צילום אדריכלי - התמודדות עם משטח מבריק

הסביבה שלנו מלאה במשטחים מבריקים המשקפים את העולם מסביבנו. אנחנו נתקלים בהם בשלטים, במראות, במשטחי מתכת, בשלוליות, באגמים ובזכוכיות בדלתות ובחלונות. בצילום אדריכלי, ההשתקפות יכולה להוות מכשול כאשר מצלמים מוצרים בעלי משטחים עם גורם החזרה גבוה, כמו ארון עם דלתות זכוכית.

 

ההשתקפויות נובעות מהחזרה של האור באותם משטחים. כמות האור שתחזור ממשטח תלויה בחומר שממנו עשוי המשטח וכמה הוא מחוספס. כאשר החומר הוא חלק לגמרי, כמו מראה, כמות האור שתחזור מהמראה תהיה שווה לכמות האור שפגעה במראה. תופעה כזאת, נקראת החזרה גמורה. כאשר החומר הוא מחוספס, קרני האור אשר פוגעות בחומר נשברות או נבלעות וכך ההחזרה היא לא מלאה.

 

מאפיין נוסף של החומר הוא רמת השקיפות שלו, כלומר, כמה אור מצליח לעבור דרך אותו חומר. מראה לא מעבירה אור דרכה כלל, אלא מחזירה את כולו. לעומת זאת, זכוכית מחזירה חלק מהאור וחלק מן האור עובר דרכה (תמונה מספר 1). כך, אפשר לראות את הבקבוקים אשר נמצאים בתוך ארון היין וגם לראות השתקפות בזכוכית.

 

ארון היין ממוקם בלובי של מלון, כך שדלתות הזכוכית של הארון משקפות את כל הלובי, כפי שאפשר לראות בתמונה מספר 1 להלן. אז מה עושים?


אחד הפתרונות לטיפול בהשתקפויות הוא שימוש בפילטר מקטב (Polarizer). הפילטר המקטב, כשמו כן הוא, הופך אור לא מקוטב לאור מקוטב. כדי להבין מהו אור לא מקוטב ואיך הוא קשור להשתקפויות צריך להבין איך האור מתנהג.

 

אור השמש או אור ממנורת-להט מורכב מהמון גלים אלקטרומגנטים, כאשר לכל גל יש כיוון משלו, כך שנוצר ערבוב של גלים שנעים בכיוונים שונים. אור כזה נקרא אור לא-מקוטב. אור מקוטב הוא אוצילום משטח מבריק

ר שבו הגלים האלקטרומגנטים נעים בכיוון אחד.

 

הפילטר המקטב מגדיר כיוון אחד שבו ינועו הגלים האלקטרומגנטים. רק גלים אלקטרומגנטים שנעים באותו כיוון יעברו במלואם דרך הפילטר המקטב, גלים שנעים במאונך לפילטר המקטב יסוננו לגמרי ושאר הגלים יסוננו חלקית.

 

במקרה שלנו (תמונה מספר 1), האור שעובר דרך הזכוכית פוגע בבקבוקים וחוזר מהם אור מקוטב שנע בכיוון אחד. האור שפוגע בזכוכית ומוחזר ממנה, גם הוא מקוטב, אך הוא נע בכיוון אחר. אנחנו יכולים לכוון את הפילטר המקטב שיסנן את האור המקוטב שמגיע מכוון הזכוכית וכך להפחית את ההשתקפות.

 

אז למה הפילטר המקטב לא מעלים את ההשתקפות לגמרי? זאת מכיוון שהאור החוזר מהבקבוקים ומהזכוכית לא מקוטב בצורה מלאה, אלא חלקית, כלומר הוא עדיין נע בכיוונים שונים, אך בפחות כיוונים מהאור המקורי, כך שחלק מהגלים שיוצרת ההשתקפות כן עוברים את הפילטר המקטב.


השימוש בפילטר מקטב עוזר למנוע חלק מההשתקפות, אך לא מונע את ההשתקפות לגמרי.

לכן, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם השתקפויות הוא פשוט לנטרל את מה שמשתקף במשטח, במקרה שלנו, לנטרל את הלובי כדי שלא ישתקף בזכוכית. אם היינו נמצאים בסטודיו היינו יכולים להחשיך את חלל הסטודיו ולהאיר רק את הארון וכך היינו נמנעים מהשתקפויות, אך קשה לבצע את פעולה זו בלובי של מלון.


הפתרון, במקרה כזה, הוא פשוט. להשתמש בחוצץ בין הארון ובין הלובי. אני השתמשי בבד שחור והצבתי אותו במרחק של 3-4 מטרים מהארון וכך נטרלתי את ההשתקפות. החציצה הזו הייתה יכולה להוות בעיה של חסימת האור המגיע לארון ויצירת מצב של מחסור באור, אך משום שהחלל הוא גדול מאוד וגם גבוה, האור מגיע מכיוונים שונים ורבים, כך שהחציצה שיצרתי עם הבד השחור הייתה גורם זניח מבחינת כמות האור.

 

את התוצאה אפשר לראות בתמונה מספר 3. ההשתקפויות נעלמו וכך אפשר לראות את בקבוקי היין בצורה ברורה ונקייה.

 

יש לציין שאין כל רע בהשתקפות והיא יכולה אף להוסיף לתמונה, אך טוב לדעת שאפשר גם להימנע ממנה ולהחליט האם ההשתקפות מועילה לתמונה הספציפית או לא.

 

 

קישורים למידע משלים:

 

מושי גיטליס – צילום אדריכלות וסטודיו, www.mgitelis.com

 

אילייה שלמייב – צלם טבע ונוף, www.naturephoto.co.il/zenphoto/index.php?p=Article_Polarizer

 

ערכים מויקיפדיה לקריאה נוספת - Polarizer החזרת אור.

המאמר באדיבות

תגובות