חיפוש - יובל כרמי , חדשות , באר שבע , עירוניות |1|
לא מצאת? פשוט חפש.
-
באר שבע היא לא פריפריה?
18.12.12"באר שבע כבר לא פריפרייה" אומר ראש העיר שלה רוביק דנילוביץ' ומיד ממשיך את המשפט ומוכיח שהיא דווקא כן, "מרחק הנסיעה ברכבת בינה לתל אביב יתקצר בעתיד ל-35 דקות בלבד". הציטוט הזה נלקח מכתבה ב BizPortal המספרת על הקמתם של שני מרכזי בילוי ענקיים בעיר, 'סינמה סיטי' ו-'Yes Planet'. "העיר משרתת כיום למעלה מ-600 אלף מתושבי האזור" אומר ראש העיר "ובעתיד, עם מעבר בסיסי צה"ל לנגב, המספר יגדל משמעותית. בבאר שבע יש 8,000 סטודנטים שלומדים הנדסה, המספר הכי גדול בא... -
קוריטיבה - עיר של הצלחה וכישלון
17.06.12אסתר זנדברג כותבת ב"הארץ" על ירידת קרנה של העיר קוריטיבה שבברזיל, העיר שנודעה במיוחד בזכות מערכת תחבורה ציבורית שלה כמו בזכות ז'יימה לרנר, ראש העיר המיתולוגי והכריזמתי שלה שהפך לגורו לתכנון עירוני ועירוניות חדשה."מעל הכל היתה זאת האמונה בכוחו הכל יכול של התכנון" כותבת זנדברג, "שבחלוף הזמן התברר שהיתה לקוריטיבה לרועץ (...) מחקרים ומאמרים שפורסמו לאחרונה מגלים סימני משבר: ירידה ניכרת נרשמה בשימוש בתחבורה הציבורית, שתעריפיה התייקרו ותחזוקתה הידרדרה;... -
ספר חדש - ניצחון העיר
20.08.12נירית בן ארי סוקרת ב"הארץ" את ספרו החדש של אדוארד גלייזר - נצחון העיר. בספר מנסה גלייזר "לגלות את המנגנונים הנסתרים של הערים, ואיך הן מוציאות מהאנושות את המיטב שבה. הוא מראה את התפקיד החיוני שממלא החינוך בהצלחה האורבאנית ואיך טכנולוגיה חדשה מעודדת אנשים להתקבץ יחד." (מהצד האחורי של העטיפה)"המניפסט העירוני של גלייזר הוא שיר הלל ליכולותיה של העיר המודרנית להפוך עניים לעשירים ואומללים לשמחים" כותבת בן ארי בביקורתה, "הוא עושה זאת בהרבה פחות פואטיות ו... -
יונה להב ומלחמות המאה שעברה
23.12.12פוסט מצוין בבלוג של יואב לרמן מציב זרקור על החלטותיו האחרונות של ראש עיריית חיפה ובמיוחד על ההחלטה להגדיל עוד את נמל חיפה. "במקום להתמקד באפשור ועידוד אפשרויות תעסוקה הצומחות בעולם הפוסט-תעשייתי שבו אנו מצויים ולפתח אלטרנטיבה לתל-אביב, יהב חושב שכמה סוורים בנמל יעשו שינוי משמעותי בתהליך שקיעתה של חיפה"."ובאשר לכלכלה העירונית וצמיחת התעסוקה" ממשיך לרמן, "חיפה ממשיכה לדחוף את הכל החוצה ולרוקן את מרכזה, כמו במקרה של האצטדיון החדש ופארק מדעי החיים, ו... -
פנימה והחוצה - המנוע הכלכלי של תל אביב
