמה אותו במרכז. לפיכך, תפקיד התאורה הוא קודם כל להאיר את האלמנטים המייצרים את החלל קרי- קירות, תקרה, ורצפה בכדי להציג את האסטטיקה האפלטונית הנקייה והפשוטה של פרופורציות החלל והפתחים שבו.

בהתאם, גופי התאורה, לרוב, מינימליסטיים ובעלי מראה "שקט" המשתלב עם האלמנט האדריכלי (לדוגמא גופים שקועי תקרה או מוסתרים מעל הנמכת גבס), הם אינם מושכים את תשומת הלב מההתרשמות מהחלל ולמעשה משרתים אותו.

 

בכדי לקבל תוצאה של עיצוב תאורה עשיר מומלץ לשלב מספר סוגים של גופי תאורה לפי גודל החלל. לדוגמא: מערך תאורה הכולל שקועי תקרה, גופים צמודי קיר,גוף רצפה וגוף שולחני קטן בחלל הסלון.

 

בבחירת גוף תאורה יש לתת את הדעת למספר נושאים

סוג הנורות: עוצמת האור - איזה נורה/ות ניתן להרכיב בגוף התאורה והאם העוצמה של הנורה/ות מתאימה למטרת ההארה. טמפרטורת האור – מאור חם ועד אור לבן, או לחילופין תאורה צבעונית. רצוי לשמור על טמפרטורה זהה או דומה בכל חלל. תאורה פלורוסנטית לבנה מאד תגרום לצבעים בסביבה להראות חיוורים לפיכך היא לא מומלצת ברוב המקרים. חסכון בהוצאות חשמל – בחירת נורות יעילות לגופי תאורה הדולקים תדיר בבית. אפשרות עימעום – באיזורים בו אנו רוצים שתהיה לנו שליטה בהחלשת עצמת האור (דימר) צריך לבחור נורות הניתנות לעמעום.

 

כוונון גופי תאורה- עד כמה גוף התאורה יכול להתאים לשינויים עתידיים (הזזת תמונות, שינויי ריהוט וכיוצ"ב) ע"י הסטת האלומה לכוון מסוים. אלומת האור - מה הוא אופייה של אלומת האור המוקרנת מהגוף. עד כמה היא ממוקדת או לחילופין מפוזרת. בהמון מקרים אופי האלומה תלוי גם או רק בנורה. גודל ועיצוב- האם גודל הגוף מתאים לחלל בו הוא אמור להיות ממוקם? האם האופי העיצובי שלו (לבן, כסוף, שחור, מרובע, עגול, קריסטלי וכיוצ"ב) משתלב בשפת העיצוב של המקום?

 

עקרונות  וטיפים

אשליות גודל החלל ע"י הארת הקירות

 

שימוש בגופי תאורה תקרתיים הממוקמים כ20-40 ס"מ מקיר, נותנים אשליה של הגדלת חלל. אלומות האור מוקרנות  על הקיר (קיר בהיר) ולפיכך בסיטואציה זו הרי שהקיר משמש למעשה כרפלקטור אשר דוחף את האור אל תוך העיצוב תאורה לבית, כלים ועקרונות להתחדשות

חלל בצורה עקיפה. מאחר ואלומת האור מכוונת לקיר (חשוב שלגופים תהיה אפשרות כוונון) היא אינה מסנוורת. אשליית ההגדלה נובעת מכך שלמעשה הבהרנו את הקירות, וקירות בהירים נותנים תחושת מרחב.

 אובייקטים הנמצאים על הקירות כמו תמונות, פסלים וכיוצ"ב מקבלים אור ישיר המדגיש אותם ומושך אליהם את עין המתבונן.

ככל שצבע הקיר כהה יותר כך הוא "בולע" אור ויכולת דחיפת האור אל החלל יורדת. במצב כזה או שמגדילים את עצמת ההארה על הקיר או שלחילופין מכניסים גוף תאורה נוסף בעל אופי יותר אווירתי לדוגמא גוף תאורה עומד, או שולחני שתפקידם לפצות על האור האבוד באזור זה ובמקביל להכניס גוון לעיצוב ולמערך גופי התאורה של החלל.

דרמה בהארת הקירות בחללים עם קיר בחיפוי לבנים או כל ציפוי בעל אופי טקסטורלי/תבליטי הרי שמאחר והאלומה מוקרנת בזוית חדה אל הקיר היא מדגישה את התבליט ע"י יצירת הצללות דרמתיות. גופים אלה יכולים להיות שקועי תקרה או צמודי תקרה ורצוי שהאלומה שלהם תנוע בין 24 ל35 מעלות. ניתן להשתמש גם בגופי קיר שהאלומות שלהם מופנות לצדדים או למעלה ולמטה, אך אלה יקחו מקום אפשרי לתליית תמונות על הקיר. גופי קיר נתלים לרוב בגובה של 180-200 מהרצפה. למעשה כל תאורה המקרינה אלומה צרה על אובייקט בחלל תראה דרמתית ותוסיף עיניין.

