החידושים הטכנולוגיים להם אנו עדים בשנים האחרונות משפיעים מאד על אופן ביצוע העבודה בארגונים. אבל לא רק עליו, הם גם משפיעים על המרחב הפיזי בו אנו עובדים.
האופן שבו יש לעצב ולתכנן משרדים נועד לעודד שיתוף פעולה, יצירתיות יעילות ועידוד סגנון עבודה AGILE.
כדי שעיצוב משרדים ותכנון סביבת העבודה יתאימו לסגנון עבודה אג'יילי יש ליצר סביבה ותרבות בריאים המעודדים יצירתיות ושיתוף פעולה בפתרון בעיות.
בבואנו לעצב משרד חדש אנו לוקחים בחשבון מספר אספקטים קריטיים לתכנון חלל אג'יילי אפקטיבי:
להקשיב למשתמשים
היום אנו יודעים כי שיטת ניהול הפרויקטים ב AGILE ניתנת ליישום לא רק בפרויקטים של פיתוח תוכנה, אלא גם בפרויקטים שונים בהם נדרשת עבודה בגמישות, ביעילות, ביצירתיות, עבודה שמחשיבה מאד את המענה לצרכי הלקוח ושמה אותו כערך מרכזי וחשוב. העובדים בשיטת AGILE יודעים להגדיר מה הם הצרכים הפיזיים המתאימים לאופן העבודה שלהם. אלמנטים מסוימים יחזרו על עצמם למשל מגוון נקודות מפגש שצריכות להיות זמינות במשרד. מדובר במקומות שניתן להיפגש בהם מידי יום כדי לבצע פגישות מעקב קצרות. ואלמנטים אחרים שמאפשרים גמישות עפ"י הצרכים המשתנים מצוות לצוות.
יצירת הזדמנויות למפגשים ואינטראקציה בין העובדים
עיצוב משרדים עם חלל שמותאם לעבודה ב AGILE יאפשר מפגשים ואיטרקאציה בין העובדים. כמובן שקפיטריה ופינות הקפה ימשיכו לתת מענה לצורך הזה, אבל צריך ליצר הזדמנויות נוספות לאותה המטרה. מיקום חלל מדרגות במסגרת עיצוב המשרד, יאפשר עוד הזדמנות למפגש ולשיחה גם בנושאי עבודה. בסמוך למדרגות ניתן לתכנן פינות מפגש בסגנון "סלוני". מדובר בפינות ישיבה רכות ומזמינות שמצוידות בכל אמצעי המחשה הדרושים לעבודה: לוח מחיק, סך טלוויזיה, מחשב וציוד לניהול שיחות וידאו עם לקוחות או גורמים נוספים.
בתכנון משרד עם חלל שנותן מענה לעבודה ב- AGILE יש ליצר מקומות מפגש א- פורמליים. מדור בצורך במפגש קצר, החלפת רעיונות, או חשיבה משותפת. "חדרי ישיבות" פתוחים ומאובזרים במסכים, לוחות מחיקים ואמצעי המחשה יאפשרו זאת. אזורים כאלה המפוזרים בחלל המשרד המעוצב, מאפשרים לשוחח ולפתח רעיונות חדשים ופתרונות יצירתיים, מבלי שנדרש לחכות שאחד מחדרי הישיבות יתפנה. חשוב שחללי ה- Brake out יהיו זמינים וימוקמו ליד ה"אזורים החברתיים" שם אנשים נפגשים בדרך כלל, הקפיטריה, אזור הקבלה וחלל המדרגות שבפנים. שיחה שמתחילה תוך הכנת הקפה, ויכולה להמשיך ולהתפתח בפינת מפגש מאובזרת ומזמינה, שיחה כזאת יכולה לא פעם להוביל לפתרונות חדשניים ויצירתיים.
חלל גמיש
גמישות בעיצוב משרדים תעלה את הפרודוקטיביות של הצוות, את שיתוף הפעולה והיצירתיות. חלל עבודה גמיש מאפשר לעובדים בו לשנות עפ"י צרכם את מיקום הרהיטים האביזרים והאלמנטים. מעסיקים שהעובדים חשובים להם, ידאגו לאיזון בין חללי העבודה. על מעצבי משרדים לתכנן ולעצב את המשרד כך שהאזורים במשרד המעוצב יאפשרו שיתוף ידע, שיתוף פעולה ודיאלוג פורה, אך בו בעת גם יאפשרו שמירה על הפרטיות של העובד.
