חיפוש - פרטי בנין , סימבולים / בלוקים , חדשות , משאבים , סל |1| - דף 13
לא מצאת? פשוט חפש.
-
סיפור של כישלון אדריכלי
7.12.11...נמשיך לבחון את מקור הכישלון. בדרך כלל ניתן לאבחן מספר גישות לעבודה האדריכלית. ישנה למשל הגישה של ליבסקינד, פרנק גרי ודומיהם. אדריכלים כאלה פועלים על פי דימוי. מבחינתם (ובהסכמה מלאה של המזמין), הפרוגרמה משנית לצורך ליצור פסל, אמירה סביבתית או אייקון. כזה הוא בית האופרה בסידני ובמידה גדולה גם מוזיאון תל אביב החדש. כשאדריכל מהקבוצה הזו מייצר בניין שהופך לכישלון הסיבה ברורה. היה הימור שנלקח על חשבון השימושיות וההימור כשל. רם כרמי אינו משתייך ... -
מתחם עדן בירושלים לדוגמה
13.11.11...ג הציבור בועדות התכנון השונות (התנגדות פאבלובית אוטומטית כרגיל) אבל אז, במהלך שבין הדיון בוועדה המקומית לדיון במחוזית היזם פנה אליהם ובדיון במחוזית כבר הושג הסכם שענה למעשה על התיקונים שנדרשו. "שימו לב מה קרה כאן: כותב יאיר, "היזם הבין שגם אם הוא מציע פרויקט גדול ויפה, כל עוד הוא מתעלם מדרישות בעלות אופי חברתי, דרכו לאישור התכנית אינה סלולה! כיוון הרוח השתנה." ונאמר כולנו - אמן! * התמונות מהתוכנית באתר משרד הפנים, מנהל התכנון, תכנון זמין. -
מוזיאון תל אביב החדש - דברי המבקרים
6.11.11...נות מחשב עכשוויות. הניסוי הצליח, החללים הפנימיים המורכבים והמעטפת הפיסולית, הפיתולית, יכולים להעיד על כך." (...) "החללים המרכזיים שבהם מתקיימת תנועת המבקרים, מצטלמים יפה מאוד. זהו מוזיאון של צלמים ועבור צלמים. ב'מפל האור', במסלולי ההליכה סביבו, המוארים בתאורה טבעית, יש הרבה אנרגיה וויזואלית שסוחטת רגשית את המבקר וגורמת לו להרגיש שאיכות האומנות המוצגת בחללי התצוגה המוצמדים אליו מסביב, פחותה באיכותה בהשוואה לחוויה הממגנטת סביב ה'מפל'." אלון עי... -
מסלולים עוקפים - ביקורת על ביקורת על...
2.11.11נועם דביר סוקר ב"הארץ" את התערוכה "חמישה רגעים - מסלולים באדריכלות של מוזיאון תל אביב" ומציג כדרכו גם ביקורת: תערוכות האדריכלות בארץ עוסקות בעיקר בתיעוד והסטוריה, אין יצוג לשיח העכשיו בתחום, אין ביקורת ועיסוק בתופעות במרחב. אבל מהן באמת הדרכים האחרות לבקר אדריכלות? "את ההתעסקות הרבה בהיסטוריה" כותב דביר, "אפשר לראות כסימן טוב להיווצרות של נרטיב משמעותי לאדריכלות ישראלית. עם זאת, ברצף הארוך הזה של תערוכות היסטוריות חסר מבט מפוכח על המרחב הישרא... -
פתיחת האגף החדש של מוזיאון תל אביב
30.10.11...הפתיחה הצפויה ביום רביעי הקרוב ושלל האירועים, מוצפת הרשת בכתבות וסקירות על האגף החדש של מוזיאון תל אביב שתוכנן על ידי האדריכל פרסטון סקוט כהן. בכל הכתבות מעלה הבניין את השאלות המתבקשות:האם מבנה שהוא גלריה לאומנות צריך להיות פסל בעצמו? האם האדריכלות לא דומיננטית מדי וכופה את עצמה?האם מבנה חריג כזה, "חללית" הוא כונה במקום אחד, "צוללת" באחר, האם הוא מה שצריכה העיר? האם הוא יהפוך את המוזיאון למרכז לתשומת לב עולמית ובכך ישרת את האומנות הישראלית? ב... -
