חיפוש - חדשות , עין |1| - דף 5
לא מצאת? פשוט חפש.
-
כיצד להגדיר "עיר" ? בעיה?
26.08.12...המולה, הדוחק והרעש. אלה דברים נלווים. העיר אינטנסיבית על מנת ומפני שהיא רב גוונית. זו מטרת העירוניות. אם כן, אנסה להגיד "אינטסיביות רב גונית" או "רב גוניות אינטנסיבית". הקורא יבחר בין שתי הגדרות אלה.אין ספק שהעיר הפיסית היא מעין "מיכל" עשוי שטח ציבורי (רחובות וכד') ולידם בנינים, רובם פרטיים. זה נכון גם כאשר אין אנשים בעיר. המבנה הזה והחלוקה הפיסית הזאת הן בנות קיימא, משך מאות שנים. האנשים המשתמשים במיכל הגדול הזה מתחלפים מידי דור, גם תכונותיהם מ... -
קוריטיבה - עיר של הצלחה וכישלון
17.06.12...ם זו הגישה השלטת לנושא התכנון העירוני, אבל כרגיל העיר ממשיכה לתעתע בכולנו.רגע לפני שמספידים את משנתו של לרנר או מחפשים את הסיבות לשקיעה בפוליטיקה הנוכחית, אני מציע לחשוב על האפשרות הבאה: יתכן שהמודל לעירוניות מכיל בתוכו את גרעין השקיעה שלו עצמו. הצלחת העיר, כל עיר, בכל שיטה, מביאה בהכרח לעלייה ביוקר המגורים במרכז. עליה זו מרחיקה את מעמד הביניים לפרברים ויוצרת רובעים של עשירים מאד ועניים מאד. המנוע לג'נטריפיקציה ולהתדרדרות העיר מובנה בהצלחה שלה. ל... -
באר שבע על ראש שמחתי
22.03.12...ים האלה" כותב איתי. "לא תמיד היה טוב לגור בהם, ומדכדך עוד יותר היה להביט בהם: הם תרמו צבע אפור ואסוציאציות של מקלטים ומלחמה, בעיר שיש בה ממילא יותר סופות חול מימי גשם, והרבה יותר שמש מעצים שיודעים לתת צל."*בניין "רבע הקילומטר" בבאר שבע (יסקי-אלכסדרוני), צילום - מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה. הכתבה היא ביקורת אדריכלית אמיתית, בעין מפוקחת ואוהבת. אם רק למתכננים המקוריים הייתה גישה דומה התוצאה הסופית הייתה אחרת. הכנסו לקרוא ולראות את הוידאו. שווה כל דקה. -
איכס! יש פה אנשים!
19.03.12...ה שיהיה הפשר - דבר אחר בטוח, ההשתלחות הפומבית במדרחוב מתירה את דמו, גם אם בתום לב ובבלי דעת ובלי כוונת זדון. היא מכשירה את הקרקע לג'נטריפיקציה חברתית ודיסינפיקציה אדריכלית של המדרחוב ומשחקת לידיהם של יזמי הנדל"ן הלוטשים אליו עין, כאמור בשיתוף פעולה עם סמוק עצמה, וכל זה במסווה של שימור ו'החזרת עטרה ליושנה'."אם נפרק ונפרוט את הטיעון של זנדברג נגיע לנקודה העיקרית עליה גם נכתב ב"זמן תל אביב" - באופן בלתי נמנע, האופי הייחודי של המתחם שממלא אותו כבר ע... -
ראשי רשויות, יש לכם סמכויות – הפעילו אותן.