הצרכים של העובדים המשתמשים בחללי המשרד המעוצב, עשויים להשתנות לאורך "חיי הפרויקט". לכן חשוב להשקיע בפרטי ריהוט ואלמנטים מודולריים שמאפשרים ניידות. פרטי רהוט שניתן לאחסן או לחבר עם אלמנטים אחרים. פריטים שיכולים לשנות מצבים ושימושים, כדי להתאים עצמם לצרכים הספציפיים של הצוות העובדים ביחד ולחוד. שולחנות בגדלים שונים, בצורות שונות, בנצ'ים ויחידות אחסון שיש להם יותר משימוש אחד. כל אלה צריכים להתאים לעבודה קבוצתית או פרטית. לאפשר דיאלוג בין חברי הצוות, עבודה בקבוצות קטנות, או בקבוצות גדולות יותר. אלמנטים שיכולים לאפשר גם את ביצוע הישיבות של הצוות מידי בוקר או בהמשך היום. יש לתכנן משרד עם שולחנות, כיסאות, מחיצות ואלמנטים חוצצים אחרים, שניתן להתאימם ולשנות את ייעודם בהתאם לשלבי הפרויקט השונים ולאופי השונה של העבודה והעובדים.
צריך לזכור ליצר אזורי שקט
משרדים מעוצבים עם חללי עבודה שמותאמים לעבודה ב AGILE יאפשרו יותר ההזדמנויות לשיתוף פעולה ויצירתיות. במקביל ולא פחות חשוב יש לאפשר לעובדים לעבור בחדרי שקט. לעיתים העובד צריך מקום למיקוד, חללי פוקוס שמאפשרים לו לבצע עבודה הדורשת ריכוז, חשיבה, פתרון בעיה מסובכת או יצירה. לעיתים מדובר בצורך להתנתק כדי להטען מחדש או אפילו רק לשוחח בפרטיות בטלפון. חדרי ישיבות, חדרים סגורים, או פרטי ריהוט שמאפשרים התנתקות כגון "ספות גב גבוה", נותנים את המענה הנדרש להתנתקות ואינטימיות, באזורי שקט.
ומה לגבי הרעש?
במשרדים מעוצבים נכון צריך להיות יותר מחלל מוצלח אחד שמתאים לצוותי העבודה ב AGILE . משרד מעוצב יכלול גוון רחב של חללי עבודה זמינים לצוותי עבודה ב AGILE באופן שערוך ומתאים לכל מצב ולכל ארגון.
ישנם גם אספקטים נוספים בעיצוב משרד, שמתאים לעבודה ב AGILE אך עלול להשפיע בצורה פחות חיובית על החלל ועל סביבת העבודה. אחת הטענות שאנו שומעים מעובדים נוגעת לעבודה בחלל הפתוח (open space plan). מדובר בחללים בהם יש תלונות רבות בנוגע לרעש ולהעדר הפרטיות בניהול שיחות במשרד. מחקרים שנערכו ב 2014 בארה"ב מלמדים, כי עובדים מאבדים כשעה וחצי ביום בגלל הרעש בסביבת העבודה. ניתן להתמודד עם הבעיה של הרעש באמצעות הכנסת אלמנטים אקוסטיים למשרדים המעוצבים. טיפול אקוסטי נכון בתקרה, בעזרת חיפויים אקוסטיים, סופגי רעש יכול לטפל בבעיית הרעש ולהוסיף ליופיו של המשרד המעוצב. יש לתכנן את המחיצות וחוצצי החלל הן לטובת פרטיות בחלל הפתוח וגם כאמצעי סופג רעשים.
המחקרים מגלים דרך נוספת להתמודד עם בעיית הרעש באופן ספיס, יצירת רעשי רקע כמו מוסיקת רקע שקטה יכולה לעזור מאד בהתמודדות עם הרעש של המלל בחלל. מדובר למעשה בתגלית מפתיעה, עולה כי קשה יותר לעובדים להתעלם משיחה שקורית לידם ואינה מיועדת לעם, מאשר למוסקת רקע, שקטה שמנעימה את האווירה.
טריבונה קטנה עם מדרגות ישיבה מודולריות למשרד, מדובר במיני אודיטוריום שמשמש כאזור למפגש. או נקודת מגש לקיים פגישה מאולתרת. למעשה מדובר בתיבות בגלים ועיצובים שונים במגוון שלם של אפשרויות סידור וארגון בחלל. כמעצבות פנים שמתמחות בתכנון משרדים מעוצבים אנחנו מתכננות אזורי מפגש מסוג זה, גם מהבנת הנטייה האנושית והמולדת שלנו לטפס. זה בחירה טבעית ונחמדה גם לאכול את ארוחת הצהריים באזור זה, ולמה לא.
עיצוב משרדים סטודיו T+R Studio