ללא הקלה, ללא שימוש חורג - חוק התכנון החדש
9.10.11... תרצו, המנגנונים של שמוש חורג והקלה הם כלים ליצירת fine tuning אדריכלי. החוק החדש מבשר את סוף עונת ההקלות." במקום מנגנון ה"הקלות" נהיה צריכים על פי החוק החדש לעבור במסלול של "תוכנית מפורטת" ואם כל מערכות החוק החדש יפעלו כמצופה, זה אפילו יעשה במהירות. אבל המבחן יהיה ביישום החוק. למרבה המזל האיסור לשימוש ב"הקלה" ו"שימוש חורג" יתחילו רק חמש שנים לאחר שהחוק יאושר. כלומר יהיה מספיק זמן לבחון האם המנגנון החדש מאפשר את הגמישות הנדרשת ולתקן אם צריך. -
חיוטין התפטרו מתכנון מוזיאון הסובלנות
4.10.11...דריכלים שערך מרכז ויזנטל לאחר פרישתו של גרי זכתה ברכה חיוטין, שתכננה את הבניין מחדש בצורה צנועה בהרבה ובתקציב נמוך מהתקציב המקורי (התמונה כאן מאתר האדריכלים). למרות שהתב"ע המקורית למקום אושרה כבר ב 2002, מחו בהמשך אירגונים איסלמיים על הכוונה לבנות את המוזיאון על השטח של בית קברות מוסלמי עתיק, והוציאו צו הקפאת בנייה מבית המשפט העליון. באוקטובר 2008 אישר בית המשפט את המשך הבנייה שגרר מיד לאחר מכן מהלך ארכיאולוגי בו פונו הקברים והשרידים המוסלמיים מה... -
פרובינציאלי, קרתני וצר אופקים
21.09.11...ללקוח. לוקחים אותו כדי שיתן בראש. עד כמה שזה ישמע משונה, השיקול של "תביא אייקון ממותג" הוא שיקול לגיטימי בעיני לבחירת אדריכל. ישנם מקרים בהם אדריכל נדרש לפתור פרוגרמה ולמצוא פשרה מוצלחת וישנם מקרים בהם הוא נדרש פשוט לתת פסל - חוות דעת אישית על הנושא המדובר. אבל השיקול הזה שנכון לפרויקטים שנמכרים על ידי קבוצת חבס או על ידי עיר נידחת כמו בילבאו אינם משהו שירושלים או בצלאל צריכים. וזו הסיבה, פרופסור צוקרמן, שאני מכנה אותך פרובינציאלי - במוסד... -
עיצוב בצבע רווי
14.09.11...המעצב האמריקאי John Willey. במשך מספר כתבות אנו מנהלים כאן את הדיון ביתרונותיו ובעיקר בחסרונותיו של העיצוב המינימליסטי. "יוקרתי ומתנשא" קורא גיורא אוריין לסגנון ומשווה אותו לאייפון - סמל סטטוס חסר אישיות. "פילים לבנים, שבסלונים שלהם לא מתרווחים, ובפינות האוכל לא מסובים" אומר המעצב אריק בן שמחון. ההערצה לסגנון הזה בעיתונות מסתירה את העובדה שיש הבדל עצום בין מה שמצטלם יפה לבין בית שנעים לחיות בו. מרבית הבתים בארץ אינם מעוצבים כך. למרביתנו הדירו... -
המהפכה של סלמה 60
12.09.11...יסה תכנונית חדשה." במילים אלה נפתח המסמך שכותרתו "לקראת סדר יום מרחבי חדש במדינת ישראל". המסמך הוכן במאהל ברוטשילד ותוכנו מעורר סערה ותגובות בעד ונגד. נקודה אחת במיוחד מציגה מחשבה מהפכנית. המסמך המדובר הוכן על ידי "פורום סלמה 60" – שיתוף פעולה בין מורים וסטודנטים מהמחלקה לארכיטקטורה של בצלאל, עם אנשי מקצוע בתחומי האדריכלות והתכנון, ואנשי מחאת הדיור ממאהל רוטשילד. המסמך מנוסח כקול קורא ובנושאים מסוימים הוא אכן מהפכני. את המסמך עצמו תוכלו ל... -