 

פינת אוכל

רצוי להאיר פינת אוכל בתאורה תלויה דקורטיווית אשר בה נורה המפיצה אור חם. חשוב שרוב האור יוקרן כלפי משטח השולחן ושיפוזר בצורה שווה בעצמתו ככל הניתן. יש  לקחת בחשבון גם את אופיו הפיסולי/דקורטיווי של הגוף מאחר והוא תלוי בגובה העין. כדאי לתת מענה תאורה גם לסיטואציה בה השולחן נפתח לאירוח. מומלץ לעשות זאת ע"י גופי תאורה שקועי תקרה או צמודי תקרה משני צידי הגוף המרכזי המוצנעים ויזואלית והמקרינים אור ל2 קטבי השולחן, וכשגם תהיה להם הדלקה נפרדת מאחר והשימוש בהם הוא אינו יומיומי. גובה התלייה של גוף תאורה מרכזי נמדד מהרצפה ועד לקצה התחתון של הגוף והגובה האידאלי הוא 1.80-1.70 מטר. לשולחן מרובע או עגול גוף אחד בעל אופי עגול או מרובע יתאים לרוב, ולשולחנות מלבניים שהם הנפוצים יותר, מומלץ בגוף אחד שאופיו מלבני וארוך או מספר גופים.

 

מטבח

מטבחים לרוב מורכבים מ 2 עד 3 מעגלי הדלקה. המטרה הינו ליעל את שימוש בחשמל ע"י הפרדה בין תאורה שמשתמשים בו באופן תמידי ותאורה העקיםה ש...

 

תאורה למשטח העבודה/שיש – במטבחים עם ארונות עליונים ,גופי התאורה יוצמדו או יהיו משולבים בתחתית הארונות וכדאי שיהיו עם נורות פלורוסנטיות חסכוניות ולא הלוגנים גם מפאת החום שהם מפיצים ובעיקר מסיבה של חסכון מאחר ומעגל תאורה זה יהיה פעיל לרוב.

 

במידה ואין ארונות עליונים מעל משטה העבודה מומלץ למקם גופים שקועים או צמודי תקרה המקרינים אלומה ממוקדת שימוקמו במרכז משטח העבודה –ז"א לרוב במרחק 30 ס"מ מהקיר. המרווחים ביניהם תלויים בעצמת האור. לרוב המרחק הוא בין 70 -120 ס"מ בקרוב.

 

תאורה מרכזית- לרוב מדובר בתאורה המבוססת על נורות חסכוניות המקרינה אור מפוזר ותפקידה להאיר את תכולת הארונות שבמטבח. הפלורוסנטים של פעם התחלפו לגופים בעלי מראה מתוחכם יותר והיצע רחב של גופים למטרה זו קיים בשוק. רצוי שצורת הגוף וגדלו יתיחסו לתצורת ארונות המטבח. במידה ורוצים לקבל מראה מינימליסטי, קיימים גופים שקועי גבס למטרה זו. כאן ניתן להשתמש בגוון אור חם (צהוב)   ועד קר (לבן). 

 

תאורת אי / פינת אוכל מטבחית – אזור זה פתוח יותר לפרשנות ועיצוב התאורה שלו מתיחס לסיטואציה בו הוא ממוקם. חשוב להבין שאם מדובר באזור עבודה שהוא גם איזור אירוח אי לדוגמא, הרי שרצוי שהתאורה תהיה פונקציונלית וחזקה דיה לעבודה אך עדיין שיהיה בה מימד של חום ונעימות.

 

ומילה לסיום על יעילות אנרגטית ועל העתיד

נורת ליבון היא מקור האור הנפוץ ביותר בבתי מגורים, אולם היא גם מקור האור הבזבזני ביותר. כ-95% מהאנרגיה שמושקעת בה הופכים לחום, ורק כ-5% הופכים לאור. בהשוואה לנורת ליבון חוסכת נורה פלואורסצנטית קומפקטית כ-75%-85% מצריכת החשמל, ומשך חייה גדול פי 6-15 מזה של נורת ליבון.

משך החיים האופייני לנורת ליבון הוא כ-1,000 שעות, ומשך החיים האופייני לנורה פלואורסצנטית קומפקטית הוא כ-6,000-15,000 שעות. מהחישוב תיווכחו שמחיר הנורה הפלואורסצנטית הקומפקטית נמוך מאוד יחסית בהשוואה לחיסכון שניתן להשיג בהוצאות החשמל. 

 

בשנים האחרונות חל מהפך שקט בתחום התאורה בזמן שנורות מבוססי לד נכנסו לשוק התאורה. צריכת חשמל שלהן קטנה פי 10 , עוצמת אור גבוהה פי 10 ותוחלת חיים ארוכה פי 40 . גופי תאורה נורת לד עמידה לאורך זמן רב לפחות 15 שנים בצריכה ממוצעת, פי עשרים ממנורות ליבון שאנו מכירים ופי עשר מתאורת ניאון. נורות הלד צורכות בין וואט אחד לכמה וואטים בלבד, תלוי בסוג. במילים אחרות, ניתן לפזר מספר גופי לד ועדיין להגיע לצריכה של נורת 50 ואט הלוגנית אחת. שיטת תאורת הלד הינה אלקטרונית ולא כפי הנורות שאנו מכירים חוט להט או גז. ללא חלקי זכוכית ולכן אינה שבירה ולא מושפעת מטלטולים ומכות. ניתן ליישם את התאורה בשתי אופנים: תאורה ישירה, להבלטה ומשיכת עיניים וכאור חוזר, לשטיפה באור של שטחים וחללים. העובדה שהתאורה אינה פולטת חום, חסכונית מאוד ובעלת אורך חיים ארוך מאוד, עושה אותה אידיאלית לשימוש. כיום קיימות נורות הלד מתאימות לבתי נורה סטנדרטיים. אומנם העלות הראשונית יקרה אולם כבר בחשבון חשמל הראשון תגלו את גודל החיסכון. 

 

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות עם מעצב בעל נסיון.

המאמר באדיבות

  • BLV עיצוב פנים ואדריכלות
  • קליק לחיוג: 0777008776
  • טלפון:
    0777008776
  • כתובת:
    נורדאו 15א | רמת גן | 52464

תגובות