21.11.12...ברובם סטארט-היפסטרים. עם כל הכישרון שיש בהן, לא תמצאו פה למשל חברות ביו-טק צעירות. ההצטופפות שלהן ברוטשילד נובעת בעיקר כי המשקיעים שלהן כאן.לך אחרי הכסףתעשיית הכסף של תל אביב היא למעשה המנוע הכלכלי של העיר. לא ההיפסטרים, לא העירוניות, לא הצעירים ולא התיירים. תל אביב מחזיקה את מרבית מרכזי הכח הכלכליים של המדינה. אתה משלם לקופת גמל לפנסיה? הניהול בתל אביב. אתה מחזיק חשבון בנק באוברדרפט? הפקידים עם המשכורות הגבוהות גרים בתל אביב. אולי תרצה ביטוח חיי... -
שקרים ירוקים על העיר והפריפריה
12.11.12...יושב להם טוב על האג'נדה. שוב ושוב כיף לראות איך ארגונים מציבים טענה ואז מוצאים סטטיסטיקה עקומה כדי לגבות אותה. סטטיסטיקה היא דרך מצוינת לשקר. היא נשמעת תמיד כל כך חכמה ומושכלת. במקרה הזה ארגוני הירוקים חברו לארגונים שתומכים בעירוניות כשהאינטרס של שניהם הוא להראות ש"זה בסדר, אפשר להיות עירוני וירוק". יותר מזה, כדי להוכיח כביכול את הטענה הם אפילו אומרים "עירוני זה יותר ירוק!".איך מוכיחים לנו שהעיר ירוקה יותר מהכפר?בקלות, מודדים רק את מה שרוצים ומצי... -
ניקח מכולם, ניתן לתושבי המרכז
12.06.12...וק הבעיה פה? לוקחים כסף של קבלנים ובונים איתו את הרכבת בתל אביב".אז זהו, שלא.האדמות בהן מדובר הן אדמות מנהל מקרקעי ישראל. מקרקעי ישראל... כל ישראל... כלומר שלי ושלך - של חיפאים ושל טבריינים, של חדרתים ושל תל אביבים, אשדודים ובאר שבעים. אדמות ששיכות לאזרחי כל מדינת ישראל ימכרו ובכסף שיתקבל... נבנה את הרכבת הקלה בתל אביב.למי שלא קולט את התרגיל - האוצר לוקח משאבי מדינה, משאבים כלכליים בצורה של זכויות בנייה, מממש אותם לכסף ומעביר אותם בצורה סיבובית ל... -
איך להרוג את באר שבע ב 55 דקות
17.08.12... ברדיוס מאד קטן בתל אביב. כל מי שרוצה קמפיין ארצי, פרסום בטלוויזיה, מגיע אליהם. פרסום הוא מוצר יקר ולכן מרחק הטירחה שמוכנים מנכ"לים ומנהלי שיווק לנסוע הוא אפילו חמש שעות. כך יוצא שמפעל מירוחם בוחר במשרד פרסום תל אביבי ולא באר שבעי. אם הנגב ובאר שבע היו במרחק של יום וחצי נסיעה מתל אביב, אני מבטיח לכם שהיו משרדי פרסום גדולים גם בדרום. וזו בדיוק הבעיה : מרכז גדול מדכא פעילות במרחב, בכל הטווח של מרחק הטירחה. ובניסוח עירוני : עיר... -
העיר, העניים ושוק העבודה
18.06.13חשבתם פעם למה כל כך הרבה עניים באים לגור בעיר הגדולה? איך זה שבתל אביב, כמו בכל עיר גדולה ומוצלחת בעולם, קיימים זה לצד זה מגורי יוקרה שעולים מליונים ולצידם שכונות צפופות של עוני והומלסים ברחובות? אם העיר יקרה למחיה, למה יש בה עניים?הטענה אותה אני מתכוון להציג במאמר הזה היא ראשיתו של ניתוח שמסביר מה יש בעיר הגדולה שמושך אליה אנשים. באופן לא מפתיע, הניתוח יסביר גם מה יש בעיר הגדולה שמרחיק ממנה אנשים. אל תצפו למחמאות גדולות מדי לתל אביב, הפרוורים מנ... -
אחי, יש ימבה כוסיות!