12.02.12... השונות. במכתב נטען שלמעשה כבר היום יש לראשי הרשויות סמכויות וכח בנושאים של פתרונות דיור, וכי יש בכוחם של ראשי הרשויות, להוביל מהלך יצירתי, ולקחת אחריות גם בנושא זה.בלוג המרפסת נכתב על ידי עורך הדין רון צין העוסק בתחומי המקרקעין ותכנון ובנייה, ולכן כשהוא כותב שיש לראשי ערים את הסמכות החוקית, אלה אינם דברים סתמיים. "אל תטעו" כותב רון, " הטענות והבקשות שלכם משרים, ופקידים בכירים לאפשר לרשויות המקומיות לפעול בתחום הדיור הציבורי, תמיד ידחו. אל תשלו ... -
משבר הדיור - מה חלקנו? חשבון נפש
21.11.11...הן ערים כקריית גת, ערד, דימונה, נצרת עילית, עפולה עילית, קריית שמונה, מצפה רמון וכרמיאל אם לא פרוייקטי בנייה מסיביים של דיור בר השגה? מהם שכונות ירושלים שנבנו אחרי מלחמת ששת הימים אם לא דיור בר השגה? מהי מעלה אדומים ומהי מודיעין עם לא דיור בר השגה? אז בנינו דיור בר השגה ומה השגנו? זרענו את זרעי הפורענות הנוכחיים בדמותה של נטישת ערים אלו על ידי אוכלוסייתן הצעירה הנמשכת למקור ההזדמנויות האנושיות היחידי בארץ - תל אביב. מי נשאר מאחור? האוכלוסייה... -
מסלולים עוקפים - ביקורת על ביקורת על...
2.11.11...האחרונים, עשה השיח האדריכלי תפנית והציג דיון פוליטי המבוסס על פרשנות תרבותית-חברתית של המרחב. (...) הבעיה המרכזית בתפנית זו היתה שהאדריכלות כטקסט עצמאי קרסה לתוך נראטיבים פוליטיים מוכנים, כאשר האדריכלות רק מוכפפת לאותו שיח, כעין אילוסטרציה התומכת ומאששת רעיונות קודמים. האדריכלות כבר לא עמדה בפני עצמה (...) תיאורטיקנים והיסטוריונים של האדריכלות צימצמו אותה לכדי תובנות בסיסיות, והפכו אותה לכלי ריק בשירות השיח הפוליטי. כך, הדיון האסתטי והצורני נשארו... -
פתיחת האגף החדש של מוזיאון תל אביב
30.10.11...הישראלית? ב Xnet מספר מיכאל יעקובסון על המבנה ובמיוחד על הסיפריה, לדבריו המקום המוצלח ביותר בו "לאחר שעולים ויורדים בעקלתון בין אולמות התצוגה, הדחוסים האחד לצד השני והאחד על גבי השני כמו מחסנים חשוכים למחצה, פוגשת זווית העין את אולם הספרייה המרווח, שנפתח צפונה אל רחוב ברקוביץ' השקט וזוכה לתאורה טבעית מבחוץ. החוויה הקרירה והאפלה של המוזיאון הופכת בן רגע לקרן אור משמחת." בכתבה ב"הארץ" מטייל נועם דביר מטייל בבנין עם האדריכל ומספר קצת על ההסט... -
מקום תחת השמש הוירטואלית
25.10.11...קסים שעוסק באדריכלות והסטוריה באזור פרדס חנה - כרכור. את האתר מפעילה אילנה פלדה יחד עם אנשים נוספים והוא חלק מפרויקט בו היא מתכננת לפתוח 20 אתרים לסיורים לקהל הרחב. וכך כותבת אילנה על האתר והפרויקט:אנו מבקשים להתבונן במושבה בעין אוהבת ומתגעגעת, במבט ערני ומסור, כזה שמחפש את הפרטים כדי לחשוף ולהאיר את יופיו ויחודו של המקום, לפתוח דיון שיאפשר לשמר את הייחוד הארכיטקטוני והמרחבי של המושבה לצד תהליכי הפיתוח המתקיימים בה. דיונים מקצועיים שיתמקדו בנושא... -
זהר בשדרה, מחשבות על מחאה וארכיטקטורה