עם הגב לכאן, עם הראש לשם
9.09.11... מנושא הדת. ירושלים ומכה הן דוגמה לערים שפעילות דתית ומדינית בהן יוצרות אפקט גלובלי. ערים אלה מרכזיות, משפיעות ומשמעותיות ברחבי העולם, תרבותית ופוליטית הרבה יותר מעיר העולם טורונטו למשל. בדומה לכך לא נמדדת ההשפעה של תעשיית הסלבריטאים של לוס-אנג'לס על התרבות העולמית, או השפעתה של טהרן על תחושת הביטחון האישי ועלות התחבורה האווירית בעולם כולו. המדד כרגיל מוטה על ידי השקפת העולם של החוקרים שכולם פרוטסטנטים, לבנים, בני תרבות המערב. תל אביב תהפוך דור... -
זהר בשדרה, מחשבות על מחאה וארכיטקטורה
31.08.11פעם בשבוע אני אוסף את זהר מהגן ואנחנו יוצאים לסיבוב בשדרה. המסלול שלנו קבוע ומתחיל בפינה של אלנבי. משם אנחנו מזדחלים לכיוון הדבר הלבן הזה שפעם היה "הבימה" עד שניפחו וטייחו אותו למוות מנצנץ. אבל זה לא הענין. מה שאותי מרתק בשדרה זה לנסות ולתפוש את המחאה כצורה חדשה. אנסה להסביר: הקונטראסט החד בין המחאה בשדרות רוטשילד ובין מגורי היוקרה הפרוסים לאורכן הוא ברור. על פניו נדמה כי ההבדלים לא יכולים להיות קוטביים יותר. סביב השדרה מתגוררים המנצחים של ... -
הלקוח ישלם למתכננת על השמטת קרדיט
25.08.11...יה הכוללת. זכויות יוצרים לא מגינים על רעיונות אלא על אופן הביטוי שלהם. דווקא אופן מימוש הרעיון "וילה מרוקאית" במבנה שתכננה צברית הוא בדיוק מה שמוגן בזכויות יוצרים. שוב, ניתן להביא את החלטת השופטת לאבסורד בו ה"מזרקה" של מרסל דושאמפ אינה יצירת אומנות ואפילו מוזיאון גוגנהיים של רייט אינו זכאי לזכויות יוצרים כי הרעיון בו לקוח מחניון רכב. מתן קרדיט על יצירה אדריכלית ללא קשר לזכויות היוצרים, קיבלה השופטת את טענת צברית לגבי עוגמת הנפש שנגרמה לה עק... -
הריב המתמשך על מוזיאון הסובלנות בירושלים
13.07.11הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה אתמול (13 יולי) את הקמת מוזיאון הסובלנות במרכז ירושלים. היוזמה להקמת המוזיאון, הביאה בעבר ביקורת אדריכלית רבה. ביקורת אחרת נוגעת למיקומו של המוזיאון על שטח בית קברות מוסלמי. האירוניה כל כך גלויה כאן עד שאמלא היינו יודעים אחרת, היינו חושדים שהתגלה חוש הומור בועדה המחוזית. את בנית מוזיאון הסובלנות יזם מרכז ויזנטל. תוכנית המוזיאון המקורית הוכנה בידי האדריכל פרנק גרי. הבחירה בפרנק גרי ובתכנונים שהוא מוצ... -
אמנות עם ברקוד בכיכר המדינה
6.07.11...נמצאת בכיכר המדינה. ניר עיצב את חזית הגלריה בדוגמת ברקוד, עשוי ברזל שחור. השימוש בברזל מתחבר לאדריכלות הכיכר המאופיינת בבטון חשוף ולבני סיליקט. תכנון הגלריה בוצע על ידי ארנון ניר מסטודיו Arstudio, יחד עם האדריכלים ישי ברסלוואר ורואי פרידמן. "בניגוד למה שקורה בכיכר, שמלאה חלונות ראווה שמאפשרים להביט פנימה," אומר ניר, "לא רצינו לחשוף במלואו את מה שקורה בתוך הגלריה. ההחלטה הזו התבררה כנכונה – הסקרנות מכניסה אנשים לתוך הגלריה. היה לי חשוב להגיב ...