29.07.12למה הצעירים נמשכים לתל אביב? בגלל התכנון האורבני של הרחובות... כן, בטח. בגלל הבימה והקאמרי ובית לסין? הם מלאים באנשים בגילו של מולי שפירא... בגלל בתי הקולנוע? אה, כבר אין. אז למה? מה יכולה להיות הסיבה לעזזאל?כבר שבוע שאני יושב וחושב איך להמשיך את סדרת המאמרים על אורבניות דינמית. נראה לי שלטובת שלושת הקוראים שלי כדאי שאני אסביר לאן אני חותר. כל הדברים אותם הצגתי כאן ומרבית הדברים שאציג בהמשך קשורים מאד לדרך בה העיר פועלת ומתפתחת אבל לכאורה לא קשור... -
תל אביב תחת התקפה
18.04.12... ב Ynet. גל עכור של קללות על התלאבביבים המנותקים מצד אחד ועל הערסים של הפריפריה מצד שני מתרומם בטוקבקים וכמעט כולם מתעלמים ממה שכתוב במאמר.הטענה העיקרית המושמעת בכתבה מנוסחת כך - בישראל מתכננים שכונות ולא ערים. זו הסיבה שאין עירוניות בשום מקום מלבד בתל אביב שחלקה תוכנן על ידי גדס. בזכות תכנון זה, תל אביב זוהרת וחיה וכל השאר אפור.ובכן... מה אני יכול להגיד על זה... מלבד "____" המתבקש?(בנקודה זו מגיעה התנצלות ממני, יובל כרמי, לנחום כהן על הביטוי בו ... -
מצד שני, יכול להיות שאני צודק
11.07.12אחד הדברים הבעייתיים כיום בתכנון העירוני הישראלי הוא שרוב מוחלט מהאדריכלים העוסקים בתחום מאמינים באותה תפיסת עולם - הגישה המכונה "עירוניות מתחדשת" מבית מדרשה של ג'יין ג'יקובס. בסדרת המאמרים הבאה אני מתכוון להראות גישה אחרת לעירוניות, לעיתים מנוגדת.הבעיה העיקרית לדעתי היא כמובן לא בגישת "העירוניות המתקדמת" עצמה אלא בטוטליות שבה היא שולטת בשיח האדריכלי. כשאדריכלים כל כך מאוחדים בדעתם ומשוכנעים בעצמם, יש להם יכולת גדולה להשפיע על מהלכי תכנון שאת תוצ... -
נגד דיור בר השגה
15.07.12...ינים, ונראה שכולם רוצים ובכל זאת שום דבר לא קורה. אבל זה לא כך. לא כולם רוצים. יש סיבות טובות מאד להתנגד לפרויקטים של דיור בר השגה וכדאי להכיר את הבעיות שהם יוצרים כדי להתמודד איתן.אני מנצל את המאמר הזה כדי להמשיך את הדיון ב"עירוניות דינמית" ולהדגים את צורת המחשבה הזו גם כאן. מי שרוצה מוזמן לקרוא גם מאמרים קודמים בנושא אבל זו לא חובה.לפני שאני מתחיל בטיעונים, בואו נניח על השולחן את הרקע לדיון. ראשית, נסכים שיש למדינה אחריות לאוכלוסיות החלשות ושדי... -
האם תל אביב היא מדינת אוייב?
28.11.11...מציגה תפוקה גבוהה בעיר אפשר לטעון שהעיר מדכאת צמיחה במרחב שמחוץ לה. לכאורה זה הבדל סמנטי בלבד אבל יש גם השלכות תכנוניות. למי שלא מכיר את התחום הנקרא "מתמטיקה עירונית" אני אגיד שזה תחום מחקרי בו בונים מודל מתמטי של תופעות עירוניות ומנסים להבין ממנו את ההתנהגות שאנו רואים. חוקרים בתחום יכולים למשל לבדוק את הדמיון בין מערכת תחבורה למערכת כלי דם ולשאול האם יש משהו שניתן ללמוד מכך לגבי היעילות בעיר. למשחקים האלה יש יכולת להסביר תופעות שונות והם יכ... -
פריז, טוקיו, תל אביב
20.05.12...טת כיום בשיח האדריכלי בארץ... במיוחד ב"הארץ". סיון עונה לו את תשובה אמיתית ונכונה אבל עושה את זה תוך התנצלות שלדעתי אינה במקומה. אני רוצה להשתמש בדוגמאות של פריז וטוקיו כדי להדגיש את הנקודות העיקריות והמחלוקות הגדולות בנושאי עירוניות כיום.באופן פרדוקסלי פריז שאנחנו כל כך אוהבים ומעריכים היא תוצר של תכנון אגרסיבי, לא מתחשב ולא משמר, שבוצע על ידי אוסמן בחסות נפוליאון השלישי. אפשר להגיד על התוכנית הזו הרבה דברים אבל היא פתחה את פריז, הקטינה את התחלו...