31.08.11... הדקיק של השדרה, מאכלסים את האוהלים אלו שמגדירים את עצמם כמפסידיה המובהקים. יחד עם זה התשתית האירגונית של שניהם דומה להפליא. תוכנית השדרה על ציר התנועה המרכזי והמדשאות משני צידיו זהה לחלוטין לחתך גובה דרך מגדל החושף את גרעין המעליות בליבו והדירות משני צידיו. המגדל הוא שדרה אנכית וההפך. הטיול לאורך השדרה מגלה כי האופן, או הצורה שבה רשמה עצמה המחאה אל תוך תשתית זו, הוא מעין מניפסט ספונטאני לארגון של קהילה. את המדשאות תפשו האוהלים ונתיב התנ... -
הלקוח ישלם למתכננת על השמטת קרדיט
25.08.11...מתן קרדיט על יצירה אדריכלית ללא קשר לזכויות היוצרים, קיבלה השופטת את טענת צברית לגבי עוגמת הנפש שנגרמה לה עקב באי מתן הקרדיט על ידי מגזין בנין ודיור. השופטת פסקה שהעוול נגרם על ידי בעל הבית שהתעקש לא להזכיר את שמה מתוך צרות עין, התעמרות וחוסר הגינות בסיסית, לצד רצון לקדם את עצמו בפרויקטים עתידיים תוך חסימת פניה עצמאית לאדריכל. על נושא זה נפסקו פיצויים בסך 30 אלף שקל בגין עוגמת הנפש. בנוגע למגזין בנין ודיור פסקה השופטת שגם אם היו זכויות יוצר... -
ארכיטקטורה הפיכה
28.07.11...חראים למעשיהם – אפילו לא האדריכלים עצמם. במקום להכריז על כניעה, על הכרה בזמניות המתחייבת של הבניינים, הם ממשיכים להתגונן מפני האמת של החומר מאחורי חומות גבוהות של הכחשה, כאילו שגיאה מקרית, חישוב מוטעה, הם שגורמים להיעלמותם מהעין – ולא תאריך התפוגה ההכרחי של קיומם. המנהג האדריכלי הזה היה מתקבל על הדעת אילו רק לא היה כרוך בנזק סביבתי מעיק ומצטבר שהולך ומתפשט בהתמדה ככל שהתשוקה לשינוי, לחידוש ולהשמדת תאונות מביכות מהעבר הולכת וגוברת." בהמשך המאמ... -
המציאות מאחורי אדריכלי החלומות
25.07.11...את האדריכל באמצע ניפוח האגו שלו. בראיון ב"הארץ" עם שרון למברגר, מנהל הערוץ המפיק את הסדרה ודומותיה נכתב "תכנים רבים, יש שיאמרו רבים מדי, נעשים בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים." ... "לעתים מדובר בשיתוף פעולה שנראה בקלות גם לעין בלתי מיומנת, כמו למשל סדרה על שיפוץ בית מלון שנעשתה בעזרת הרשת שאליה הוא משתייך, או ראיון בתוכנית בריאות עם רופא, שלוגו קופת החולים שבה הוא מועסק מובלט על דש חולצתו." למברגר מיתמם לגמרי בתשובותיו לכתב בנוגע לחסויות הסמוי... -
על שימור ומגורים בקופסת שימורים
5.06.11...ו משמיע האדריכל רם קולהאס בתערוכה אותה סוקרת כתבה ב"הארץ". קולהאס מציג תמונה של צבא של אנשי שימור בעלי כוונות טובות אך נאיביים לחלוטין, שבתשוקתם הלוהטת להגן על המורשת האדריכלית בעולם מדרדרים אותה בכך שהם יוצרים מראות יפים לעין לצרכנים נוחים. כמו כדי להוכיח את טענתו הצטרפה עיריית גבעתיים ומשרד השיכון והבינוי והכריזו מספר שיכונים כמקום לשימור. הטיעון הראשון מול אנשי השימור הוא טיעון סוציאלי: השימור מביא לשחזור יקר, הופך את המבנה למיועד לעשירי... -
בתים לבנים
7.01.14...הבית המודרני אמור להסתיר את העבודה הרבה המושקעת בו, עבודתן של מי שקיימו את שגרת יומו, עמלן הלא־מתוגמל כספית ויוקרתית של הנשים. עבודות הבית הסמויות מן העין הן שעשו את הבית מובן מאליו בעיני אלה השייכים אליו (קבוצת השייכים לבית המודרני היא המשפחה הגרעינית). עבודות הבית אִפשרו את ההתנהלות הסבירה בחיי היומיום, אך יותר מכך, הן ייצרו "עולם" קוהרנטי שהתנהל על פי כללים תרבותיים ידועים ומוּבָנים וסיפֵּק לדייריו ודאות מסוימת לגבי התנהלותם בעולם."להמשך קריאה







